Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Funktioner i webbshopp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-16, 04:00 #1
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Hejsan.

Utvecklar en "standard" webbshopp som ska kunna användas för att sälja rätt generella produkter. Attributen för en produkt är titel, pris, antal, bild och beskrivning. Vilka funktioner bör man ta med i en standardshopp, och vilka skall man välja att inte inkludera, tanken är att extra funktionalitet skall kunna byggas in ifall kunden önskar detta.

För närvarande har köparen av butikssystemet ett admingränssnitt där de kan lägga in, redigera & radera produkter, kolla hur många produkter som sålts via sidan (lista via datum osv), bestämma fraktpris,"fylla på" lagret för en specifik produkt. Samt så är det vanliga enkla textbaserade menyer som antingen kan länka direkt till en samling av produkter, eller innehålla submenyer som i sin tur länkar till produkter. Dessa menyer styrs dynamiskt via admingränssnittet där man kan lägga upp nya toppmenyer, submenyer osv.

Köpet går till så att besökarna helt enkelt trycker på en Köp-knapp för den produkt han/hon är intresserad av, och varan placeras i en kundvagn, frakt osv räknas ut och epost skickas till köparen och till shoppinnehavaren.

Betalning via kort är inte möjligt i standardversionen.

Är det några övriga funktioner ni anser är viktiga att ett standadsystem som detta bör innehålla?
Andra synpunkter?

-martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-16, 12:19 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Varför ska köparen ha admingränssnitt... efter den raden hängde jag inte alls med så förklara gärna en gång till...
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-16, 13:42 #3
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
hehe, kanske uttryckte mig dåligt, men jag har för mig att jag skrev att det är shoppinnehavaren som har admingränssnittet, och inte köpare/besökaren av produkterna

-martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-16, 23:08 #4
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Du skall absolut ha med en "Dropmeny" för exempelvis storleksval eller färgval. Dessutom kan det vara bra att kunna välja två dropmenyer, alt annat val om det är så att samma produkt finns i olika storlekar OCH olika färger.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-16, 23:43 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
osCommerce är det bästa generaliserade webbshops-systemet jag har sett, så ta en titt på deras funktioner: http://www.oscommerce.com/
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-17, 00:16 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
osCommerce är det bästa generaliserade webbshops-systemet jag har sett, så ta en titt på deras funktioner:http://www.oscommerce.com/
Har också sett att osComerce har börjat dyka upp i form av en massa svenska shoppar.

Personligen tycker jag att det blir lite tråkigt med "standardshoppar" och det måste ju vara otroligt svårt att bygga en shopplösning som passar allas behov och gränssnitt.

Själv gillar jag givetvis min egen lösning bäst och den är ju optimerad för min typ av verksamhet. (Skulle förmodligen inte funka lika bra att sälja exempelvis popcorn där :lol: )

Jag tycker på sätt och vis att det är synd att låsa sig vid en "köpt" shopplösning om det nu är så att man vill utöka sin verksamhet med nåt. Själv har jag redan förberett exempelvis grossist försäljning från min shop med massor av automatiska funktioner som att mina återförsäljare kan lägga order online med sina rabattsatser, skriva ut följesedlar online o.s.v.

Nåt att tänka på är också att "bygga in" nån form av affiliatesystem o.s.v.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-17, 01:42 #7
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Tjossan, tack för synpunkterna.
Ifall någon vet av något färdigt litet PHP-script för att få en färgpalett där man kan välja färger så säg till, annars är det inte så svårt att koda själv...

..iallafall, en standardshopp är ju till för mindre företag som har X antal produkter de vill kunna erbjuda till försäljning via webben, företagen har vanligtvis inget större behov av massa fancy funktioner i ett startskede. Ser man till att koda shoppen bra med "hooks" (som jag har gjort ) ) så är det piece of cake att implementera nya funktioner "on the fly" allt eftersom företaget som har shoppen växer och får helt nya behov. Tanken är ju att de egentligen inte skall kunna "växa ur" shoppen på endast nått år, utan skall passa under en ganska lång livscykel. (Vilket ställer stora krav på databasdesignen osv).

-martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-20, 03:17 #8
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Jag kan inte förstå nöjet med att själv programmera hela webbshop lösningar? Jag tillbringar hellre min värdefulla tid med att faktiskt sälja saker. Att välja en utprovad och av många använd lösning som osCommerce känns tryggare än att ha en egen nyknåpad lösning som kan innehålla buggar.

osCommerce har också ett omfattande bibliotek med extra funktioner vilket bl.a. innefattar affiliate program och rabattsatser per kund.

Ovanstående sagt med största ödmjukhet o.s.v.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-20, 12:06 #9
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Men då finns det ju företag som gör webbutiker - nu har jag inte tillverkat någon i PHP men ett flertal i ASP och det tar inte så lång tid.

Inte sagt nu att man ska maila mig så fort man behöver en butik - jag inriktar mig mer på designen av butiken - säger bara att det går ganska fort att fixa en butik själv och hinner man inte själv kanman anlita någon att göra det

Jag har svårt att förstå att man tar in färdiga butiker. För precis som Lastbryggan säger - dom kan aldrig vara 100% anpassade till ens egna behov - en egen butik är det däremot
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-20, 12:45 #10
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
De allra flesta lite mer avancerade butikssystemen har en generell bas. Att ta in ett system liksom OSCommercce som är open source och har en stabil modulär design i dess kodning gör att arbetet går snabbare, förutom i extrema undantag. Att bygga ett avancerat butikssystem går ej på ett par timmar, oavsett vad du vill tro.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017