Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Program för Bokföring/Moms/Lager för kontanter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-06, 20:29 #1
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Hej, jag har kontaktat ett flertal företag som säljer bokföringsprogram men inget verkar anpassat för KONTANT handel, dvs en relativt omodern verksamhet, där inga lån tas och inga krediter ges.

(Allt man styra betalas kontant, utom prenumerationer, el-fakturor o dyl. men annonser och annat som går betalas ett år i förskott osv. och redovisas den dagen man in facto betalar.
- Jag förstår självfallet att stora rederier, finansbolag, AB, och större företag behöver visa att stora orders som är på G och så, för att få bra referenser i siffrorna; Debet-Kredit=Soliditet. Men när man säljer/köper allt kontant, som en annan ämnar, ger det bara en massa merarbete. )

Är det någon som har några tips på ett mindre program man kan använda för detta:
(så man kan lägga in summorna under olika kontonamn.)

VILL VARJE DAG REDOVISA:
· försäljning av varor
· försäljning av tjänster
· inköp av varor
· kostnader

Därtill måste jag ha olika momssatser
VARUINKÖP
· livsmedel inköpta i EG-land utan VAT (grossist)
· livsmedel inköpta i EG-land inklusive VAT (vanliga affärer)
· livsmedel i EG-land utan VAT (t.ex. privatperson med egen honung på mässa)
· inredning - andra varor inköpta i EG-land utan VAT (grossist)
· inredning - andra varor inklusive VAT (vanliga affärer)
· begagnat - antikt inköpta i EG-land utan VAT (grossist
· begagnat - antikt inköpta i EG-land utan VAT (privatperson t.ex. på loppis)
· begagnat - antikt inköpta i EG-land inklusive VAT

· livsmedel inköpta i Sverige (grossist, vanliga affärer)
· begagnat - antikt inköpta av privatperson (momsfria inköp)
· av varor från auktioner (moms på säljarprovision)
· av antikt och begagnat inköpta av andra handlare (som uppger moms på mellanskillnaden)
· nyare ting inköpta i Sverige med ordinarie moms
· tidskrifter med 6% moms

PUH!!! Ficka jag med alla??? :wacko:

Vi har ingen kassaapparat - utan skriver handskrivna kvitton.

När man säljer varor man köpt in i EG-land är det olika om betalat moms eller inte!
Det blir väldigt rörigt att hålla reda på allt detta.
Man måste följa upp varje sak.
PÅSLAG
När man säljer begagnat då ska man bara momsa för påslaget har revisorn sagt.
t.ex. Om det är en företagare som vill köpa en tavla för 2000 kr som jag gett 1200 för får han
således ett kvitto där det står 2000 kr varav moms ingår med 160 kr.(dvs på påslaget 800 kr).
Då gäller det snabbt att finna sin inköpssumma.

Därför skulle jag vilja döpa varje vara ett artikelnummer, som gavs när man registrerar inköp
Och som man bockade av vid försäljning, detta skulle också underlätta vid inventering, då man bara hade att stämma av listan. Något bra för moms? Något bra för lagerhanteringen?

INVENTERING
Och så det kluriga, en restaurangägare fd antikhandlare som jag tror han vet vad han talar om menar på att om jag köper t.ex. 4 vaser för 1000:- (inklusive allt) i en låda på auktion och sedan säljer 2 vaser för 500 st, så ska jag vid inventeringen uppge 0kr inköpspris då dessa inte kostat mig ngt??? Vad händer då om jag säljer en tredje vas, skulle varukostnader uppgå i -500kr.?
Det är svårt detta, för som Ni vet köper man ju blandat kompott ibland i på auktioner.
Hur sjuttsingen ska man inventera detta?
ANSKAFFNINGSPRIS?
Hur gör Ni som köper dödsbon - med varje enskild sak när Ni inventerar?
Det bästa är väl att välja att ange anskaffningspris och inte varans pris i affären (det kan ju ändras med tiden).
ACCESS?
Finns det inga antika bokföringsprogram på ngn CD därute???
Är det ngn som prövat att göra ett dylikt program i Access kanske?

Nu anlitar jag revisor som gör allt - då jag inget behärskar av detta.
Jo en sak - att det revisorn kostar är pengar jag får slita hårt för. J
Är det inte det som kallas break-even point?

