Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


active24 - backup finns inte riktigt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-27, 23:20 #1
pickapangpang pickapangpang är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 3
pickapangpang pickapangpang är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 3
Natt mellan söndag och måndag skedde något slags haveri hos active24. Idag på måndag förmiddag lovade de att de skulle återskapa informationen inom någon timme. Nu på kvällen har dom lyckats återskapa typ hälften av filerna. Det verkar alltså inte ha funnits någon backup, trots företagsavtal osv.

Iofs så utlovar de inte backup på informationen, men herregud det ska ju tamejfan bara ingå att en trasig sektor på någon disk inte ska äventyra informationen! Så långt har dock inte active24 tänkt...

Och det sjukaste är väl att när arbetsdagen var över och de fortfarande inte var färdiga med att återställa, så gick personalen hem. Jahapp... Så viktig var man som kund med affärskritisk data på deras servrar.

Otroligt oseriöst bemötande och uppenbarligen slentrianmässigt driven verksamhet. Rekommenderas alltså inte.

Ville få detta sagt här, så att informationen finns på en sökning och göra detta känt eftersom ingen annan verkar ha kommenterat dagens datakrasch här.
pickapangpang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 23:33 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Varför är man inte förvånad, Active24 och Loopia är ju rena lekstugan i driftsäkerhet.

Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 06:10 #3
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 27 2009, 23:33

Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.
Har du samma antal kunder och belastning? Det är mer problem om man har stora system. Du är inte i närheten av deras storlek.
Sluta tro att du är bättre än alla andra.

Loopia har väl 3st transitleverantörer som exempel, inte så många andra som har det.
De verkar inte ha någon diesel, men nertiden utslaget på ett år blir inte specielt mycket.
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 07:38 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by jonasb76@Apr 28 2009, 06:10
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.
Ja om de har aktiverat Previous Versions så är det en baggis. En trevlig men kostsam funktion fast om man kan få användarna att göra sina egna restore så kan det vara värt det.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 07:55 #5
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Originally posted by pickapangpang@Apr 27 2009, 22:20
Iofs så utlovar de inte backup på informationen
Hur menar du att de inte utlovar backup på informationen, om man läser på http://www.active24.se/sw29548.asp (om jag tolkar dig rätt så är det just detta paket du har) så står där klart och tydligt att det ingår "daglig backup".
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 07:58 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by pickapangpang@Apr 27 2009, 23:20
Natt mellan söndag och måndag skedde något slags haveri hos active24. Idag på måndag förmiddag lovade de att de skulle återskapa informationen inom någon timme. Nu på kvällen har dom lyckats återskapa typ hälften av filerna. Det verkar alltså inte ha funnits någon backup, trots företagsavtal osv.
Iofs så utlovar de inte backup på informationen, men herregud det ska ju tamejfan bara ingå att en trasig sektor på någon disk inte ska äventyra informationen Så långt har dock inte active24 tänkt...
Och det sjukaste är väl att när arbetsdagen var över och de fortfarande inte var färdiga med att återställa, så gick personalen hem. Jahapp... Så viktig var man som kund med affärskritisk data på deras servrar.
Otroligt oseriöst bemötande och uppenbarligen slentrianmässigt driven verksamhet. Rekommenderas alltså inte.
Ville få detta sagt här, så att informationen finns på en sökning och göra detta känt eftersom ingen annan verkar ha kommenterat dagens datakrasch här.
Så här har det väl fungerat ända från början hos Active24/Carambole vad de nu heter. Det finns många aktörer som tar service på allvar, jag trodde det hade gått fram för länge sedan vilka som definitivt inte hör dit.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 09:38 #7
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
När jag såg trådrubriken tänkte jag "Nu har säkert patrikweb skrivit skit om dem, och hyllat sig själv". Och visst hade jag rätt. Lågoddsare.
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 09:45 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Som vanligt gäller ju också att oavsett leverantör och utfästelser ha en egen backup.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 11:28 #9
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Frågan är vilka slags krav man kan ställa vid ett haveri, om de har utlovat backup. Är det tingsrätten som gäller?

Ps. detta är alltså en hypotetisk fråga, jag har inga tjänster hos det berörda bolaget ds.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 12:11 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.
Har du samma antal kunder och belastning? Det är mer problem om man har stora system. Du är inte i närheten av deras storlek.
Sluta tro att du är bättre än alla andra.
Loopia har väl 3st transitleverantörer som exempel, inte så många andra som har det.
De verkar inte ha någon diesel, men nertiden utslaget på ett år blir inte specielt mycket.
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.
Har man inte den kunskap eller kompetens att hantera det så ska man inte ha sådan verksamhet.

Det handlar inte om hur många kunder eller belastning, handlar bara om kompetens och att ta in mer kompetens i antal anställda när det växer.

Sedan spelar det ingen roll om dom har 1 eller 100 anslutningar, utan el så funkar det ändå inte.

Även samma sak att dom ligger på rygg vid minsta lilla DoS/DDoS och inte kan göra något.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017