Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tillgång till Pirate Bay stängs i Danmark

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-10, 16:53 #41
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Angående kommentaren om det är snatteri eller stöld så borde det snabbt bli stöld eftersom som upprepade snatterier skall kunna bedömas som stöld, och det är faktiskt också tillvägagångssättet, inte bara värdet, som skall avgöra om det skall bedömas som snatteri eller stöld.

Nu när det ju varken det ena eller det andra, mer än analogt...

STIM-förslaget SUUUUUGER! Det finns uppenbar risk att ALLA får betala för vad klåfingriga typer inte kan låta bli, jag vill INTE betala någon avgift för jag har inte för avsikt att ladda ned någon musik. Jag vill möjligen ha tillgång till nedladdning, men då betalar jag gärna för varje enskild fil/serie/film/musikstycke.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 17:17 #42
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by Xamda@Feb 10 2008, 17:53
STIM-förslaget SUUUUUGER! Det finns uppenbar risk att ALLA får betala för vad klåfingriga typer inte kan låta bli, jag vill INTE betala någon avgift för jag har inte för avsikt att ladda ned någon musik. Jag vill möjligen ha tillgång till nedladdning, men då betalar jag gärna för varje enskild fil/serie/film/musikstycke.
Tanken med deras förslag är att det skall fungera som en licens som man betalar om man vill fildela STIM registrerad musik, och alltså inte an avgift som läggs på samtliga abonnemang.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 11:11 #43
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jo, jag har läst deras förslag, men i vad får dig att tro att det skulle fungera annorlunda än kassettavgiften? För att inga skall kunna mygla så får ALLA betala avgiften.

Av ren princip tycker jag dessutom att förslaget SUUUGER ändå, för det finns inget med STIMs förslag idag som garanterar att den artist som får musik priatkopierad de facto kommer att få någon ersättning. Hur skall de ha koll, på hur många exemplar av en viss låt (eller en viss film eller visst program, eller viss bild, eller vad som) som laddas ned?

Nej, vi har ett fungerande distributionssystem idag som kan förbättras - jag är beredd att betala för den musik jag vill lyssna på och för min del kan man gärna blockera bort alla bittorrentsajter som bidrar till drisibutionen av piratkopierat material, fast frågan är hur amn skall övervaka just det (problem...).

Jag vill se ett fritt internet, men inte anarki...

Vi gav tidigare ut programvaror som blev mycke tpopulära och man kunde ladda ned licenskoder högt och lågt till dessa. Efter diverse klurigheter med kodsystemet minskade problemet, men upphörde aldrig, och försäljningen ökade ordentligt efter att strypte möjligheten att köra piratkopior. Allt tyder på att de stoppade piratkopieringsmöjligheterna ledde till ordentligt ökad försäljning. Jag ser ingen direkt anledning att tro att det fungerar annorlunda med film och musik.

Av den anledningen anser jag att parasiterandet är skadligt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 11:23 #44
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Fast visst vore det värt att betala motsvarande avgiften för betalkanaler på tv för att fritt kunna ladda ner film och musik i garanterad kvalitet och med garanterat hög hastighet.

Vem vill ladda hem en film på 700 MB i 0,5 Kbps?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 13:44 #45
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jonny - javisst! Självklart vore det värt det, men det skall i min värld inte ske via halvtaskiga torrentsamlingar med i många fall tveksam kvalitet, utan via en kanal som garanterar leverans och kvalitet. Själv avstår jag hellre att se en film, eller avvaktar bättre tillfälle, än att se en usel kopia...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 14:00 #46
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 11 2008, 12:23
Fast visst vore det värt att betala motsvarande avgiften för betalkanaler på tv för att fritt kunna ladda ner film och musik i garanterad kvalitet och med garanterat hög hastighet.

Vem vill ladda hem en film på 700 MB i 0,5 Kbps?
Är du beredd att betala för det så visst.
Jag vet inte hur många filmer du ser per månad, men tittar på film lika mycket som jag gör, då kommer du gå en ekonomisk förlust
( ja jag köper filmer också när dom har kommit ut på dvd. )
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-11, 16:35 #47
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
I dagsläget är det ju tyvärr tvärtom, det är till piratkällorna man får vända sig för att få hygglig kvalite och en fil som går att spela upp på den enheten man vill, offline osv.

Men jag hade gärna betalat för mig.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017