Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Samarbetspartner sökes till webbläsarspel

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-24, 12:17 #1
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
Standard Samarbetspartner sökes till webbläsarspel

Skissar på ett webbläsarspel som jag skulle vilja skapa. Det är ett spel lite liknande Sid Meier's Civilization-dataspelsserie men förstås mycket enklare. Det går ut på att styra ett land från forntid till modern tid, försök skapa "utveckling" och ta ställning i olika policyfrågor. Nationstates.net är en annan inspirationskälla. Några grundteman:

- Landets utveckling representeras av olika pelare ("stats") som står för saker som kultur, religion, jordbruk etc. Genom att höja en viss pelare triggas olika policyfrågor, till exempel möjlighet att förhålla sig till slaveri eller att välja en statsreligion.
- Maktbalans. De finns tre faktioner som slåss om makt och inflytande (People, State, Aristocracy). Beroende på val i policyfrågor och annat så kan landet bli till en demokrati, diktatur eller oligarki - eller något däremellan. En mäktig faktion har mer handlingsutrymme (Agency), större chans att påverka utvecklingen och kan till och med blockera policy-val som strider mot dess intressen.
- Karma. Med en liten religiös-moralisk twist på det hela så klassas landet som gott eller ont beroende på hur man väljer att utveckla det. Att utveckla kultur och religion uppskattas av de högre makterna medan krig och miljöförstöring generar dålig karma. Detta är dock mest en kul grej och kommer inte att ha någon större effekt på spelet.

Nu låter detta ganska pissigt när jag beskriver det på svenska men det är alltså tänkt att vara på engelska. Förhoppningen är att det skulle kunna bli ett relativt stort spel, även om jag inte har tänkt att det skulle vara något att tjäna pengar på. (Jag har redan skaffat ett rätt så snyggt domännamn.) Jag har redan skrivit de flesta policy-texter - totalt några tiotal sidor - och det jag framför allt behöver hjälp med är programmering. Håller på att lära mig koda lite men känner att jag skulle behöva hjälp av någon mer erfaren, framförallt vad gäller skapandet av funktioner. Lite design skulle för all del inte skada heller.

Alltså, förslag på arbetsuppdelning: Söker hjälp med kodande av funktioner och eventuellt design. Står själv för skrivande och grundläggande html.

Lägg märke till att detta skulle vara ett långsiktigt projekt. Det hänger på att du tycker att mina idéer är awesome och tror att de skulle vara värda att satsa på. (Kritik och feedback uppskattas förstås också.) Något som också senare måste bestämmas är maktbalansen oss emellan. Min utgångspunkt är att jag skulle ha den övergripande makten och ansvaret, lägga ner mest arbete, betala för domänkostnader med mera. Men allt kan diskuteras.

Ett stort plus är om du bor i Stockholmsregionen (bor själv mitt i smeten) eftersom vi nog förr eller senare skulle behöva träffas IRL.

Därmed är allting sagt. Skicka PM!
eldcancer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 13:12 #2
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Så kort sagt letar du egentligen bara efter en programmerare och designer som kan göra spelet åt dig?
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 14:10 #3
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
Spelet består mest av texter i kombination med ett fåtal viktiga funktioner. Texterna står jag för som sagt, det är främst funktionerna jag inte klarar av. En mer avancerad design på sidan är inte absolut nödvändigt.

Det är inte fråga om att någon ska "göra spelet åt mig" utan också åt sig själv i så fall. Eller snarare två personer som gör det tillsammans. Det förutsätter dock att man kan mötas i någon form av ömsesidig respekt.
eldcancer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 15:27 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Du har inte tänkt att det ska vara något att tjäna pengar på och det enda du står för är en idé och lite texter?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-10-24 klockan 15:29
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-24, 23:41 #5
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Det behöver inte vara så krångligt att tjäna pengar, alla verkar satsa på avancerade/komplexa projekt.

Ett bra exempel är varje person offline som knappt vet vad internet är, de flesta vill starta sin egen version av "blocket" för att de läst om inkomsterna i tidningen Kanske man skall börja krypa innan man försöker flyga.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-25, 10:35 #6
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
Ehm... läs första inlägget så ser du att jag skriver "grundläggande html" också. Men jag borde kanske vara lite tydligare med detta, jag syftar alltså på själva stommen/skelettet, inklusive positionering, så även delvis css.

