Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppdatering av polisrazzian....

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-26, 08:12 #101
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Xamda: Att så här pass mycket burkar går sönder på kreativa sätt (eller åtminstone inte kommer tillbaka i stridbart skick - t.ex. med båda diskarna strappade som master eller en osynkad RAID) är en bra bit över väntevärdet. Jag utgår dock från att IT-krim inte spelar hockey med diskarna, så man kan ju anta att skadorna skedde tidigare (t.ex. ryckt burkarna ur racken innan diskarna spunnit ner?). Husrannsakan utfördes som jag tidigare sa av poliser helt utan någon datainriktning (t.ex. så var delar av golvet bortlyft på grund av kabeldragning när de kom, och ingen verkade ha fattat att man kan lägga tillbaka det, så de hade gått på kabelstegarna och en 16mm^2-servisledning!).

Men det är inte Polisen man ska skylla på. Det var INTE deras ide att släpa iväg allt elektroniskt här. Och Jim m.fl. ska man vara snäll mot.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 14:06 #102
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Citat:
Originally posted by Xamda@Aug 24 2006, 17:00
Jag kan väl inte förklara varför disken var sönder, jag var inte med, inte du heller antar jag, och att diskarna är kopplade fel, tja, det låter ju lite amatörmässigt, men det är knappast Jordens undergång, eller hur?
Det du inte tycks förstå över huvud taget är den viktiga datan som förlorats på flertal hårddiskar.
Om du förlorar dina databaser, dina webbsidor så lär du klaga när dagliga hundralappar/tusenlappar står på spel.
När nu personerna inte får igång sina sidor igen och inte fått igång sidorna på länge så finner jag inte detta konstigt.
Polisen (vem som än just tagit sönder diskarna i slutändan) påbörjade sabotaget och är "skylldiga" nu troligen 6-siffriga belopp åt folk.

Det jag vill få sagt: Det är inte så konstigt att folk skriker så det sprakar om det, just nu.

På det hela tror jag absolut noll på att polisen har rätt att dra sladden med syftet:
Vi måste behålla denna data och skiter totalt i den andra data som förloras.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 21:07 #103
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Teoretisk skulle det vara intressant att ta en vanlig hårdisk och tappa den i golvet från en meters höjd. Läsa från den. Tappa den igen. Läsa från den och sedan upprepa detta tills det inte längre går att läsa från den.

För mig känns det lite löjligt att tro att hårddiskarna i detta fall skulle ha blivit obrukbara av att någon skulle ha tappat dem. Det låter mer som ett handhavandefel hos polisen.

Även om it-poliserna kanske är världens bästa på linux, unix och vad det nu kan vara för något, så har de ju faktiskt en stor datoravdelning med folk som kan dessa saker. Så kompetens finns nog i huset.

Sedan så ska ni inte ha någon naiv tro att polisen gör saker och ting på ett korrekt sätt. Det finns många som utnyttjar sin ställning på de mest underliga sätt. Som ett exempel kan jag ta en husrannsakan på en bilverkstad. De skulle leta efter stöldgods. Trots att det var påpekat för polisen att nycklar fanns i nyckelskåpet till alla låsta utrymmen som ansåg de att det var roligare att bryta sönder alla låsta dörrar. När polisen lämnande lokalen sent på kvällen så struntade de i att låsa ytterdörren (den var inte sönderbruten) och garageporten. Vem som helst kunde ha klivit in under natten och tagit vilken bil som helst då nycklar till dem fanns i lokalen. Även om polisen tycker att de inte skulle låsa för att "djävlas" så kvarstår det ändå att om en kunds bil hade blivit stulen så hade inga försäkringar gällt eftertsom nycklar fanns och inget behövde brytas upp. Med andra ord hade kunden fått stått för det kalaset.

Jag ska inte dra en parallell, men i frågan om husrannsakan mot PRQ kan det hos polisen mycket väl ha funnits en allmän uppfattning att det bara vara "skurkar" som huserade i lokalen och deras egendom behöver man knappast hantera med försiktighet.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-27, 12:18 #104
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Westman - förvånar mig mycket, ety man ALLTID skriver ett undersökningsprotokoll, vilket inte är samma som beslagsprotkollet, och det är detta protokoll man lämnar till utredande tjänsteman. Detta protokoll skrivs oavsett om något hittats eller inte. PRecis som man gör vid alla tekniska undersökningar inom rättsväsendet. Att du inte sett det betyder inte att det inte finns, du kanske skulle be att få se en komplett utredning?