Hälsningar från en som hatar siffror - men som vill njuta av livet!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-06, 20:46 #2
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
VIKTIGT TILLÄGG
Det är ett Kommanditbolag med moms-redovisning 1 gång om året.
Företaget startade 30.06.03, valde att redovisa efter ett halvår.
Jag är 100% ansvarig för allt.
//sambon har satsat en krona. KB-formen valde jag för att jag anser att det strider emot integriteten att behöva avslöja sin ålder (personnummer/ enskild firmas org.nr) varje gång man skriver ett kvitto eller så, som kvinna vill man åldras i hemlighet. :-) //
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 03:15 #3
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Varför inte köra lager/kassa i sk sidoordnad bokföring ex v i excel.
art lager kan tex vara inköpsdatum.löpnummer (040209.01)
Även kassan kan köras i excel som journal och bokföras som en ver i slutet av månaden.

Att komma i från debet/kredit går nog inte då det är grunden i dubbel bokföring...

De flesta bokföringsprog, är basserade på databaser som ex v access.

Spcs bokföring Kostar 1990 exkl moms är ett lätt och stabilt prog,
Vad gäller de olika momserna så finns de flesta baskontoplanen nya kan läggas till själv.
h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 03:25 #4
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Soliditet är inte d-k utan eget kap i förhållande till totala tillgångar alt eget kap + 72 % obeskattade reserver i förhållande till totala tillgångar, och har inget med debet och kredit att göra.

Vad gäller vaserna så är inköpspriset på den tredje 0 kr negativt blir det aldrig.

Vid inventering är det vanligast med anskaffningskostanden minus inkurrans verklig eller enl schablon 3 %(egentligen en obeskattadreserv), eller återanskaffningskostnaden om den är lägre, vilket högsta resp lägsta värde styrs av civilrätt och skatterätt...

Bokföringsmässigt är det ingenstörre skillnad på kontantförsäljning och faktura försäljning för utom konto 1510 kundfordringar saknas vi d kontant försäljning, 30-konton & 26(1-3)konton kredit och 19-konto debet
h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 04:12 #5
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Citat:
Originally posted by jgul@Feb 9 2004, 01:25
Soliditet är inte d-k utan eget kap i förhållande till totala tillgångar alt eget kap + 72 % obeskattade reserver i förhållande till totala tillgångar, och har inget med debet och kredit att göra.

Vad gäller vaserna så är inköpspriset på den tredje 0 kr negativt blir det aldrig.

Vid inventering är det vanligast med anskaffningskostanden minus inkurrans verklig eller enl schablon 3 %(egentligen en obeskattadreserv), eller återanskaffningskostnaden om den är lägre, vilket högsta resp lägsta värde styrs av civilrätt och skatterätt...

Bokföringsmässigt är det ingenstörre skillnad på kontantförsäljning och faktura försäljning för utom konto 1510 kundfordringar saknas vi d kontant försäljning, 30-konton & 26(1-3)konton kredit och 19-konto debet
h34r:
Citat:
Vad gäller vaserna så är inköpspriset på den tredje 0 kr negativt blir det aldrig.
Om innehavstiden inte är för kort vilket SKM kan ha synpunkter på så lämpligen yrka på det öppet, eller gör en rättsutreding inom ämnet vilket jag är för trött för att göra i kväll.
Innehavstid?
Belopp?
Civilrätt ?
Skatterätt? bevisningen att värdet är 0 kr (ex v innehavstid lång)

h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 04:39 #6
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Men Du verkar ju helt UNDERBAR. Kollade på Din hemsida. Du jobbar tydligen med dessa frågor och är så snäll att Du tar Dig tid att ställa upp och svara utan arvode här! En eloge. Det tycker jag ÄR fint av Dig.

Det är bra råd Du ger.
Jag har inte köpt ngt program än, ska titta lite på http://www.unicell.se
basprogram som man fick testa ett tag. Det är vad jag känner att jag har råd med och så verkar de bakom produkten väldigt schyssta. jag har blivit uppläxad här och där med debet och kredit.

Det bästa argumentet som bet på mig läste i ett annat forum: "Den dubbla bokföringen härstammar från Italien. En munk vid namn Pacioli nedtecknade den som ett appendix till ett vetenskapligt verk 1494."
Mitt spontana reaktion:
Nu känns det lite bättre, är det en munk som ligger bakom, så kanske det inte är så dumt ändå. :-) Munkar har ju gått in för att leva rent och stilla sina sinnen för att tänka och tillbe ngt de finner vara Gott. Och genom att avstå från världsliga nöjen så förmodar jag att de renläriga munkarna som sublimering fick utökade förmågor som gemene man inte utvecklat. Därtill kraft och förmåga till skarpt fokus pga mindre distraktioner till att utföra stora känslomässiga (och därtill även fysiskt påfrestande) och intellektuellt krävande utmaningar, till lyckade och ibland innovativa, uppfinningsrika projekt…. Vi får hoppas att debet och kredit är ett sådant genidrag?


