Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söker samarbete (PHP, Mysql, javascript, Jquery)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-18, 01:09 #1
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Standard Söker samarbete (PHP, Mysql, javascript, Jquery)

Letar någon för ett mindre samarbete där vi ska ha som mål att utveckla något häftigt som får folk att inse sin egen dödlighet och vår förträfflighet. Detta projekt är inte tänkt att ta upp all din vakna tid, eller min - vidareutveckling är a och o så vi måste ha tid att läsa också. Just så att vi kan göra saker ännu bättre! Trotts att vi knappt jobbar så kan vi på några veckor skapa det som ett mindre team åstadkommer på ett år, detta eftersom vi ska bli till datorn vad osthyveln är till osten och vi älskar det vi gör. Vi ska bli bäst. Programmera är roligt och detta samarbete är också tänkt att vara roligt men seriöst.

Vad är det tänkt att vi ska utveckla?

Jo vi ska skapa ett nytt sorts community, logiskt tänkande är viktigt och exakt vad som kommer ingå och hur detta ska implementeras får diskuteras med en eventuell samarbetspartner IRL/pm och kommer alltså inte diskuteras öppet i tråden. Jag är säker på att min ide kan förfinas av en till skärpt hjärna. Och för att detta samarbete ska fungera så tror jag det är viktigt att båda är mottagliga för den andras idéer och har drömmar.

Vi fortsätter tills framgången är ett faktum och när framgången är ett faktum så fortsätter vi och jobbar hårdare än någonsin. Och även när vinden blåser mot oss så är det inte tid att ge upp, istället är det bara ett tecken på att vi behöver omvärdera och förbättra.

Låter det bra? Jag hoppas på ett engagemang från din sida som nästan ter sig maniskt, får jag det så kan du räkna med mitt engagemang också. Syftet är ett längre samarbete där vi båda utvecklas och lär av våra/varandras misstag.

Vad är det jag behöver från dig?

Ser gärna att du har kunskap i följande:
* html
* PHP, css, javascript, Jquery.
* Tålamod

Vad kan jag bidra med?

Kommer bidra med ett engagemang och även mina kunskaper som ständigt utvecklas. Jag kan programmera en community även fast jag inte har något kodat för tillfället.

Däremot har jag inte all kunskap i skallen och saknar även erfarenhet av större projekt. Men det senaste halvåret har jag lärt mig enormt mycket och jag är mer än tillräckligt driven för att inse att det inte finns något hinder som är för stort. Så detta projekt kommer att lyckas!

När startar vi?

Projektet drar igång när idén diskuterats och planen för hur vi ska lägga upp koden gjorts klart och även att vi ser att personkemin stämmer. Stämmer personkemin inte (kanske verkar jag vara svår att samarbeta med tex) eller att idén känns dålig så no hard feelings, bättre att man avbryter innan än att starta ett samarbete som ingen gynnas av, tror på eller trivs med!

Om detta låter intressant så tveka inte att ställa frågor i tråden eller via PM. Är nyligt fyllda 22 och bosatt i Stockholm.
Luser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 01:16 #2
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
Vad skall communityt ha för inriktning?
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 01:53 #3
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Vad skall communityt ha för inriktning?
Hej frecka!


Tanken är att communityn tillslut ska kunna användas av alla åldrar, kön och vara barnvänligt. Och förhoppningsvis kan vi skapa något så flexibelt och smart indelat att olika "samhällsgrupper" känner att de kan delta på sidan utan att störas av "brus"(saker de inte intresserar sig för).

Communityns inriktning kommer inrikta sig hårt mot användare till användare interaktion och även vara intresse inriktad men inte vara helsluten. Det finns även mer som jag inte vill ta upp i det öppna utan föredrar att prata om det privat.

Inget är skrivet i sten och mina idéer ska inte styra allt, ett eventuellt samarbete med mig innebär att du har mina öron öppna.
Luser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 09:10 #4
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
Vet du vad Google+ är? Eller Facebook?

Kan bli väldigt svårt att konkurrera sådana jättar.
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 12:31 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Vet du vad Google+ är? Eller Facebook?

Kan bli väldigt svårt att konkurrera sådana jättar.
Vet du vad Lunarstorm är? Även jättar faller. Man kan inte ge upp innan man börjar bara för att marknaden domineras av en eller ett par aktörer. Är man två personer så är 1% ett bra resultat och ingenting är omöjligt. Dessutom har man förhoppningsvis skaffat sig en hel del värdefull erfarenhet även om projektet till slut läggs ner. Att bygga ett bra community tar dock lång tid, särskilt om det görs på fritiden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 13:48 #6
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Vet du vad Google+ är? Eller Facebook?

