Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Cookies i hetluften igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-13, 11:02 #1
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Standard Cookies i hetluften igen

En ny lag – som kan träda i kraft redan den 1 juli i år – kommer att tvinga datoranvändare att godkänna alla cookies som de dagligen laddar ner.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3118331.ece

Citat:
Branschorganisationen IAB rasar mot den nya cookie-lagen – och hävdar att den kommer förstöra all online-annonsering.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3123546.ece

Citat:
Nästa vecka väntas regeringen lämna ett lagförslag om cookies-hanteringen till riksdagen. Om allt går enligt plan ska den nya lagen träda i kraft i juli.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 11:03 #2
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Bra jobbat EU. Detta slår ju oerhört hårt mot affiliatemarknaden.

Men vilken part är det som måste informera användaren, webbplatsägaren eller webbläsaren? Om det förra lär det väl räcka att ligga på servrar utanför EU?

Senast redigerad av Adestro den 2011-03-13 klockan 11:22
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 11:27 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jag tror att alla tjänar på att strunta i denna lag och betala eventuella böter om man blir dömd i domstol. Jag läste det där EU-direktivet någon gång för ett tag sen men jag fattade inte att det redan var bestämt..
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 11:28 #4
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
Jag håller med. Jag har aldrig riktigt brytt mig om att presentera information om cookies tidigare...

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag tror att alla tjänar på att strunta i denna lag och betala eventuella böter om man blir dömd i domstol. Jag läste det där EU-direktivet någon gång för ett tag sen men jag fattade inte att det redan var bestämt..
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 11:36 #5
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Om jag förstår det rätt är det alltså direktivet 2009/136/EG det handlar om (fast man kan aldrig vara säker; varför ges aldrig källor?). Så här står det:

Citat:
Tredje parter kan vilja lagra information på en användares utrustning eller ha tillträde till redan lagrad information. Det finns flera olika skäl till detta, alltifrån legitima skäl (t.ex. vissa typer av cookies) till skäl som innebär ett oberättigat intrång i privatlivet (t.ex. spionprogramvara eller virus). Det är därför av yttersta vikt att användarna ges tydlig och utförlig information när de deltar i verksamhet som kan leda till sådan lagring eller sådant tillträde. Sättet att lämna information och ge rätt att vägra att lämna information bör vara så användarvänligt som möjligt. Ett undantag till skyldigheten att lämna information och ge någon rätten att vägra att lämna information bör bara få tillämpas i de situationer då den tekniska lagringen eller åtkomsten är strikt nödvändig av det legitima skälet att möjliggöra användning av en specifik tjänst som uttryckligen efterfrågas av abonnenten eller användaren. Om det är tekniskt möjligt och effektivt i enlighet med direktiv 95/46/EG kan användarens samtycke till behandling uttryckas med hjälp av lämpliga webbläsarinställningar eller en annan anordning. Genomförandet av dessa krav bör göras mer verkningsfullt genom de utökade befogenheter som beviljas de relevanta nationella myndigheterna.
Detta låter inte som någon ändring från de svenska lagar som redan gäller. Så här står det i Lag om elektronisk kommunikation (2003:389, kap. 6, paragraf 18):

Citat:
Elektroniska kommunikationsnät får användas för att lagra eller få tillgång till information som är lagrad i en abonnents eller användares terminalutrustning endast om abonnenten eller användaren av den personuppgiftsansvarige får information om ändamålet med behandlingen och ges tillfälle att hindra sådan behandling. Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt.
Har jag missförstått vilket direktiv det rör sig om, eller är det helt enkelt så att de regler som redan gäller Sverige sedan många år tillbaka även ska slås fast i EU?

Förresten tycker jag att oavsett vilket så tjänar det ingenting till att kritisera det abstrakta "EU". Bättre då att kritisera de politiker som är ansvariga, det vill säga de vi själva valt till EU-parlamentet och de vi valt till riksdagen (riksdagspolitikerna väljer regering -> regeringen skickar ledamöter till ministerrådet -> ministerrådet väljer EU-kommissionärer). Det är helt enkelt så att det är våra egna politiker som beslutar om sådana här lagar. När de fattar dem i EU kan de sedan hävda att den svenska lagen inte kan dras tillbaka eftersom den är baserad på ett EU-direktiv (och därmed försöka smita undan från ansvar genom att låtsas som att EU-direktiven kommer uppifrån när det i själva verket är samma partier som fattar besluten både i EU och nationellt). Att EU används i abstrakt form gynnar maktfullkomliga politiker. Gå på dina lokala politiker med sådant här och fråga varför deras partier står bakom sådana här beslut.

Senast redigerad av emilv den 2011-03-13 klockan 11:53
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 12:00 #6
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Förstår ni vilket apparat de försöker sätta igång, att kontrollera alla sidor på webben, jo hej.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 12:13 #7
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Finns det något fall där någon bötfällts eller åtalats för att inte ha informerat om cookies? Vad ligger böter/straffsats på?

Hittar inget om Piratpartiets ståndpunkt i det hela. Är det Rick Falkvinge som kuppat igenom detta?
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 12:19 #8
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Om jag förstår det rätt är det alltså direktivet 2009/136/EG det handlar om (fast man kan aldrig vara säker; varför ges aldrig källor?). Så här står det:



Detta låter inte som någon ändring från de svenska lagar som redan gäller. Så här står det i Lag om elektronisk kommunikation (2003:389, kap. 6, paragraf 18):



Har jag missförstått vilket direktiv det rör sig om, eller är det helt enkelt så att de regler som redan gäller Sverige sedan många år tillbaka även ska slås fast i EU?
Intressant. Jag kan komma ihåg fel men jag tror jag läste en text som tryckte hårdare på ett opt-in system av något slag.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 12:25 #9
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Linklaters har en bra text om detta.

Citat:
The provisions in the ePrivacy Directive have now been amended as part of the wider reform of telecoms laws in the EU. Cookies will only be allowed if the user has “given his or her consent, having been provided with clear and comprehensive information” or the cookie is “strictly necessary” for the provision of services “explicitly requested” by the user.

The exception for cookies that are strictly necessary for provision of a service will allow continued use of a number of existing cookies, including most session cookies. Therefore, suggestions these amendments will cause the internet to grind to a halt may be a little alarmist.

Many cookies will fall outside this exemption though and will now need consent, which is a major change. However, the consent requirement needs to be read in light of the recitals which state that where “it is technically possible and effective, in accordance with the relevant provisions of Directive 95/46/EC, the user's consent to processing may be expressed by using the appropriate settings of a browser or other application”.

These changes need to be transposed into national legislation in the next 18 months.
EU - Calm down dear, it’s only a cookie!

Senast redigerad av Adestro den 2011-03-13 klockan 12:35
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-13, 12:25 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Hittar inget om Piratpartiets ståndpunkt i det hela. Är det Rick Falkvinge som kuppat igenom detta.
Förbuden mot kakor har funnits mycket längre än Piratpartiet. Men generellt är Piratpartiets integritetspolitik inriktad på medborgarens rätt till ett privatliv gentemot staten. Jag tycker nog att den brister lite i frågor som rör integritet gentemot andra civila. Efter en snabbsökning i partiets forum verkar åsikterna skilja sig något, men jag hittar inga längre diskussioner på ämnet. Tråkigt.

Senast redigerad av emilv den 2011-03-13 klockan 12:30
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017