Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur många lever på sina webbsidor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-01, 23:29 #1
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
lactoz lactoz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 24
Lightbulb Hur många lever på sina webbsidor?

Jag är själv intresserad av att satsa på att bygga fler webbsidor och webbtjänster... men jag har dålig uppfattning över hur stor chans det finns att lyckas och vad som krävs.

Jag förstår att det krävs ungefär 2 år för en sida att börja bli populär men om vi tänker långsiktigt så hade jag tänkt skapa flera webbtjänster, specialinriktade communities och webbspel med mål att gå gå vinst som går leva på om 2 år i reklamintäkter/sms-betalningar.

Hur stora är mina chanser?
Hur många här på WN kan leva på sina webbsidor eller är det bara små extra-inkomster? Såg just i en tråd att en driver 70 olika siter med reklam... är det vad som krävs? Är det bara "de stora" som bilddagboken och hittarecept.se som faktiskt kan gå med rimlig vinst?

Jag hoppas ni förstår mina funderingar och kan ta hänsyn till en kille som endast har som dröm att kunna göra det jag älskar och samtidigt leva på det.. utveckla och administrera webbplatser och utveckla internet.
lactoz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 23:43 #2
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
jag tror inte det är så omöjligt som man i många fall tror. jag hade själv kunnat leva på mina intäkter... Iallafall om jag bodde i Phillipinerna. =)
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 23:43 #3
Marckus_E Marckus_E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 102
Marckus_E Marckus_E är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 102
Om du har det som dröm att syssla med det du älskar, gör det.
Se bara till att ha något att falla på om du inte lyckas inom två år eller vad du nu satt som mållinje.

Enda sättet att veta igentligen om just du kommer kunna leva på det är att sätta igång, börja på fritiden / helger efter vanliga jobbet, sen när det tar mer och mer fart så skär du ner på arbetstimmarna eller rent sagt tar tjänsteledigt.

Hoppas det går bra för dig och önskar dig lycka till
Marckus_E är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-01, 23:52 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jag vet personer här på WN som drar in 5-6 siffriga belopp via AdSense & andra annonser varje månad, det borde jag räkna som godkänt.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 03:00 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Jag vet personer här på WN som drar in 5-6 siffriga belopp via AdSense & andra annonser varje månad, det borde jag räkna som godkänt.
Den klubben skulle vara trevligt att vara medlem i.

Jag har misstänkt att det är några som drar in stora summor när man läst trådar om företag och affiliatenätverk som sänkt ersättningar. Några skriver att de förlorat ~5000kr på utebliven betalning från en enda annonsör.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2009-11-02 klockan 03:06
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 04:14 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
är nog ganska många som lever på inkomsterna de får.

gör som marckus_e säger.
låt det gå stegvis uppåt.

Vissa tar lån för att köpa en framtida potential resurs.
andra köper lite små siter och bygger vidare på dem.
andra bygger ifrån grunden.

gemensamt är väl att man arbetar på att förbättre resursen man har och sedan marknadsföra den osv.
sedan låter man det växa och så småningom kanske man har en stadig inkomst från det.

kan te sig lite krångligt att starta och driva företag i sverige.
Men det finns det lösningar på :P.
Finns lite fina skatteparadis och andra länder som har enklare sätt att göra affärer på och då har man frihet till annat.


Och låt det ta tid.
Det finns inget som säger det kommer ta 2 månader.. eller 2 år.
Kanske blir om 3 månader.. kanske blir om 1 år.. eller 3. .

Men så länge du tycker det är värt tiden och pengarna du lägger på det så fortsätt.
Men börja smått så du inte bränner dig för tidigt .
Tro mig. jag vet..


Lycka till med dina framtidsplaner.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 07:51 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det beror ju helt på vad du har för mål också. Skaffar du dig en vettig utbildning och satsar på en karriär så kommer du snabbt upp i en lön på 30k. Att ersätta detta är inte helt lätt men är målet däremot att komma upp i existensminimum så blir det givetvis lättare. Blir det din enda sysselsättning så bör du planera ordentligt i förväg, utan att fördenskull bli helt stillastående.

Har du bra idéer så krävs det färre sajter, kopierar du gamla koncept och / eller satsar på småsajter så krävs det många.

Som du förstått vid det här laget så finns det inga exakta svar på dina frågor. Om du testar att driva en eller ett par sajter till att börja med vid sidan av en annan sysselsättning så ser du ju själv vad som krävs i form av arbete och tid.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-02 klockan 07:55
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 09:36 #8
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Det du behöver göra för att förverkliga din dröm är att:

1. Satsa stenhårt, var beredd att jobba 12-16 timmer per dygn, 6-7 dagar i veckan
2. Minimera dina utgifter, kapa ALLT du inte är i behov av för att överleva.

