Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skatteverket stoppar kredituppgifter på nätet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-18, 01:17 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by grazzy@Mar 17 2007, 14:24
Vad menar du se7ven? Skatteverket lämnar inte ut uppgifter över telefon. Man måste gå till ett skattekontor eller biblioteket för att få fram informationen som ratsit visar?
Nejdå. Jag har själv ringt och fått uppgifter vid behov. Det är offentliga uppgifter.

Det är klart att Skatteverket kan stoppa detta. Det hela går ut på att de istället för att lita på lagen upprättar ett civilrättsligt avtal med de som vill köpa data. Skatteverket får, men är inte skydliga att sälja denna typ av data, enligt artikeln. Krav på en omfrågandekopia där vem som frågat framgår är bara bra.

En bekant fick sitt id-kort stulet. Strax därefter dyker en omfrågandekopia upp - någon har försökt köpa en bil på avbetalning i hans namn. Lyckligtvis gick det inte vägen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-18, 06:42 #12
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
Med tanke på att alla som besöker ett svenskt bibliotek får tillgång till samma uppgifter så anser jag det knappast som något problem, snarare större och bättre kundservice.

Detta är inget nytt fenomen, en äldre kollega till mig berättade att när han gick i skolan på 1970-talet brukade de just på bibliteket kolla upp vad deras lärare tjänade varje år.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-18, 09:11 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Att man kan ringa till Skattevekret eller gå in på ett bibilotek och få t.ex. inkomstuppgifter betyder inte att det är okej och att det sedan ska föras över till Internet.

Fundera lite på vilka uppgifter eller företeelser i era liv som ni inte skulle vilja vara tillgängliga för vem som helt. Tänk sedan på att varje steg som tas mot mer tillgängliga uppgifter är ett steg mot de uppgifter ni inte vill ska vara tillgängliga.

Var ska gränsen gå när uppgifter inte får lämnas ut längre? Och även om ni kan freda er mot missbruk av ert liv, så kan det finnas personer nära er som kan få lida av att uppgifter om er lämnas ut.

Tänk även på att de uppgifter som kan tas fram kan manipuleras. Vem är då skyldig att rätta till dem? Ska ni tvingas att dementera de uppgifter som har spridits? Vem kommer att tro på er?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-18, 11:18 #14
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Kommer lagen även att beröra de seriösa företagen som erbjuder kreditupplysning på nätet? Använder själv upplysning.se och den inbyggda funktionen i SPCS.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-18, 11:26 #15
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Det största problemet som jag ser det ar att ett vinstdrivande ftg gör sig stora pengar på dessa uppgifter. Jag skulle kunna tänka mig ett system då detta administrerades av någon myndighets site istället, och kanske även skickade ut det där brevet med. Även om nog vissa personer skulle få en bibel varje månad.

Nånstans så kan man ju se att tjänsten är bra med. För normalt, eller som det tidigare har varit så att säga så är uppgifterna semi-ok att fixa. Typ som om man inte orkat ta ställning och gjort det struligt bara istället. Man säger att , ja alla ska få dessa uppgifter, de är helt öppna. Men samtidigt att det inte är ok att ställa frågan enl normer i samhället.. "min inkomst ska du skita i" osv. Många tror tom att dessa uppgifter är skyddade, och anser att de ska vara mer eller mindre hemliga. Men det är ju en fundamental del av öppenheten i vårt samhälle/demokrati, att kunna ta del av alla uppgifter, med få undantag. Baserar man då sina argument mot ratsit på dessa två grunder så är frågan hur mkt man eg har att stå på?
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-19, 08:52 #16
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Ingen som är sugen på att starta en ny site? Vi gör som ratsit men bättre..

Förutom inkomstuppgifterna på personen listar vi alla anmärkningar hos fogden(inte bara visas att det finns). Utdrag ur polis/brottsregistret är ju ett måste, och civilstatus samt uppgifterna på dennas make/maka och barnen samt deras uppgifter gör ju allt intressantare. Som parantes kan man lista de bilar som varje familj äger, med årsmodell, märke och uppskattat värde.

Jag ser nåt stort framför mig. En karta över hela Sverige där man kan klicka sig ner på gatunivå. Men de här uppgifterna kan vi ju ordna ett dussin olika kanonlistor.
Lägst/Högst inkomst per familj
Kört för fort flest gånger-listan.
Top 10 för betalningsanmärkningar/brott/antal makar etc.
De senaste 10 betalningsanmärkningarna
Vilka fruar som lever på sina män (t.ex där inkomstskillnaden mellan makarna >60%)
Top 10 på brottsofferlistan.

Kan man bara sortera alla listor på gata, kvarter, stad, län, kön, ålder så tror jag succén är given.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-19, 08:56 #17
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Lär få en massa trafik, tjäna massa pengar, och få många ovänner
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-19, 12:53 #18
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Taras@Mar 19 2007, 09:52
Ingen som är sugen på att starta en ny site? Vi gör som ratsit men bättre..
Förutom inkomstuppgifterna på personen listar vi alla anmärkningar hos fogden(inte bara visas att det finns). Utdrag ur polis/brottsregistret är ju ett måste, och civilstatus samt uppgifterna på dennas make/maka och barnen samt deras uppgifter gör ju allt intressantare. Som parantes kan man lista de bilar som varje familj äger, med årsmodell, märke och uppskattat värde.
Jag ser nåt stort framför mig. En karta över hela Sverige där man kan klicka sig ner på gatunivå. Men de här uppgifterna kan vi ju ordna ett dussin olika kanonlistor.
Lägst/Högst inkomst per familj
Kört för fort flest gånger-listan.
Top 10 för betalningsanmärkningar/brott/antal makar etc.
De senaste 10 betalningsanmärkningarna
Vilka fruar som lever på sina män (t.ex där inkomstskillnaden mellan makarna >60%)
Top 10 på brottsofferlistan.
Kan man bara sortera alla listor på gata, kvarter, stad, län, kön, ålder så tror jag succén är given.


Sorry, kvällstidningarna har redan kört det.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-19, 12:59 #19
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Liten reflektion. Undrar hur mycket kreditupplysnings bolagen ligger bakom jakten på Ratsit. De tjänar ju stora pengar nu på det Ratsit lämnar ut gratis.
Samt att Ratsit får enormt mycket media så de kan sälja de lite mer avancerade uppgifterna.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-19, 14:54 #20
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Ratsit är väldigt positivt för webbutiker. Man kan enkelt kolla upp skojare som beställer mot postförskott och spara en massa pengar. Eller verifiera folkbokföringsadressen då Eniro och Hitta har en tendens att vara lite ouppdaterade.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017