Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ny butik eller samma för nya produkter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-04, 14:39 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard ny butik eller samma för nya produkter?

Hejsan

Jag tänkte med hjälp av några programmerare här göra så att vi kan importera cirka 20 000 produkter ifrån en åf hemsida till vår virtuemart butik.

1. Borde vi kanske öppna en helt ny butik och importera andra produkter där?

2. Finns det nackdelar med att helt plötsligt importera tusentals produkter in i en väl fungerande webbutik med ungefär 400 produkter i dagsläget?

3. I sådana fall borde vi kanske öppna en ny butik under nytt domännamn, eller kanske till och med som underdomän? Då vi har bra söktmotoroptimering just nu vill jag inte byta ifrån virtuemart då alla länkar kommer förändras och eventuellt försämra vår position i googles sökmotor.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-04, 15:13 #2
patte patte är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 15
patte patte är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 15
3) Är väl inget hinder att länka om dessa, då VirtueMart kanske inte lämpar sig riktigt för de stora antalet produkter eller till en mer seriöst webshop. Nu har jag inte testat VirtueMart 2.0 men det har varit låååång väg fram till att få den att fungera. Den var ju utlovad redan för ett par år sedan.

Ska du länka om produkterna, skapa 301-redirects i din htaccess eller på annat sätt.
patte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-05, 01:47 #3
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 129
Jag vill påstå att det har med sortimentet att göra primärt om du ska ha en andra butik eller ha allt i ett. Om du har 400 trädgårdsartiklar och sedan lägger in 20 000 olika sorters badankor kommer du att förlora alla (nåja) existerande kunder, för de kommer inte att känna igen sortimentet. Är det däremot relaterade produkter (du har kläder och du utökar med kläder).

Till detta ska du ha i åtanke att om du kör flera butiker så måste du vara inloggad i två olika system, underhålla två webbplatser osv. Kan bli tidskrävande.

Prestanda kan vara ett problem vid många produkter. 400 produkter blir snabbt hur mycket skit som än finns i databasen. Men med 20 000 produkter tar allt längre tid, både inne i admingränssnittet som ute på webben. Men förmodligen klarar Virtuemart detta utan problem.

Kan tillägga att jag aldrig använt Virtuemart, men 20 000 produkter är inte mycket rent databasmässigt.
Droog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-05, 12:24 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
Jag vill påstå att det har med sortimentet att göra primärt om du ska ha en andra butik eller ha allt i ett. Om du har 400 trädgårdsartiklar och sedan lägger in 20 000 olika sorters badankor kommer du att förlora alla (nåja) existerande kunder, för de kommer inte att känna igen sortimentet. Är det däremot relaterade produkter (du har kläder och du utökar med kläder).

Till detta ska du ha i åtanke att om du kör flera butiker så måste du vara inloggad i två olika system, underhålla två webbplatser osv. Kan bli tidskrävande.

Prestanda kan vara ett problem vid många produkter. 400 produkter blir snabbt hur mycket skit som än finns i databasen. Men med 20 000 produkter tar allt längre tid, både inne i admingränssnittet som ute på webben. Men förmodligen klarar Virtuemart detta utan problem.

Kan tillägga att jag aldrig använt Virtuemart, men 20 000 produkter är inte mycket rent databasmässigt.
Det låter bra, för jag vill gärna fortsätta använda virtuemart.

Det är relaterade produkter inom IT.

Angående redirecta, så vet jag inte alls hur det fungerar. Men vad använder ni för webbshoppar då som kan hantera mer antal produkter? Vore konstigt om virtuemart inte klarar av det, jag använder mig av VM 1.1.9 och ej 2.0.

Vi har dock modifieringar som gör att vi har sef länkar, snabbkassa mm...
Virtuemart standalone är inte så bra...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-05, 15:07 #5
patte patte är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 15
patte patte är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 15
Jag menar att tekniskt klarar den nog av det men VirtueMart är ju en fruktansvärt gammal och föråldrar plattform med en usel kodbas. Har man över 20 000 produkter antar jag att man är seriös och har en hyffsad omsättning och kanske ställer högre krav än vad VirtueMart kan leverera.
patte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-06, 00:17 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av patte Visa inlägg
Jag menar att tekniskt klarar den nog av det men VirtueMart är ju en fruktansvärt gammal och föråldrar plattform med en usel kodbas. Har man över 20 000 produkter antar jag att man är seriös och har en hyffsad omsättning och kanske ställer högre krav än vad VirtueMart kan leverera.
Tips på några bättre och modernare e-handelsplattformar?

Magento kanske?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
nde


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017