Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kunden förstör min kod…

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-28, 14:37 #41
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det tar som sagt var inte längre tid att skriva korrekt kod och lön är dessutom inom de flesta yrken inte direkt proportionell mot snabbhet vilket du bör känna till. Ingen anställer en chef för att denne ska hafsa sig igenom allting så snabbt som möjligt utan det är kvalitet och kreativitet man är ute efter i första hand.

För det mesta behöver man inte heller några hack, i 99,9% av fallen finns andra alternativ.

Vilken standard föreslår du då? Man måste sätta en standard att sammanstråla i, annars förblir webbprogrammering den oseriösa lekstuga som många vanliga programmerare anser att det är.

Att inte rätta sig efter en standard betyder ungefär "jag kan eller vill inte lära mig skriva kod utan kör lite hur som helst och testar till dess det funkar som jag vill". Resultatet blir att det fungerar som man vill för tillfället men kanske inte om något år.
Du utgår ifrån att wc3's standard är "korrekt" kod, det är just det jag inte förstår var folk får ifrån. Deras "standard" är inte "standard" för den överlägset största webbläsaren. Vilka exakt är det som hejdar utvecklingen, de som kodar för det som använd mest eller de som kodar för att nån säger åt de att göra på ett visst sätt som inte är anpassat för majoriteten av användare?

Absolut tycker jag det vore helt fantastiskt med nån sorts standard för alla webbläsare på varje operativsystem(och skulle då självkalrt följa den till 100%), tyvär så finns det inget sånt i dagsläget, och att följa en standard som inte håller måttet på nått sätt är knappast bra för webben på något sätt alls, jag ser heller att det visas korrekt överallt, inte att den validerar i nån organisations parser. Sen så är tid = pengar, iaf för mig. Tar jag 2 månader på att utveckla ett publishing ramverk åt ett företag så tjänar jag klart mer än om det skulle ta 3 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
Intressant att det finns folk här som anser att man inte behöver skriva korrekt HTML, fast å andra sidan, detta är ju webMASTERnetwork, inte webbDEVELOPERnetwork, viss skillnad faktiskt
Tror man att ens jobbtitel eller vad man kallar sig själv påverkar kvalitén av sitt jobb så är man bara rent av webbDUMBASS. Åsikten att KORREKT kod är wc3 validerad kod är knappast något som någon kan bestämma är vad som gäller för alla, om du skriver validerad kod och den visar bra i allt förutom safari på mac os och jag skriver ovaliderad kod som visar korrekt överallt, vem är det som är oseriös i sitt arbete, och vem skulle kunden välja? Samtidigt som du tar dina extra timmar för att se till att koden validerar så tar jag gärna ett konsultuppdrag på ett par timmar för uppåt 1000:- i timmen istället.
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 19:07 #42
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Samtidigt som du tar dina extra timmar för att se till att koden validerar så tar jag gärna ett konsultuppdrag på ett par timmar för uppåt 1000:- i timmen istället.
Ptja nu är det ju så att det inte TAR extra timmar för MIG att skriva kod enligt W3C standard, vilket mig veterligen är det enda man kan validera sin kod mot. Att det sen inte är säkert att skiten ser EXAKT likadant ut i alla webbläsare/OS kombinationer är ju en annan sak.
Med lite rutin om vad som funkar så klarar man oftast av att skriva kod som funkar i samtliga webbläsare redan på första försöket.

En sak som många inte verkar inse är att även om kod som inte validerar funkar bra IDAG så är det inte säkert att den funkar i nästa version, se bara på problemen mellan IE6,7 och 8 där kod som funkade bra i IE6 totalhavererade i IE7 och när folk fulhackade för att det skulle funka där så kommer MS med en webbläsare som följer standarden lite VÄL nitiskt
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-29, 00:10 #43
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
....
Har du någonsin varit med om att validerad HTML-kod inte fungerar i någon modern webbläsare.

Själv får jag ofta problem med CSS-koden, men sällan just HTML-koden.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-29, 01:55 #44
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Du utgår ifrån att wc3's standard är "korrekt" kod, det är just det jag inte förstår var folk får ifrån. Deras "standard" är inte "standard" för den överlägset största webbläsaren. Vilka exakt är det som hejdar utvecklingen, de som kodar för det som använd mest eller de som kodar för att nån säger åt de att göra på ett visst sätt som inte är anpassat för majoriteten av användare?