OK ingen skillnad kontant/faktura- jag får väl ge mig då! :-S
Tänkte väl för kort?

"Varför inte köra lager/kassa i sk sidoordnad bokföring ex v i excel."skriver Du?
Låter som jag äntligen skulle få nytta av mitt excelprogram. *ler* Vad skulle Du vilja ha för att skapa en excel-mall till mig med de olika momserna? Om Du skulle kunna tänka Dig det?
Med de allra vänligaste och tacksammaste hälsningar i natten.

PS. jag hittar ingen info om detta, har frågat en Adm. som ej hunnit/hinner svara.
Vet Du - Vad är skillnaderna/definitionerna på Nykomling, Medlem och Guru och fyrkanterna - vad är medlemsgrupper? Finns det ngn förklaring om hur själva forumet är upplagt?*VINK* DS
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 04:46 #7
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Återkommer om mall men tar det via mail/Pm.
Skillnaden mellan de olika grupperna tror jag är antal inlägg?

h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 05:06 #8
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
"Vad gäller vaserna så är inköpspriset på den tredje 0 kr negativt blir det aldrig
Vid inventering är det vanligast med anskaffningskostanden minus inkurrans verklig eller enl schablon 3 %"


...så om man köper partier och sedan säljer därav tills man nått inköpspriset (eller anskaffningspriset? Dvs om man kompletterat, lagat eller haft ngn påläggskostnad) då kan man ha ett värdefullt stort lager som man bokför som noll.
Hur skulle det då rent hypotetiskt fungera då när man vill försäkra ngt som inte har ngt värde? Är det försäljningsvärdet man anger då? Och - Hur påverkas soliditeten av detta?
Hoppas Du sover gott - efter all min terror.
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 05:09 #9
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Men Du verkar ju helt UNDERBAR. Kollade på Din hemsida. Du jobbar tydligen med dessa frågor och är så snäll att Du tar Dig tid att ställa upp och svara utan arvode här! En eloge. Det tycker jag ÄR fint av Dig.
Jag måste bara säga att jag håller med. Tycker dina inlägg är bland de som man verkligen lär sig något av, hatten av för dig.

Citat:
Vet Du - Vad är skillnaderna/definitionerna på Nykomling, Medlem och Guru och fyrkanterna - vad är medlemsgrupper? Finns det ngn förklaring om hur själva forumet är upplagt?*VINK* DS
Det beror på hur många inlägg man skrivit. Skillnaderna är inte stora förutom grupperna, VIP, Moderator och Admin, dem grupperna har fler rättigheter och kan se vissa andra forum som vi "vanliga" inte kan se.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 11:55 #10
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Citat:
...så om man köper partier och sedan säljer därav tills man nått inköpspriset (eller anskaffningspriset? Dvs om man kompletterat, lagat eller haft ngn påläggskostnad) då kan man ha ett värdefullt stort lager som man bokför som noll.
Hur skulle det då rent hypotetiskt fungera då när man vill försäkra ngt som inte har ngt värde? Är det försäljningsvärdet man anger då? Och - Hur påverkas soliditeten av detta?
Skatterättsligt ex

Inköp 10 art a 100 kr + 100 kr frakt = Anskaffningsvärde 1100 kr
Under året sålt 5 artiklar = kvarvarande anskaffningsvärde 550 kr
Om kvarvarande verkliga värde är 400 kr på dessa.

Så redovisas de till 400 kr om verkliga värdet är 600 kr
så redovisas de till 550 kr samt obeskattad reserv (konto 2196 motkonto 8896) 3 % 16,50 kr i avsättning.

Skatterättsligt ger det lägsta redovisade värdet med avdragsrätt lägre värde är ej avdragsgill kostnad.

Civilrättsligt ger det högsta redovisade värdet (enligt Bokföringslagen, Årsredovisningslagen, BFN, Redovisningsrådet, dv s en massa lagar och rekommendationer att hålla reda på) samt först in först ut FIFU skall tillämpas, de lägsta av anskaffningsvärdet, verkligt värde återanskaffningsvärdet är det som skall redovisas till skydd för bolagets/firmans borgenärer.

Försäkringsersättning är marknadsvärdet som ofta inte är det samma som bokfört värde.

Bevisbörda skatterättsligt med vissa undantag
SKM bevisbörda för inkomst
Skatteskyldig bevisbörda för avdrag.

h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017