När intäkterna börjar komma kan du dra ner på arbetsinsatsen och/eller öka dina levnadsomkostnader.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 09:57 #9
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av lactoz Visa inlägg
Jag är själv intresserad av att satsa på att bygga fler webbsidor och webbtjänster... men jag har dålig uppfattning över hur stor chans det finns att lyckas och vad som krävs.

Jag förstår att det krävs ungefär 2 år för en sida att börja bli populär men om vi tänker långsiktigt så hade jag tänkt skapa flera webbtjänster, specialinriktade communities och webbspel med mål att gå gå vinst som går leva på om 2 år i reklamintäkter/sms-betalningar.

Hur stora är mina chanser?
Hur många här på WN kan leva på sina webbsidor eller är det bara små extra-inkomster? Såg just i en tråd att en driver 70 olika siter med reklam... är det vad som krävs? Är det bara "de stora" som bilddagboken och hittarecept.se som faktiskt kan gå med rimlig vinst?

Jag hoppas ni förstår mina funderingar och kan ta hänsyn till en kille som endast har som dröm att kunna göra det jag älskar och samtidigt leva på det.. utveckla och administrera webbplatser och utveckla internet.
Vad definierar du som att lyckas? Är det att kunna leva på dina inkomster eller är det att bli rik? Sätt dina mål i proportion till dina resurser så slipper du bli besviken när du inser att det inte är enkelt, inget av alternativen.

Det finns ingen tidsgräns, så var du fått 2 år ifrån vet jag inte. En webbsida kan bli populär över en natt. Men, har du inte lyckats skrapa ihop något på ditt affärskoncept på två år så bör du ju åtminstone fundera över om du gör rätt saker

Att satsa brett innebär att innehållet blir smalt. MFA-strategier blir bara svårare och svårare. Min rekommendation är att du kör på 1 projekt du tror på till 100 procent där du har en tydlig affärsmodell. Annars blir det lätt 15 halvfärdiga webbsidor med 1-2 USD om dagen. Tänk igenom din affärsidé, vad kan du tillföra på din marknad? Vad differentierar dig från dina konkurrenter?

Hur stora är dina chanser?
Gör du detta för att betala hyran så är ett jobb i kassan på ICA mycket säkrare. Dina chanser att lyckas beror givetvis på vad det är du ska lyckas åstadkomma.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 10:06 #10
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
Standard ...

Inte för att du skriver det ordagrant men tanken blir lite....

Det kan bli väldigt tufft om man tror att man kan skapa ett gäng siter och sen om några år kommer dom att bli populära och då börjar pengarna trilla in...

Jag tycker mig ha sett många på senare tid som ser att andra tjänar feta pengar på en site och tror att om dom bara skapar en likadan så kommer dom att tjäna lika feta pengar.

Fråga dig följande:
1. Vad har jag för intressen, kan jag skapa en site/tjänst inom detta?
2. Vad finns det för andra siter/tjänster av samma typ?
3. Kan jag göra den bättre? Eller finns det så få så att det ändå finns en marknad?

Ex. att göra en ripoff på blocket skulle inte vara så svår och det skulle inte vara så
svårt att göra en bättre site. Men "varumärket" Blocket är så fruktansvärt starkt, så
ett försök att i dagens läge göra en annonssite skulle jag döma som ett fiasko direkt.
Däremot kanske det skulle kunna funka med en annonssite inom en viss kategori. Det faller då kanske istället på nästa punkt...

4. Finns det några pengar att tjäna?

Ex. Hmm, facebook har en miljards biljon trillion medlemmar och minst lika många besökare varje dag. Problemet med många Communitys är att besökarna besöker siten just för att delta i "maffia wars", idka människohandel, ge sina vänner bitch slapps och allt annat man givetvis inte kan vara utan. Så det sista dom tänker på är att läsa annonser och chansen att dom klickar på en annons är ännu mindre. Dvs. inkomsterna kommer inte att göra så att du får problem att välja mellan senaste Porschen eller Ferrarin.

5. Har jag intresse/vilja/ork/tid nog att skapa siten/tjänsten?
6. Finansiering? Vad har konkurrenterna för uppbackning? Kan dom krossa dig så fort du sticker ut näsan så kanske det inte är så stor ide innan du har samma resurser...

Om du finner bra positiva svar på de flesta frågor ovan så är det bara att köra och förr eller senare bör du lyckas.

Det blev ett bra mycket längre inlägg än vad jag tänkt....
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017