Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google har bestraffat mitt viktigaste sökord

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-19, 15:45 #1
ABacken ABacken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2
ABacken ABacken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 2
Jag tycker att det verkar lite mysko, men ni som kan SEO betydligt bättre än mig kanske kan ge mig lite ledtrådar till varför det har blivit så här.

Jag har en site som jag har arbetat upp. Siten är ca 4 månader gammal och den ligger på 1-2 sidan på många av sökorden jag har optimerat för.

Dock är det så att mitt viktigaste sökord (vi kan låtsat att ordet är klocka) har fått en bestraffning av google med +150 placeringar (alla andra nyckelord fungerar som tidigare). Den hamnar nu på 155-156:e plats sedan 1 månad tillbaks.
När man söker på klockor så hamnar jag på 6-7:e plats, medan om man söker på klocka så hamnar jag 155:a (tidigare låg jag på 6-7:e plats).
Ändrar jag sökningen-url:en så att sökningen går mot google.com istället för google.se så hamnar jag på 5:e plats.

Detta är mycket frustrerande eftersom det är mitt viktigaste sökord (domännamnet är "sökordet".nu).

Någon som har någon ide på vaj jag kan ha råkat gjort för fel (enligt google)?

/ABacken
ABacken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 18:00 #2
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Troligtvis filtrerad pga att din sida är ny. Kanske för många inlänkar under en kortare tidsperiod.

Vänta minst 6 månader innan du felsöker.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 19:34 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Förmodligen för många "dåliga" inlänkar med sökordet i ankartexten under kort tid. Det triggar ett av Googles filter som gör att din sida rankar så dåligt på det specifika ordet.

Låt mig gissa att det rör sig om ett så kallat money-word. Dvs ett ord som det går att tjäna mycket pengar på om man rankar bra? Det här brukar nämligen hända när det rör sig om en ny domän och ett dyrt sökord.

Edit: Antar att det rör sig om domänen och sökordet som jag hittar i din profil? Jag hade inte gissat på att det är ett dyrt ord, men med tanke på hur många AdWords-annonsörer som det finns på det ordet så får man utgå ifrån att det ändå är det. I vilket falls så kan det hända att man rasar oavsett hur dyrt eller billigt ett ord är. Det mesta visar dock på att det är lättare att hamna i det här filtret om det rör sig om ett dyrt ord.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017