Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Copyright på en kravspecifikation?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-31, 22:41 #1
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Hej!

När man blivit kontaktad av ett företag som är i starten av att sätta upp en e-handelsite, ett första möte blir av, man kommer överens om att ta fram sidskisser (snabba sådana alltså) tillsammans med en kravspecifikation som man senare vid nästa möte presenterar.

I kravspecifikationen beskriver man hur hela e-handelslösningen ska fungera tekniskt sätt, med andra ord, man bygger nästan lösningen på papperet.
I detta fall är det en unik lösning.

När man levererar lite snabba sidskisser kan man i skrift kräva att dessa inte lämnas vidare till en annan leverantör, t.ex. en reklambyrå/webbyrå pga att man har copyright på dessa.

Men hur gör man med den kravspecifikation?
Visst, man kan sätta sin copyright även på denna, men kan man kräva att kunden inte får lämnar ifrån sig denna till en annan leverantör och säger; "bygg vår e-handelsite efter denna kravspecifikation"
Man vill ju gärna inte att kunden vänder sig till en annan leverantör då man redan lagt ner många timmar på en kravspecifikation och vill knyta kunden till sig.

Hur gör ni andra om ni följer detta arbetssätt förståss?
Har ni positiva och/eller negativa erfarenheter av detta?

/Jonas
Creo Webbyrå
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-01, 01:26 #2
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
Jag har väldigt svårt att tro att en kravspec uppnår verkshöjd. Och kan därför inte vara copyrightskyddad. Man kanske kan skriva något som sekretess mellan parterna (överdriv dock inte då det lätt känns löjligt). Eller helt enkelt avsluta med att detta dokument inte får överlämnas till tredjepart. Men i vilket fall som helst blir det nog väldigt svårt (läs omöjligt) att får rättslig eller ekonomisk rättelse vid övertramp. I slutändan är det nog inte värt det utan man får lita på kunderna helt enkelt.

Jag har själv varit med om något liknande. Och det absurda i situationen var att kunden skickade tillbaka delar av min specifikation till mig inför ett annat projekt (han hade klippt och klistrat i mina meningar) ^_^. Och jag vet att han skickade min kravspec till andra intressenter. Men jag är inte så upprörd över det. Man fick sig ett gott skratt när man läste kravspecen dock.

Skisserna är nog en annan femma. Frågan är ju helt enkelt om de uppnår verkshöjd. Ett par linjer på ett papper som visar en ganska basic layout gör nog det inte.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-01, 06:21 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Först NDA, sen skickar man papper till varandra. Om de då visar något av de dokument som NDA:n gäller för tredje part är det ett avtalsbrott.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-01, 07:15 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Eller så ser du det som ett konsultuppdrag att hjälpa kunden att ta fram en specifikation och tar betalt för det och låter kunden själv välja om han vill anlöita dig eller någon annan för själva uppdraget. Då gör du inget gratis samtidigt som kunden inte känner sig inlåst av att anlita just dig.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-01, 08:08 #5
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
Som eg0master säger, gör en förstudie och ta betalt för den.
Den som sitter och gör en kravspec i en vecka ska ju också ha lön.
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017