Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prishöjning på .se en ny trend?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-25, 16:44 #81
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Tack för dina svar Peter! Uppskattas!

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Hur kan man baka in webbpaketet i domänpaketet när hela den lösningen för kunden är värd så många gånger fler? Köp en tandborste få en porsche på köpet, inte helt logiskt.
Hänger inte med? Man köper en domän för 149kr och får webbpaket på köpet, varför skulle inte det vara logiskt?
En del tar runt 65kr för domänen och en del webbhotell tar runt 100kr/år för webbhotell = domän + webbhotell = 100+65kr = 165kr Och där ligger vi visserligen något under i priset men det fungerar mycket bra ändå. Tanken är att personer med små privata behov ska klara sig på detta konto och att de som behöver mer, ser att det fungerar bra och sedan uppgraderar.

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Kan du ge exempel på en renodlad registrar?
Finns som sagt flera får återkomma när jag får tid som jag skrev ovan med du har väl minst EuroDNS och AB Name ISP

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-25 klockan 16:56
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 16:51 #82
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Jo, men det måste även vara möjligt att göra tvärtom att baka in webbpaketet i domänen, och där måste man ta mer betalt för domänen och man närmar sig snabbt samma pris eller över priset på .SE Direkt
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Således borde detta pressa ner priserna på just domänerna och istället leda till ökad service/funktionalitet för övriga tjänster. Detta stämmer ju givetvis bara i en värld där alla registrarer har en fungerande AUTH-code knapp och importmodell samt DNSSEC.

Min teori är iaf att domäner kommer förbli en "lockvara" och ligga kring en 0% marginal och att registrarer(de som även erbjuder webbhotell) istället tjänar sina pengar/konkurrerar med service och annan funktionalitet. Detta ser vi väl även idag där många i princip bakar in domänen gratis i deras webbhotellpaket.
Det måste finna utrymme för många olika affärsmodeller och där Danielos och Kippex speglar två olika. Det finns flera. Hinder för att utveckla sin affärsmodell ska inte finnas genom att den enda leverantören av en viss vara (i det här fallet se-domäner) konkurrerar med sina kunder (i det här fallet registrarerna) på samma sätt som Konkurrensverket kan tycka till om någon på marknaden blir för dominerande och kan anses pressa priserna eller om det skulle uppstå ett samarbete som kan anses otillbörligt vilket bådadera hindrar utveckling av sund konkurrens.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 16:56 #83
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Webbhotell+mail osv brukar ha en många gånger högre årskostnad än själva domännamnet.

Name ISP snappar friskt och EuroDns registrerar väl främst genom resellers som i sin tur erbjuder webbhotell. Men skitsamma, min poäng är att sålänge det finns de som erbjuder det billigare och det är gratis att flytta vore det fördelaktigt att regga där det är billigast, nästa steg är ju att försöka skapa kringtjänster för just domäner för att förädla det en aning.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 16:56 #84
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Fel - inte alls försvar för .SE Direkt, utan ett konstaterande!
Då nöjer jag mig med att konstatera att jag inte tolkar ditt ordval likadant som du ;-)

Citat:
Men däremot försvarar jag och står upp för Registry-registrarmodellen!
Och i det är vi helt överens och står i samma led!
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 17:00 #85
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Webbhotell+mail osv brukar ha en många gånger högre årskostnad än själva domännamnet.
Sant, men det är det dags att ändra! Men man måste ju tänka på att man vid lite större användning växer ut ett sådant konto rätt snart och kontot i vårt fall är ju endast på 20Mb total (ftp+mail+databas). Men väldigt många som sagt klarar sig på detta som har mindre behov.

(Jag förklarar mest vår affärsmodell i samband med .se domäner så om det tolkas som egenreklam så radera det, eller skicka pm så ändrar jag inlägget radikalt)

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-25 klockan 17:05
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 17:03 #86
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Webbhotell+mail osv brukar ha en många gånger högre årskostnad än själva domännamnet.
Normalt så är det så, ja! Men om Danielos vänder på steken och hittar en hållbar affärsmodell i det så är väl det jätteskoj och ska väl inte hindras?