Kan bli väldigt svårt att konkurrera sådana jättar.

Du har en viktig poäng och som du säger så är en community ingen lätt uppgift. Det kommer nog krävas smart planering, intressant marknadsföring och att vi skapar en sida som folk trivs på och finner intressant. Det finns så klart massvis med faktorer för att folk ska gilla sidan och det är viktigt att vi hittar dessa men viktigast av allt är nog att vi räknar med motgångar och försöker ta reda på vad nästa steg är och att vi försöker ta det.

Jag har vissa idéer på hur vi kan få folk intresserade och vilja vara med på sidan men idéerna är obeprövade och även om en idé kan verka bra på pappret så är den ju inte alltid det, precis som kod ibland kan behöva omarbetas pga nya krav/idéer. Därför söker jag just folk som inte förväntar sig direkt succe och som räknar med vissa motgångar men som ändå kämpar på eftersom stora och svåra problem knappast avskräcker min partners brinnande intresse för att lösa dem på ett elegant sätt.

Sen är det är ju inte så att facebook/twitter/G+ etc är de enda community sidor som lever och jag tror inte heller att det inte finns plats för fler aktörer.

Kritik som din är så klart befogad och jag välkomnar liknande tankegångar/funderingar i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vet du vad Lunarstorm är? Även jättar faller. Man kan inte ge upp innan man börjar bara för att marknaden domineras av en eller ett par aktörer. Är man två personer så är 1% ett bra resultat och ingenting är omöjligt. Dessutom har man förhoppningsvis skaffat sig en hel del värdefull erfarenhet även om projektet till slut läggs ner. Att bygga ett bra community tar dock lång tid, särskilt om det görs på fritiden.
Absolut är detta en bra erfarenhet om inte annat och förhoppningsvis en bättre merit och mer stimulerande än att knacka ihop 20 wordpress teman.
Luser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 15:22 #7
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 410
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vet du vad Lunarstorm är? Även jättar faller. Man kan inte ge upp innan man börjar bara för att marknaden domineras av en eller ett par aktörer. Är man två personer så är 1% ett bra resultat och ingenting är omöjligt. Dessutom har man förhoppningsvis skaffat sig en hel del värdefull erfarenhet även om projektet till slut läggs ner. Att bygga ett bra community tar dock lång tid, särskilt om det görs på fritiden.
Hört talas om det förr och då var det typ ett community för ungdomar.
Nu har jag inte hört det på länge

Men lunarstorm var inte då inte ens i närheten utav vad Facebook och google+ är idag
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-18, 20:15 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Hört talas om det förr och då var det typ ett community för ungdomar.
Nu har jag inte hört det på länge

Men lunarstorm var inte då inte ens i närheten utav vad Facebook och google+ är idag
Lunarstorm var på storhetstiden lika stort som facebook är nu bland svenskar i åldrarna 15-25. Över 70% av alla i den målgruppen var aktiva där. Inte helt säker på siffrorna, men det var den enda community i Sverige som samlat alla inom en en målgrupp på det sättet innan Facebook.

Inte för att vara negativ, men...
Jag tror också det är extremt svårt att lyckas med ett community som är för alla om man inte har enorma resurser att lägga på både marknadsföring och utveckling. Jag tror att man måste nischa ganska kraftigt för att ha en chans med de förutsättningarna.

Det är väldigt mycket jobba med att bygga en community och jag tror du underskattar arbetsinsatsen som krävs ganska rejält. Sedan är just communites en av de saker som är allra svårast att lyckas med då de bygger på att det finns aktivitet och delaktighet för att någon ska vilja vara där. Det är väldigt svårt att locka så många medlemmar och hålla de tillräckligt aktiva för att communityn ska kännas attraktiv. Man lockas till ett community för att man antingen har många av sina vänner där eller att man samlas kring ett gemensamt intresse, inte för att det finns massa nya och häftiga funktioner där.

Väljer man en nisch att rika in såg på är det lättare att marknadsföra och det blir intressant trotts att man inte har sina vänner där eftersom man gärna vill hitta likasinnade inom det man själv är intresserad av. Kan ni hitta en bra nisch finns det hyfsade möjligheter om ni gör ett bra jobb med både utveckling och marknadsföring. Spontant känns det dock som det är svårt att hitta någon nisch som dels har en tillräckligt stor målgrupp och dels är tillräckligt oexploaterad för att det ska går att göra bra business där utan att konkurrera ut någon annan som dominerar marknaden(krävs ofta en hel del resurser för det om det inte redan finns ett utbrett missnöje bland medlemmarna).

