Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PTS kritiserar IIS.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-28, 18:04 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag kan säga som så att jag har många .se-domäner och ingen är registrerad i ond tro. Jag inkräktar så vitt jag vet inte på några varumärken, men har ingen lust att bli indragen i ATF:er till höger och vänster för premiumdomäner som någon tror sig ha rätt till.

Det PTS föreslår förbättrar inget från dagsläget.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-29, 14:10 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Jo, men hur skall du definiera uppenbara fall?

Är inte risken då att de som har domäner i andra fall blir skrämda av att släppa de för att någon vill köra en ATF och man vet att de har stora advokatbyråer bakom sig?
Exakt detta är faran. Vi kommer se en väldig mängd ökade påtryckning från, gissningsvis, framför allt bolag och deras jurister med just hotet om att "får vi inte din domän så tar vi det till ATF och det kommer kosta dig 10 000 om du förlorar så det är lika bra du ger domän nu till oss utan bråk".

Självklart skall ATF kosta den sökande och inte domäninnehavaren. Domäninnehavaren är den svagare parten i så gott som alla fall så den måste skyddas.

PTS verkar helt verklighetsfrånvända i denna fråga. De brukar ta ställning för den svagare parten för att skapa jämvikt, men denna gång har det blivit helt fel.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-29, 16:42 #13
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Bara jag som anser att jag har rätt till PTS.se? Jag funderar på att starta en ATF nu och få tillbaka domänen de snott av mig. Tyvärr är det ju skattepengar man slösar bort men det kan det vara värt för att någon byråkrat ska få en dålig vecka
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 12:26 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar Lindgren Visa inlägg
Ok, vars kan jag köpa en försäkring som skyddar mig mot detta? Ska man trademarka sina domäner? Det kommer ju dyka upp domäntroll(se patenttroll).
Domäntroll finns ju redan i massor, i form av alla som reggar domäner som man sedan säljer vidare utan att ha tillfört något som helst värde, som att bygga upp ett gott renomé för en viss domän.

Jag tycker PTS har bra synpunkter på IIS och .SE, man får inte använda ordet bank i företagsnamn om företaget inte är en bank så det är bara logiskt att samma regler gäller för domäner.

Detta med att ordet bank är reserverat är för att människor (läs konsumenter) inte ska kunna vilseledas och tro att någon som kallar sig "bank" är kontrollerad och sanktionerad av finansinspektionen.

Idag kan ju vilken tjomme som helst regga en domän med ordet bank och lura skjortan av folk, vi har ju sett många försök att skimma och lura av folk lösenord till olika bankkonton...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 12:44 #15
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Conny > Du har bra åsikter i det mesta, men här tycker jag du är ute och cyklar...

Om jag vill bygga upp en lista med olika spermabanker i Norden, skall jag inte få lov att registrera spermabanker.se då? Jag är ingen bank, men det är det mest logiska namnet för sidan.

Eller för ett mer konkret exempel: bankaskitenurreinfeldt.se eller valfritt stadministernamn.
Jag skall få lov att registrera vilket namn jag vill. Vad hindrar mig från att registrera namnet med .sv (känd IE6 bugg) eller annan TLD, finns ingenting som hindrar mig där.
Tex. nordea.se.internetbank.com

Om PTS vill ha detta på en spärrlista så varsågod, men jag vill kunna registrera det.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 13:11 #16
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Om man inte ska förbjuda bank i domännamn, vad finns det annars för sätt att skydda använarna mot fejkbanker?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 13:13 #17
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
htiawe > Om du läser punkt 1 som Thomas skriver så står det att det skall spärras för att manuellt granska domännamnen.

Det står ingenting om att förbjuda namnet vilket både du & Conny verkar vara för (och säkerligen fler här).
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-30, 13:19 #18
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Doh! Här har jag läst tråden i flera dagar men när jag väl ska posta så glömmer jag halva innehållet i tråden.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-31, 13:53 #19
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Detta med att ordet bank är reserverat är för att människor (läs konsumenter) inte ska kunna vilseledas och tro att någon som kallar sig "bank" är kontrollerad och sanktionerad av finansinspektionen.

Idag kan ju vilken tjomme som helst regga en domän med ordet bank och lura skjortan av folk, vi har ju sett många försök att skimma och lura av folk lösenord till olika bankkonton...

Ingen av de tidigare phishing-attackerna har väl ens använt en domän med ordet bank i? Nordea senast t.ex.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-31, 14:19 #20
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Domäntroll finns ju redan i massor, i form av alla som reggar domäner som man sedan säljer vidare utan att ha tillfört något som helst värde, som att bygga upp ett gott renomé för en viss domän.

Jag tycker PTS har bra synpunkter på IIS och .SE, man får inte använda ordet bank i företagsnamn om företaget inte är en bank så det är bara logiskt att samma regler gäller för domäner.

Detta med att ordet bank är reserverat är för att människor (läs konsumenter) inte ska kunna vilseledas och tro att någon som kallar sig "bank" är kontrollerad och sanktionerad av finansinspektionen.

Idag kan ju vilken tjomme som helst regga en domän med ordet bank och lura skjortan av folk, vi har ju sett många försök att skimma och lura av folk lösenord till olika bankkonton...

http://bankbankbankbankbankbankbankb...nkbankbank.se/
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
atf, iis


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017