Absolut tycker jag det vore helt fantastiskt med nån sorts standard för alla webbläsare på varje operativsystem(och skulle då självkalrt följa den till 100%), tyvär så finns det inget sånt i dagsläget, och att följa en standard som inte håller måttet på nått sätt är knappast bra för webben på något sätt alls, jag ser heller att det visas korrekt överallt, inte att den validerar i nån organisations parser. Sen så är tid = pengar, iaf för mig. Tar jag 2 månader på att utveckla ett publishing ramverk åt ett företag så tjänar jag klart mer än om det skulle ta 3 månader.
Det går alldeles utmärkt att följa W3C-standarden utan att det ställer till problem i IE vilken dessutom inte är överlägset störst längre. Inte heller tar det längre tid om man kan det för femtielfte gången...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-29, 11:06 #45
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Den här hysterin "OMG det validerar inte!!1" är ganska överdriven.

Ja, det är bra att man ser över sin html men det är inte hela världen om man råkar glömma ett tvingande attribut eller glömmer avsluta & i länkar t.ex. Webbläsarna är skrivna för att klara slarvig html eftersom det redan finns så mycket information på nätet som riskerar att bli obrukbar annars. Har man pysslat med webben ett tag vet man på ett ungefär vilka fel man kan komma undan med.

Nej, det tar inte längre tid att validera sin html. Har man knappat html ett tag behöver man inte ens validera eftersom man har det mesta i huvudet.

Webbläsarna tittar på doctypen för att sätta renderingsläge (standards/quirks/etc) och inte så mycket mer än så. Det är därför man kan skriva ett dokument med html 5-taggar men ha en DTD som säger html 4.01 - sidan kommer att funka trots det. Testa själva.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-29, 11:50 #46
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Den här hysterin "OMG det validerar inte!!1" är ganska överdriven.

Ja, det är bra att man ser över sin html men det är inte hela världen om man råkar glömma ett tvingande attribut eller glömmer avsluta & i länkar t.ex. Webbläsarna är skrivna för att klara slarvig html eftersom det redan finns så mycket information på nätet som riskerar att bli obrukbar annars. Har man pysslat med webben ett tag vet man på ett ungefär vilka fel man kan komma undan med.

Nej, det tar inte längre tid att validera sin html. Har man knappat html ett tag behöver man inte ens validera eftersom man har det mesta i huvudet.

Webbläsarna tittar på doctypen för att sätta renderingsläge (standards/quirks/etc) och inte så mycket mer än så. Det är därför man kan skriva ett dokument med html 5-taggar men ha en DTD som säger html 4.01 - sidan kommer att funka trots det. Testa själva.
Håller med dig i mycket där, vad jag däremot försöker säga är att det finns ingen anledning till att INTE skriva validerande kod om man har den kunskapen då det inte tar längre tid. Korrekt html-struktur resulterar istället i effektivare sajter samt mindre problem och nästlar man exempelvis fel råkar man lätt ut för trubbel med JS vilket ÄR ett reellt problem oavsett vad man tycker om W3C-standarden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-29, 15:28 #47
Walkman Walkman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4
Walkman Walkman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4
Till ni som tycker att validering är något man inte bör slösa tid på: använder ni tabeller till allt och <span> till rubriker också? Hur ser ni på semantiskt korrekt kod?

Är man värd sin lön så kan man koda ordentligt från början, och det krävs ingen extra tankeprocess eller större kostnad för att få ett resultat med bra kvalité. Det finns en anledning till att man själv blir anställd istället för chefens 16-åriga grabb, och det är inte för att man tar 900 kronor mer per timme.

PS: W3C-dokumenten är en *rekommendation* och inte en standard.

Senast redigerad av Walkman den 2010-05-29 klockan 16:09 Anledning: Post-script
Walkman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-31, 22:09 #48
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman Visa inlägg
PS: W3C-dokumenten är en *rekommendation* och inte en standard.
Och med det vill du säga... vadå för något?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017