Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tipsa om ditt bästa gerillamarknadsföringsknep!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-27, 08:42 #21
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
@alex det där med plånboken var riktigt klockren. Extremt bra tips.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 09:13 #22
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Här är en klassiker i gerillamarknadsföringssammanhang.

Läste om någon som tryckte upp och placerade ut isskrapor på bilar tidigt på morgonen när första frosten kom. Trevlig grej som alla gillar, och man inte kan få för många av. Tror alla lägger in skrapan i bilden, och sen när dom tar fram skrapan och använder den, så nöts domännamnet in om och om igen. Och igen.
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 10:50 #23
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
vi har en plan att köra gratulationskort med presentkort till random valda personer. Tanken är att få ut vårt företagsnamn. "Vi älskar födelsedagar och tycker att alla som fyller år borde få något extra, så vad sägs om ett presentkort på 1000 pickadoller för att hjälpa er att få en helt oförglömlig resa till den vildaste savannen i LAND! Välkommen in till oss på Drottninggatan 40 eller kolla över våra resor på www.domänen.se"

En annan tanke är att bygga en låda som ser ut som en djurtransport för afrikanska djur, lite lufthål osv. Sätta den på den populäraste platsen i staden. På lådan kör man logotypen, "Varning: Livsfarlig leopard" "Mata ej djuret". Kör en bergsprängare med inspelade leopardläten som man aktiverar med fjärrkontroll. Så fort någon går förbi så kan man trycka play och då ser folket lådan och logon.
Sen filmar man folket som går förbi och sprider filmen på youtube. Som sprider vidare alá viral marknadsföring.

Två tankar som vi leker med...
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 12:27 #24
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 195
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 195
Citat:
Ursprungligen postat av spajk Visa inlägg
vi har en plan att köra gratulationskort med presentkort till random valda personer. Tanken är att få ut vårt företagsnamn. "Vi älskar födelsedagar och tycker att alla som fyller år borde få något extra, så vad sägs om ett presentkort på 1000 pickadoller för att hjälpa er att få en helt oförglömlig resa till den vildaste savannen i LAND! Välkommen in till oss på Drottninggatan 40 eller kolla över våra resor på www.domänen.se"

En annan tanke är att bygga en låda som ser ut som en djurtransport för afrikanska djur, lite lufthål osv. Sätta den på den populäraste platsen i staden. På lådan kör man logotypen, "Varning: Livsfarlig leopard" "Mata ej djuret". Kör en bergsprängare med inspelade leopardläten som man aktiverar med fjärrkontroll. Så fort någon går förbi så kan man trycka play och då ser folket lådan och logon.
Sen filmar man folket som går förbi och sprider filmen på youtube. Som sprider vidare alá viral marknadsföring.

Två tankar som vi leker med...
Det där med lådan låter riktigt bra, kul idé!
Morriz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 12:37 #25
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
För några år sedan så var det några som började banka ner massa plankor formade som hjärtan i marken runt omkring här vi bor. Det fanns inget som helst budskap på hjärtana och man kunde inte veta vem som låg bakom dom.

Det blev till en liten allmän snackis och tillslut så började den största lokala tidningen luska i det, ett pressmeddelande och dom hade en helsida i en tidning som har över 165 000 läsare varje dag.

Skall se om jag kan hitta artikeln för kommer inte alls ihåg var det var för företag...

Senast redigerad av Kaugesaar den 2010-08-27 klockan 12:49
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 13:34 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Beroende på vad man vill göra reklam för tror jag det kan vara en smart idé att köra något suspekt meddelande på x antal klistermärken som man klistrar upp lite här och var.

Något i stil med "Sanningen finns här: <domän>". Då är det så klart bäst om domänen är kort och enkel att komma ihåg, samtidigt som den på något sätt bör knyta än med det man vill göra reklam för.

Annars kan man ju alltid skriva ut ett antal papper med något kort brev på, som man lägger i ett kuvert som det står "Du får öppna mig" på. Med fördel läggs kuverten nog på bussar/(pendel)tåg och liknande.

Har själv funderat på att göra något liknande utan att egentligen sälja något, men det har inte blivit av.
Ännu bättre vore att skriva "Hemligt, får EJ öppnas", för då kan folk inte motstå frestelsen...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 14:49 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ännu bättre vore att skriva "Hemligt, får EJ öppnas", för då kan folk inte motstå frestelsen...
Går vuxna människor verkligen på det? Jag tror inte det, har själv fått ett antal liknande formuleringar som reklam men struntar blankt i samtliga. Ligger det en massa papperslappar med företagsnamn på så vill jag förmodligen inte se eller höra talas om dessa någonsin igen. Att dela ut någonting kul, användbart eller oväntat är nog det allra bästa och har fungerat bra för många företag under senare år. Det man delar ut bör kanske ha någon anknytning till verksamheten men det kan mycket väl fungera med en lite mer långsökt / fyndig sådan också.

Ett par av de förslag som kommit är väl kanske inte så lämpliga om ens företag vill framstå som miljövänligt och ansvarstagande. Det är givetvis viktigt att tänka på att marknadsföringen också går i linje med företagets profil.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-08-27 klockan 14:52
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 15:27 #28
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 195
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 195
En sak jag tänkte på när jag var i Stockholm en gång var...

Det regnade kraftigt och i närheten av Centralstationen så fanns det en liten jourbutik med en stor skylt utanför där det stod "Paraplyer 40 kr", och gissa om folk köpte, inklusive jag själv :-) Såg dessa paraplyer med ett speciellt rutmönster överallt på stad under dagen...

Då tänkte jag... tänk att stå där mitt i vimlet en regnig dag och dela ut paraplyer med en www-adress på, alternativt sälja dem för en låg kostnad...

Nackdelen är väl att paraplyer med reklam på är relativt dyrt att köpa in...skulle jag tro.

Bara en idé....
Morriz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 15:46 #29
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
SL, SJ (och kanske fler trafikbolag) är ju kända för att få problem när det blir kallt och folk står ute och huttrar Man skulle kunna gå omkring och dela ut så återanvändningsbara handvärmare (plaskuddar med vätska och en liten metallgrej som man knäcker) Skulle tro att man blir mycket populär och de är nog lite billigare än papaply.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-27, 15:50 #30
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 195
Morriz Morriz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 195
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
SL, SJ (och kanske fler trafikbolag) är ju kända för att få problem när det blir kallt och folk står ute och huttrar Man skulle kunna gå omkring och dela ut så återanvändningsbara handvärmare (plaskuddar med vätska och en liten metallgrej som man knäcker) Skulle tro att man blir mycket populär och de är nog lite billigare än papaply.
Mmm inte dumt... kul tråd det här
Morriz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017