Det måste finnas utrymme för olika affärsmodeller, kunder är olika och stöps inte i en one-size-fits-all domän-hotelllösning.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 17:10 #87
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av EvaF Visa inlägg
Det måste finna utrymme för många olika affärsmodeller och där Danielos och Kippex speglar två olika. Det finns flera. Hinder för att utveckla sin affärsmodell ska inte finnas genom att den enda leverantören av en viss vara (i det här fallet se-domäner) konkurrerar med sina kunder (i det här fallet registrarerna) på samma sätt som Konkurrensverket kan tycka till om någon på marknaden blir för dominerande och kan anses pressa priserna eller om det skulle uppstå ett samarbete som kan anses otillbörligt vilket bådadera hindrar utveckling av sund konkurrens.

Håller med dig om nästan allt.. Visst, ökad konkurrens och flera affärsmodeller är ju givetvis optimalt för slutkunden i flera aspekter, inte minst en ökad kvalitet men även lägre priser för desamma.

Om vi bortser från tiden/krånglet som kan uppstå, varför vore det inte alltid optimalt att registrera domänen där det är billigast för att sen flytta den dit man vill ha den? Ur kundens aspekt kommer det ju alltid vara optimalt att registrera en domän där det är nära 0-marginal för att sen flytta den till Frobbit för att ha webbhotell osv där.

Om man nu tittar på den affärsmodellen där vi har en renodlad registrar som troligen erbjuder riktigt bra kringtjänster för just domänhanteringen. Varför vore det inte fördelaktigt för slutkunden att vid förnyelsen göra; en transfer därifrån till en 0-marginals-registrar -> förlänga domänen -> transfera tillbaka. Enda sättet att gå runt detta borde ju vara att ha någon form av transaktionskostnad, likt gtlds där man "måste" förlänga domänen minst ett år vid flytt. Även om detta inte är något varken jag eller andra önskar. Jag tycker man ska få vara fri att ha domänen där det erbjuds bäst kringtjänster/webbhotell osv. Bara en tanke kring att domänpriset borde pressas ner.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 17:58 #88
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Om vi bortser från tiden/krånglet som kan uppstå, varför vore det inte alltid optimalt att registrera domänen där det är billigast för att sen flytta den dit man vill ha den? Ur kundens aspekt kommer det ju alltid vara optimalt att registrera en domän där det är nära 0-marginal för att sen flytta den till Frobbit för att ha webbhotell osv där.
I allafall vårt fall är det tveksamt om något tycker det är värt besväret att göra så för att tjäna 149-70kr=79kr/år så jag tror att i vår modell utgör detta ingen större risk, och vi kommer inte införa någon transaktionskostnad. Priser och webbutrymmets storlek kan säkert ändras och modifieras och det ska bli intressant om någon mer börjar med samma modell, konkurrens tror jag på och då får man helt enkelt konkurrera med högre prestanda och kvalitet samt support.

Det har varit ganska gott om gratis hotell som kommit och gått, då dom aldrig haft en hållbar affärsplan, och kvaliteten har ofta varit dåligt, men genom att vara en .se registrar (en domän behöver man ju ändå alltid till sin sajt) så har man kunnat skapa en helt ny nisch inom hosting, som affärsmässigt fungerar. En person som betalar en liten summa kan komma att betala mer sedan, men en som aldrig har betalat, velat betala eller tänkt betala, blir väldigt svår att sedan få att betala, det är därför helt gratis är fruktansvärt svårt.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-25 klockan 18:07
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 18:10 #89
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
I allafall vårt fall är det tveksamt om något tycker det är värt besväret att göra så för att tjäna 149-70kr=79kr/år så jag tror att i vår modell utgör detta ingen större risk, och vi kommer inte införa någon transaktionskostnad. Priser och webbutrymmets storlek kan säkert ändras och modifieras och det ska bli intressant om någon mer börjar med samma modell, konkurrens tror jag på och då får man helt enkelt konkurrera med högre prestanda och kvalitet samt support.