Jag har i alla fall svårt att se hur det skulle gå att tjäna pengar på den här typen av spel. Som det ser ut nu så tror jag att det skulle vara ett spel som de flesta leker runt med i ett par månader eller så innan de tröttnar. Tror absolut att en mindre grupp skulle kunna fastna för spelet men sällan att de skulle vara redo att betala för det. Reklam skulle kunna vara ett annat alternativ, men vad jag förstår så ger det inte särskilt mycket, plus att jag själv hatar det. Det enda jag egentligen tror på är att sätta upp en donationsbox på sidan, men även det vore nog en marginell inkomstkälla.

Tror ändå att det skulle kunna bli ett relativt stort spel med avseende på genomströmning.
eldcancer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-25, 12:11 #7
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Finns noig inte många seriösa webspel som inte har en betalfunktion numera. En dä'r man får extra statistik, smartare system, tillgång till chat etc. etc.

Stora problemet är att spel tar en himla massa tid och behöver mer än utvecklare än en webmaster som mestadels finns här på WN.
Vi vill tjäna pengar på nätet inte bygga heltidshobbys.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-25, 20:49 #8
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Vi vill tjäna pengar på nätet inte bygga heltidshobbys.
Håller med 1000% kan alltid spela nyaste dataspelen senare när investeringarna är klara. Aldrig i historien har det varit så här enkelt och billigt att starta eget och gå från fattig till rik, måste ta vara på det så länge det varar.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-26, 16:47 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av eldcancer Visa inlägg
Ehm... läs första inlägget så ser du att jag skriver "grundläggande html" också. Men jag borde kanske vara lite tydligare med detta, jag syftar alltså på själva stommen/skelettet, inklusive positionering, så även delvis css.

Jag har i alla fall svårt att se hur det skulle gå att tjäna pengar på den här typen av spel. Som det ser ut nu så tror jag att det skulle vara ett spel som de flesta leker runt med i ett par månader eller så innan de tröttnar. Tror absolut att en mindre grupp skulle kunna fastna för spelet men sällan att de skulle vara redo att betala för det. Reklam skulle kunna vara ett annat alternativ, men vad jag förstår så ger det inte särskilt mycket, plus att jag själv hatar det. Det enda jag egentligen tror på är att sätta upp en donationsbox på sidan, men även det vore nog en marginell inkomstkälla.

Tror ändå att det skulle kunna bli ett relativt stort spel med avseende på genomströmning.
Se på det svenska företaget Mohjang de omsätter 1,5 Miljader kronor på ett år.... Så visst går det att få intäkter på spel.

Du behöver satsa all din mentala energi på att skapa ett spelkoncept som trollbinder användaren/spelaren. Beskriv ditt koncept i texter och rita skisser för hand hur du tänker dig scenariot. Har du idéerna och förmågan att dokumentera och leda ett team som förverkligar detta så behöver du inte kunna programmera själv, det är viktigt att du fokuserar på det du är bra på och låter andra göra det de är bättre på.

Se till att ha en enklare gratis första nivå så spelarna kan köra spelet gratis och bli trollbundna. Sen har du ytterligare nivåer som man måste betala en slant varje månad för att vara med i. Kanske 99 eller 199 kr/månad.

Jag tror du får svårt att locka till dig utvecklare som är A-spelare om du inte har ambitionen och motivationen själv att skapa ett framgångsrikt koncept. Men har du själv motivationen och ambitionen så är det din kreativitet och fantasi som sätter gränserna hur långt du kan nå.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-10-26 klockan 16:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-26, 18:40 #10
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
eldcancer eldcancer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 4
Okej tack för synpunkter och kommentarer. För all del kan man tänka sig ett sådant system med en gratisdel av spelet och en exklusiv del som man måste betala för. Till exempel en gratisdel där man spelar sitt land i ett vakuum, medan om man betalar så kan man spela flera länder mot varandra. Men det krävs att det ska vara väldigt proffsigt om man kan få folk att betala för det. Jag har annars min utgångspunkt i gratisspel, dels en ideellt driven rollspelssida där jag var admin, dels Nationstates.net som också är gratis. Grejen med Nationstates är att det är oerhört simpelt men att det ger utlopp för folks politiska fantasi, plus att det finns forum att rollspela och diskutera i, vilket gör att många stannar kvar. Det är den typen av miljö jag vill skapa, om än lite mer avancerad, och om det går att tjäna pengar på så vore det förstås ett plus men hittills är det något som har känts lite avlägset. I vilket fall så blir det en senare fråga.

Nu verkar det kanske som att jag klarar mig på egen hand i alla fall. Har hittat en person som är villig att lära mig koda. Om någon ändå skulle vara intresserad kan den ju pm:a.
eldcancer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017