Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Cookies i hetluften igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-14, 16:31 #21
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Lite roligt att alla byråkrater hängt upp sig på cookies när lokal lagring kommer starkt med HTML5. Märks tydligt hur efter politiska beslutsfattare är...
Fast all lokal lagring täcks ju in av paragrafen, inte bara kakor. De tar bara upp kakor som ett exempel.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 17:08 #22
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Fast all lokal lagring täcks ju in av paragrafen, inte bara kakor. De tar bara upp kakor som ett exempel.
Ah, såklart. My bad.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 20:30 #23
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Inkompetenta politiker som tror de undanröjer ett stort hot mot allmänheten. Jag kommer ihåg debatten på 90-talet och att cookies likställdes med virus.

En namninsamling mot denna idioti välkomnas!
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-14, 22:22 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Inkompetenta politiker som tror de undanröjer ett stort hot mot allmänheten. Jag kommer ihåg debatten på 90-talet och att cookies likställdes med virus.

En namninsamling mot denna idioti välkomnas!
Politikerna är långt ifrån inkompetenta. Börjar bli lite tröttsamt med detta ständiga politikerförakt... Självklart har de inte detaljkunskaper inom alla områden och det ska de heller inte ha. Det verkar vettigare att verka långsiktigt för en bättre kommunikation mellan branschen och politikerna.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 02:30 #25
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Politikerna är långt ifrån inkompetenta. Börjar bli lite tröttsamt med detta ständiga politikerförakt... Självklart har de inte detaljkunskaper inom alla områden och det ska de heller inte ha. Det verkar vettigare att verka långsiktigt för en bättre kommunikation mellan branschen och politikerna.
Politikerna som fattar beslut måste väl ändå ta del av allt material som samlas in genom utredningar och utfrågningar. Jag har svårt att tänka mig att ingen kritik mot denna "cookie-lag" har lagts fram. De läser väl bara sammanfattningen av rapporterna där det antagligen står något i stil med "... kan användas för att lagra personuppgifter ...."

När de fattar beslut så bör de rimligtvis tagit del av alla kända fördelar och nackdelar.

Vad ser du personligen för fördelar med den befintliga lagen som säger att man måste informara om cookies? Vilka är fördelarna med att användarna måste godkänna cookies, som tydligen är på förslag nu? Det går ju redan nu att höja säkerhetsnivån i webbläsaren eller blockera cookies helt for den som känner för det. Allt som behövs är en infomercial i Anslagstavlan på SVT under några veckor så har alla fått chansen att lära sig blockera cookies.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 03:38 #26
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Det är uppenbart att du inte har en aning om vad politiker är till för och hur deras arbete fungerar.

Politiker ska inte vara sakkunniga.

Politiker får signaler någonstans ifrån, folket, tjänstemän, personliga livet osv osv.
De gör riktlinjer för en utredning..
Tjänstemän (sakkunniga.. konsulter osv osv) gör utredning på vad som passar frågan som tagits upp.
Tex att köpa ipads istället för att skicka ut hundratusentals papper varje månad.
Politiker får det återigen på sitt bord och ser om det är godtagbart osv osv.
Sedan röstas det eller remiss eller ner till tjänstemännen igen eller annan åtgärd.
Eller helt enkelt godkänna förslaget och då är det avklarat och processen för att fixa något är igång eller redan gjort beroende på vad frågan handlade om från början.


Politiker är till majoritet vanliga medborgare som mestadels går igenom information från sakkunniga (oftast tjänstemännen.. och detta är tex konsulter och it-tekniker osv osv osv).

Så ska man vara idiot och hata något.. gör det gärna lite mer påläst..
mmkay?

Och om man inte lagstadgar emot något.. hur ska man då ge sig på de som missbrukar något.
Denna lagen kanske inte är bra.. Men som exempel om någon lagrar något på din dator och det inte finns lag som säger att detta är INTE okej.
Då kan du inte anmäla det och personen/organisationen som lagrat något på din dator kan inte straffas eller ens jagas.

Nu råkar jag vara politiskt aktiv.. men detta var något jag visste INNAN jag blev aktiv och många andra vet (kolla herr desire).

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Politikerna som fattar beslut måste väl ändå ta del av allt material som samlas in genom utredningar och utfrågningar. Jag har svårt att tänka mig att ingen kritik mot denna "cookie-lag" har lagts fram. De läser väl bara sammanfattningen av rapporterna där det antagligen står något i stil med "... kan användas för att lagra personuppgifter ...."

När de fattar beslut så bör de rimligtvis tagit del av alla kända fördelar och nackdelar.