Det har varit ganska gott om gratis hotell som kommit och gått, då dom aldrig haft en hållbar affärsplan, och kvaliteten har varit dåligt, men genom att vara en .se registrar (en domän behöver man ju ändå alltid till sin sajt) så har man kunnat skapa en helt ny nisch inom hosting, som affärsmässigt fungerar.
Vad exakt är er modell då? Är det inte den som typ One.com haft hur länge som helst, dvs extremt billig lösning. Fast jag antar ni har bättre support Men nog om det.

Men du hänger med mig i teorin? Jag antar att era kunder väljer er för att ni bl.a. är billiga, varför skulle det inte vara optimalt för dessa att "tjäna" ytterligare 47%, de verkar ju redan välja webblösning där prisbilden är deras starkaste värdegrund.

Sen förstår jag inte ens hur du kan säga att .SE Direkt skulle vara din konkurrent isf, helt olika segment.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-25, 18:27 #90
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Vad exakt är er modell då? Är det inte den som typ One.com haft hur länge som helst, dvs extremt billig lösning. Fast jag antar ni har bättre support Men nog om det.
Man skulle kunna jämföra med one.com, utan att gå in på prestanda, kvalitet osv, men dom har ju trots allt en traditionell modell, webbhotel för ett pris och domän för ett annat pris, totalt 239kr/år.

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Men du hänger med mig i teorin? Jag antar att era kunder väljer er för att ni bl.a. är billiga, varför skulle det inte vara optimalt för dessa att "tjäna" ytterligare 47%, de verkar ju redan välja webblösning där prisbilden är deras starkaste värdegrund.
Faktum är att de flesta kunder just nu är vanliga personer, och ofta inte ungdomar, och som vill sätta upp en liten infosida över sin hundkennel osv, och jag ser inte denna "spara 47% tendens" hos dom.

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Sen förstår jag inte ens hur du kan säga att .SE Direkt skulle vara din konkurrent isf, helt olika segment.
Generellt anser jag att .SE Direkt konkurrerar med alla registrarer mer eller mindre, i mitt fall märker jag att folk inte gärna vill transferera domäner som har domänen på .SE Direkt, utan man frågar ofta om man inte får ha kvar domänen vilket vi inte tillåter om man vill ha ett webbkonto. Men säg att vi skulle ta 200kr/år för domän och hosting och .SE Direkt tar 180kr, då är det plötsligt lockande att ta one.com (eller någon annan billig host) och ha kvar domänen på .SE Direkt, där är faran som jag ser det.

Men den stora fördelen och tanken med denna affärsmodell är att man kan gå ut med att man är ett gratis webbhotell, vilket ger stora SEO fördelar. Men personligen anser jag inte att billigt/gratis bör innebära dålig kvalitet så det är av högsta vikt att man kan prestera en bra produkt och hög prestanda annars faller alltihopa, det är ett svårt affärssegment och man måste arbeta otroligt hårt. En annan viktig ingrediens är bra funktionerande och automatiserade system och som alltid har man små intäkter och höga intiala kostnader för systemen, så det hela måste planeras mycket väl. Denna affärsmodell, att erbjuda gratis hemsida vid köp av domän tror jag inte på enbart, man måste ha större avancerade hosting konton också med sedvanlig, traditionell affärsmodell. En stor fara i detta är att de stora professionella kunderna kan tänka att "jag vill inte lägga min affärskritiska site på ett gratis hotell", och detta har vi löst genom att ha bägge tjänster 100% skilda från varandra.

Det är egentligen först nu när vi börjat finslipa vår affärsmodell och börjar se det negativa i de kunder som har domänen hos .SE Direkt som jag börjat fundera över legitimiteten över .SE Direkts verksamhet för att inte hindra fri konkurrens. Ponera att .SE Direkt inte fanns utan lades ner vid omläggningen till registrarer som gjordes, så är jag helt övertygad om att vi skulle få mer nya kunder, kanske 10-20% mer, svårt att säga naturligtvis.

Edit: Jag sitter faktiskt precis och skriver ett email till en .SE Direkt domänkund som har ett nuvarande billigt webbhotell men som vill flytta till oss, men han tvekar över att föra över domänen till oss som registrar, detta har aldrig hittills varit ett problem med folk som har domäner hos alla andra registrars.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-25 klockan 19:13
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017