PRQ - verkar osannolikt att man skulle hinna med att rycka ut servrarna innan diskarna spunnit ned, man gör dem först strömlösa och inom ett par sekunder har diskarna stannat... Hur många servrar togs totalt? Hur många diskar har det varit fel på av det totala antalet undersökta? Jag betvivlar ändock uppgiften att inga it-brottspoliser var på plats från början, men i vilket fall skedde med alla sannolikhet ingen nedmontering innan sådan kompetens fanns på plats. Den som skall klandras, om någon, är väl de beslutande, vilket torde vara förundersökningsledaren, så där har du däremot alldeles rätt.

Mattias: Jo, visst förstår jag att det är förlorad data som är det väsentliga, och visst förstår jag upprördheten, men det jag diskuterade nu möjligheten att styrka vem som gjort fel. För övrigt har polisen givetvis rätt att dra sladden - det är det som anses vara "best practice" vid kriminaltekniska undersökning av datorer över hela världen. Den data du riskerar förlora är i normaltfallet enbart data i ram-minne, inget annat.

Guran - diskarna går nog sönder betydligt snabbare och mer om du tappar dem än om du kopplar in dem på fel plats i en Raid... Vilket annat handhavandefel skulle kunna ligga bakom menar du? Normalt använder man antistatmattor och antistatarmabdn och annat utrustning för att minimera risken för skador på beslagtagna datamedia så jag ser ingen annan möjlighet än direkta olyckor för att diskarna skall gå sönde rpå det sätt som här diskuterats.

Kan du möjligen styrka ditt uttalande om bilverkstaden? Vid husrannsakan i en låst lokal byter man lås och förseglar utrymmet efteråt för att skydda det material som finns där om man inte får tag på den som har lokalen, man ställer till och med ut bevakning om så behövs. Man bryter inte upp saker och ting för sitt egna höga nöjes skull. Detta är möjligen ett sätt man tillämpade för 25-30 år sedan, men förekommer inte i dagens verksamhet, det kan du vara tämligen sker på. Är inte detta en skröna du hört...? Varför är det så många här som tror att varje polis är en självmordspilot som vill avsluta sin karriär bara för att vara taskig mot någon? Jösses.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 09:05 #105
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Xamda@Aug 27 2006, 12:18
Westman - förvånar mig mycket, ety man ALLTID skriver ett undersökningsprotokoll, vilket inte är samma som beslagsprotkollet, och det är detta protokoll man lämnar till utredande tjänsteman. Detta protokoll skrivs oavsett om något hittats eller inte. PRecis som man gör vid alla tekniska undersökningar inom rättsväsendet. Att du inte sett det betyder inte att det inte finns, du kanske skulle be att få se en komplett utredning?
Det var en komplett utredning och som sagt det står inte hur något har gjorts. Av vem, när och vad (korsreferens med beslagsprotokoll ger lite mer detaljer) ja men inte hur. Du får gärna scanna in ett exempel.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 10:17 #106
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Ett exempel på vad? Hur ett protokoll ser ut?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 10:42 #107
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Alltså - i PRQ-hallen var det totalt, enligt flera personer som var närvarande, en (1) IT-relaterad polis, och han kom först efter flera timmar.

Totalt 180 burkar togs om jag inte missminner mig. Av de har ca 40 kommit tillbaka, och det har varit något fel (inte nödvändigtvis kraschad disk) på åtminstone 6 stycken (ca 2/3 har kommit tillbaka hit, så om samma felfrekvens gäller de övriga har alltså ~22.5% rasat!).

Eftersom jag och resten av gänget i princip samtliga fall fraktat dit och skruvat upp burkarna från början utan en enda diskkrasch så låter det väl lite konstigt att vi helt plötsligt skulle drabbats av ett anfall av oförsiktighet?..

Jag tänker inte spekulera mer i exakt hur det kan ha gått till, men felet ligger ju rimligtvis någonstans i kedjan mellan att Polisen går in i lokalen och att burkarna lämnas ut.


(Och jo, budget-RAIDs har en tendens att gå sönder om diskarna ansluts i fel ordning. Jag har både vari tmed om det och hört om samma sak från andra. Sorgligt men sant.)
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 11:35 #108
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
PRQ - det låter onekligen obra. Har inte fler kommit tillbaka? Jösses, tja, törs man fråga vilka som inte kommit tillbaka, är någon drabbad här på WN?

22,5 % rasade maskiner är riktigt illa... Jag kan inte annat än hålla med. Onekligen är det så att ett visst orsakssammanhang finns...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:05 #109
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Innan semestern var det iaf 40 enligt åklagaren - jag har inte hört något om att de skulle återupptagit undersökandet, men det är möjligt att ett par kommit tillbaka som jag inte fått.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 08:46 #110
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Xamda@Aug 28 2006, 10:17
Ett exempel på vad? Hur ett protokoll ser ut?
Gör dig inte dummare än vad du är. Scanna ett undersökningsprotokoll där det står hur i/urmontering av någon komponent har gjorts. Lycka till.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017