Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IDG: Sveriges 100 bästa sajter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-11, 14:13 #21
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att du eller jag råkar tycka en sajt är ful säger inte så mycket De verkar vara på rätt väg:

http://www.kiaindex.se/?object_id=23...r=2015&kweek=9
URL du länkar till är till "idg.se nätverk" vilket jag misstänker är idg.se, computersweden, pcföralla m.fl. Personligen är jag inte så imponerad av deras antal sidvisningar med tanke på att nyheter24 ligger på ca. 2 ggr antalet sidvisningar
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-11, 16:07 #22
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
URL du länkar till är till "idg.se nätverk" vilket jag misstänker är idg.se, computersweden, pcföralla m.fl. Personligen är jag inte så imponerad av deras antal sidvisningar med tanke på att nyheter24 ligger på ca. 2 ggr antalet sidvisningar
Vi är glada för att kritisera och klaga på allt. Jämför inte en nischat IT-nyhetssajt med nöjesnyheter och clickbait-artiklar, vi bör alla förstå bättre än så då vi jobbar i branschen.

Faktum är att i nästan alla fall då en sajt byter utseende så klagar vi nördar (exkluderar inte mig själv). IDG har gjort en förändring som just nu känns lite obekväm men jag tror kan växa på en. Likaså är de nog inte "klara" utan kommer säkert med flera små uppdateringar under närmsta tiden för att hitta rätt.
Sydsvenskan.se (en av mina mest besökta) genomgick nyligen en liknande förvandling där jag och flera i min omgivning gick i taket. Men måste erkänna att det nu i efterhand faktiskt var en klar förbättring. Oavsett hur mycket jag vill hävda motsatsen är jag en vanemänniska, byter någon mitt kaffe så kommer jag klaga oavsett hur det nya smakar =)

Back on topic, läste precis artikeln om Top100 och verkar ju som att det kommer publiceras motiveringar under de kommande två veckorna i samband med vinnare utses. Ta det för vad det är, en kul grej med en underton av allvar.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-13, 03:40 #23
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Vi är glada för att kritisera och klaga på allt. Jämför inte en nischat IT-nyhetssajt med nöjesnyheter och clickbait-artiklar, vi bör alla förstå bättre än så då vi jobbar i branschen.
Du menar förhoppningsvis "Jämför inte en nischat IT-nyhetssajt med en mer allmän nyhetssajt som båda innehåller nöjesnyheter och clickbait-artiklar"? ;-)
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-13, 21:15 #24
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Många sidor som verkligen inte borde plats på den där listan.

En stor del av sidorna är inte ens responsiva och ser ut att fungera väldigt dåligt i telefonen eller surfplattan. Det blir ju extremt ironiskt när de själva skriver följande i inledningen:

Citat:
En utmaning i dag – och något som de bästa sajterna lyckas väl med – är att ligga i fas med sina besökares behov och vanor. Såväl sajtägarnas statistik som bredare undersökningar visar att vi i allt större utsträckning surfar med mobilen. Och den utvecklingen går fortare än många trott. På flera stora sajter har mobilbesöken gått om antalet besök från datorer. Detta gör att juryn i år fokuserat mycket på mobilupplevelsen och det sammantagna intrycket av hur sajterna funkar på olika enheter och skärmstorlekar. En väl fungerande mobilupplevelse är förstås ett grundkrav i dag. Sedan är det förstås olika för olika typer av sajter hur denna upplevelse bäst ser ut.
Hur kan en sida som t.ex. Blocket vara med? Det är sidan som har haft noll innovation på typ 10 år och är inte direkt imponerade varken funktions- eller designmässigt. Det är bara stor och känd, men det kanske är det som är kriteriet?

Ett stort gäsp som sagt...
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-13, 23:51 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Hur kan en sida som t.ex. Blocket vara med? Det är sidan som har haft noll innovation på typ 10 år och är inte direkt imponerade varken funktions- eller designmässigt. Det är bara stor och känd, men det kanske är det som är kriteriet?

Ett stort gäsp som sagt...
Att vara ledande på marknaden så pass länge utan större förändringar är väl ändå betydligt mer imponerande än vad de flesta andra lyckas med? De har dessutom extrema marginaler år efter år. Avancerade funktioner och flashig design föder inte per automatik framgång eller en produkt som allmänheten önskar sig. Det är enkelt att säga att det är bara för att de var först ut men så fungerar det inte heller. Google var exempelvis inte först ut men de har ändå tagit över en marknad nästan helt och hållet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017