Så om projektet inte är mest för att ni ska lära er så skulle jag tipsa om att antingen välja en bra nisch där det finns utrymme för en ny community eller att göra något helt annat.

Senast redigerad av pelmered den 2011-09-18 klockan 20:17
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-19, 01:59 #9
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Luser Luser är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Inte för att vara negativ, men...
Jag tror också det är extremt svårt att lyckas med ett community som är för alla om man inte har enorma resurser att lägga på både marknadsföring och utveckling. Jag tror att man måste nischa ganska kraftigt för att ha en chans med de förutsättningarna.

Det är väldigt mycket jobba med att bygga en community och jag tror du underskattar arbetsinsatsen som krävs ganska rejält. Sedan är just communites en av de saker som är allra svårast att lyckas med då de bygger på att det finns aktivitet och delaktighet för att någon ska vilja vara där. Det är väldigt svårt att locka så många medlemmar och hålla de tillräckligt aktiva för att communityn ska kännas attraktiv. Man lockas till ett community för att man antingen har många av sina vänner där eller att man samlas kring ett gemensamt intresse, inte för att det finns massa nya och häftiga funktioner där.

Väljer man en nisch att rika in såg på är det lättare att marknadsföra och det blir intressant trotts att man inte har sina vänner där eftersom man gärna vill hitta likasinnade inom det man själv är intresserad av. Kan ni hitta en bra nisch finns det hyfsade möjligheter om ni gör ett bra jobb med både utveckling och marknadsföring. Spontant känns det dock som det är svårt att hitta någon nisch som dels har en tillräckligt stor målgrupp och dels är tillräckligt oexploaterad för att det ska går att göra bra business där utan att konkurrera ut någon annan som dominerar marknaden(krävs ofta en hel del resurser för det om det inte redan finns ett utbrett missnöje bland medlemmarna).

Så om projektet inte är mest för att ni ska lära er så skulle jag tipsa om att antingen välja en bra nisch där det finns utrymme för en ny community eller att göra något helt annat.
Sidans kommer vara nischad på så sätt att det inte är tänkt som en direkt ripoff av varken Facebook eller någon annan community. Även om så klart en viss del av deras funktionalitet och andra sidors funktionalitet kommer kunna kännas igen. Den kommer vara så pass unik att man inte upplever det som att man besöker en facebook beta. Jag hade inte ens tänkt att sidan ska ha allt som tex facebook har, då jag inte tror att det gynnar funktionaliteten eller är en möjlig sak att göra bättre eller ens lika bra.

Jag tror mig ha hittat en sorts idé som inte riktigt är täckt ännu och som kommer kunna tilltala många.

Tänk Twitter kontra Facebook, dessa sidor bedriver båda community verksamhet men försöker inte för den sakens skull vara varandra. Båda inriktar sig mot alla olika åldrar, kön etc men är ändå väldigt olika och de komplimenterar varandra istället för att slåss med samma verktyg.

Sidor som facebook/twitter etc kommer bli tvungna att göra ändringar om de ska konkurrera med det här då sidan kommer vara unik.

Vilket inte är omöjligt att de gör. Men det tror jag inte att de stora aktörerna kommer göra, för Facebook kan inte göra det Twitter gör och Twitter kan inte bli Facebook. Och de kan knappast bli oss, i alla fall inte på ett smidigt sätt.

Personligen så tilltalar inte idén mig om att ta en liten nisch och ligga där och pyra utan detta projekt är tänkt att sikta högre än så.

Jag tror oavsett community så är det ett stort arbete som tar tid. Och göra ett enormt arbete och få en liten nischad community låter ju inte direkt proportionerligt mot riskerna som man ändå tar och tiden som man blir tvungen att lägga ner.

Det känns som ett högrisks projekt oavsett och högrisk ska innebära hög utdelning om det lyckas, annars kan man lika gärna göra något säkrare som nästan garanterat kan ge en avkastning i storleken som en mindre community kan innebära - tycker jag i alla fall.

Senast redigerad av Luser den 2011-09-19 klockan 02:06
Luser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-19, 03:07 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Jag ska inte tala dit ur detta, satsa på det om du tror på din idé!

Just communities är nog en av de allra svåraste projekten att lyckas med då det krävs att man växer fort och får mycket aktivitet snabbt för att användarna ska stanna kvar. Därför går (nästan) inte att jobba långsiktigt och bygga upp en community under lång tid.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017