Vad ser du personligen för fördelar med den befintliga lagen som säger att man måste informara om cookies? Vilka är fördelarna med att användarna måste godkänna cookies, som tydligen är på förslag nu? Det går ju redan nu att höja säkerhetsnivån i webbläsaren eller blockera cookies helt for den som känner för det. Allt som behövs är en infomercial i Anslagstavlan på SVT under några veckor så har alla fått chansen att lära sig blockera cookies.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 08:52 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Politikerna som fattar beslut måste väl ändå ta del av allt material som samlas in genom utredningar och utfrågningar. Jag har svårt att tänka mig att ingen kritik mot denna "cookie-lag" har lagts fram. De läser väl bara sammanfattningen av rapporterna där det antagligen står något i stil med "... kan användas för att lagra personuppgifter ...."

När de fattar beslut så bör de rimligtvis tagit del av alla kända fördelar och nackdelar.

Vad ser du personligen för fördelar med den befintliga lagen som säger att man måste informara om cookies? Vilka är fördelarna med att användarna måste godkänna cookies, som tydligen är på förslag nu? Det går ju redan nu att höja säkerhetsnivån i webbläsaren eller blockera cookies helt for den som känner för det. Allt som behövs är en infomercial i Anslagstavlan på SVT under några veckor så har alla fått chansen att lära sig blockera cookies.
Jag kommenterade inte lagen öht, endast ditt uttalande om politikerna. Jag tror för övrigt lagen handlar ganska mycket om att få vissa grupper av människor att känna sig trygga på nätet, mer så än att undanröja säkerhetshot.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-15 klockan 08:59
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 10:17 #28
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg
Det är uppenbart att du inte har en aning om vad politiker är till för och hur deras arbete fungerar.

Politiker ska inte vara sakkunniga.

Politiker får signaler någonstans ifrån, folket, tjänstemän, personliga livet osv osv.
De gör riktlinjer för en utredning..
Tjänstemän (sakkunniga.. konsulter osv osv) gör utredning på vad som passar frågan som tagits upp.
Tex att köpa ipads istället för att skicka ut hundratusentals papper varje månad.
Politiker får det återigen på sitt bord och ser om det är godtagbart osv osv.
Sedan röstas det eller remiss eller ner till tjänstemännen igen eller annan åtgärd.
Eller helt enkelt godkänna förslaget och då är det avklarat och processen för att fixa något är igång eller redan gjort beroende på vad frågan handlade om från början.

Politiker är till majoritet vanliga medborgare som mestadels går igenom information från sakkunniga (oftast tjänstemännen.. och detta är tex konsulter och it-tekniker osv osv osv).

Så ska man vara idiot och hata något.. gör det gärna lite mer påläst..
mmkay?
Det är väl ungefär det jag skriver angående utredningar och utfrågningar. D.v.s. tjänstemännens arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg
Och om man inte lagstadgar emot något.. hur ska man då ge sig på de som missbrukar något.
Denna lagen kanske inte är bra.. Men som exempel om någon lagrar något på din dator och det inte finns lag som säger att detta är INTE okej.
Då kan du inte anmäla det och personen/organisationen som lagrat något på din dator kan inte straffas eller ens jagas.

Nu råkar jag vara politiskt aktiv.. men detta var något jag visste INNAN jag blev aktiv och många andra vet (kolla herr desire).
Det är sant att man inte skulle kunna ge sig på dem som enbart sysslar med oskadlig lagring. I så fall kan man inte anmäla för enbart lagringen, men säkerligen om det uppstått skada till följd av lagringen. T.ex stulna filer, förlorad data eller kapat bankkonto. Jfr: Man kan inte bötfälla en person som går mot rött, men man kan åtala denne om han/hon orsakat en olycka p.g.a. vårdslöshet. Den som missbrukar övergångsställen kommer man åt genom andra lagar eller regler.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 19:16 #29
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg
Och om man inte lagstadgar emot något.. hur ska man då ge sig på de som missbrukar något.
Man kan sluta gå in på skumma sidor?

Om cookies skulle vara ett verkligt säkerhetshot, skulle webbläsarna filtrera bort dessa, och de webbläsare som inte gjorde detta skulle förlora användare.

Senast redigerad av sbgm den 2011-03-15 klockan 19:20
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 19:44 #30
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm Visa inlägg
Man kan sluta gå in på skumma sidor?

Om cookies skulle vara ett verkligt säkerhetshot, skulle webbläsarna filtrera bort dessa, och de webbläsare som inte gjorde detta skulle förlora användare.
Det handlar inte så mycket om säkerhetshot som om rätten till ett privatliv. Kakor med id:n som kopplas till en särskild webbläsare för att följa ens besök på olika webbplatser, alltså. På sätt och vis är det här med att upplysa om kakor mer en förlängning/komplement av reglerna om behandling av personuppgifter.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017