Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Strategiska köp (Fråga ang. strategiskt domänköp)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-16, 15:55 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Strategiska köp (Fråga ang. strategiskt domänköp)

Hej! Jag har en liten fråga angående något som jag har valt att kalla "Strategiskt domänköp". Jag syftar på köp av domännamn som tjänster man har hört om helt klart kommer behöva i framtiden om dessa lyckas bli stora, men som de inte har registrerat ännu.

T.ex om man har planerat en tjänst vid namn Networkofwebmasters, och äger Networkofwebmasters.com, men inte t.ex Networkofwebmasters.se.

Jag läste runt lite på ett forum, och såg en intressant tråd om en kille som planerade att starta upp ett helt nytt sorts community. Idén är helt klart bra och jag tror att det kan bli något stort.

Saken är att han endast har registrerat .com adressen utav namnet, jag undrar nu om det är möjligt för mig att registrera de andra toppdomänerna utan att åka dit på något i framtiden?

Tanken är givetvis att sälja dem "dyrt" till honom om hans tjänst blir den succé som han själv är säker på.

Enligt mig så borde det inte vara något problem alls, hans sida är för det första inte lanserad ännu, han har bara .com adresser i sin ägo. Dessutom så är ju alla fria att köpa de domän som man vill som finns lediga, eller hur?

Sen huruvida det är "orent spel" eller inte är inte så relevant enligt mig, jag vill bara veta huruvida jag får göra detta och inte, inte tänka på moraliska aspekter.

Mvh
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-16, 19:48 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Hej! Jag har en liten fråga angående något som jag har valt att kalla "Strategiskt domänköp". Jag syftar på köp av domännamn som tjänster man har hört om helt klart kommer behöva i framtiden om dessa lyckas bli stora, men som de inte har registrerat ännu.

T.ex om man har planerat en tjänst vid namn Networkofwebmasters, och äger Networkofwebmasters.com, men inte t.ex Networkofwebmasters.se.

Jag läste runt lite på ett forum, och såg en intressant tråd om en kille som planerade att starta upp ett helt nytt sorts community. Idén är helt klart bra och jag tror att det kan bli något stort.

Saken är att han endast har registrerat .com adressen utav namnet, jag undrar nu om det är möjligt för mig att registrera de andra toppdomänerna utan att åka dit på något i framtiden?

Tanken är givetvis att sälja dem "dyrt" till honom om hans tjänst blir den succé som han själv är säker på.

Enligt mig så borde det inte vara något problem alls, hans sida är för det första inte lanserad ännu, han har bara .com adresser i sin ägo. Dessutom så är ju alla fria att köpa de domän som man vill som finns lediga, eller hur?

Sen huruvida det är "orent spel" eller inte är inte så relevant enligt mig, jag vill bara veta huruvida jag får göra detta och inte, inte tänka på moraliska aspekter.

Mvh
Det är faktiskt ändå till viss del relevant om det är "orent spel" eller inte då respektive TLD tar beslutet till syvende och sist. Det finns inget generellt svar på frågan som har diskuterats åtskilliga gånger redan. Ett förslag är att läsa igenom de regler som gäller för respektive TLD, sen är det alltid upp till tolkning när eventuell tvist väl ska avgöras.

Här kan du läsa vad som gäller för .se-domäner:
http://www.iis.se/domaner/atf

En annan fråga som du bör ställa dig själv är om du vill att ditt företag ska förknippas med sådan verksamhet. I mina ögon ser det inte särskilt bra ut men alla delar givetvis inte denna åsikt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-17 klockan 17:18 Anledning: stavfel
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 15:12 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Att du postar din avsikt här hjälper dig inte direkt att inte "åka dit"
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 15:15 #4
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
det faktum att du har registerat domänerna i ond tro gör ju att du direkt fallar på tvist-punkterna. Sedan är det givetvis en annan femma hur bra detta kan bevisas i en eventuell tvist samt hur bra du är på att ljuga
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 15:32 #5
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Jag tänker inte ljuga huvudtaget. Anledningen att jag frågade här är ju för att få veta vad ni har för åsikter kring det här, samt om vad det redan finns för lagar gällande detta.

Jag tycker inte heller att det är särskilt ont att försöka tjäna pengar, det vill vi ju alla. OM ni hade vetat att Facebook skulle bli ett sådant fenomen, skulle inte ni överväga att registrera t.ex www.facebook.net om den domänen fanns tillgänglig?

Jaja, jag tackar för svaren.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 16:16 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Jag tycker inte heller att det är särskilt ont att försöka tjäna pengar, det vill vi ju alla.
Jo, men inte på vilket sätt som helst utan för att vi gör någonting bra. Det är självklart i slutändan upp till dig själv om du vill ta risken eller inte. Förutom eventuell tvist så riskerar du dessutom att bränna broar vad gäller framtida samarbeten. Alla delar inte min åsikt men de flesta gör nog det.

Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
OM ni hade vetat att Facebook skulle bli ett sådant fenomen, skulle inte ni överväga att registrera t.ex www.facebook.net om den domänen fanns tillgänglig?
Nej, om det nu inte var jag som skapade Facebook.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-17 klockan 17:19
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-17, 17:13 #7
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Jag tänker inte ljuga huvudtaget. Anledningen att jag frågade här är ju för att få veta vad ni har för åsikter kring det här, samt om vad det redan finns för lagar gällande detta..
Som tidigare nämnts är det olika för olika toppdomäner. .SE använder sitt ATF regelverk, http://www.iis.se/domaner/atf

Generiska namn som .com, .net och .org använder reglerna för WIPO, http://www.wipo.int/
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-21, 00:51 #8
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Jag tänker inte ljuga huvudtaget. Anledningen att jag frågade här är ju för att få veta vad ni har för åsikter kring det här, samt om vad det redan finns för lagar gällande detta.

Jag tycker inte heller att det är särskilt ont att försöka tjäna pengar, det vill vi ju alla. OM ni hade vetat att Facebook skulle bli ett sådant fenomen, skulle inte ni överväga att registrera t.ex www.facebook.net om den domänen fanns tillgänglig?

Jaja, jag tackar för svaren.
vad snackar du om? du har ju redan sagt att du komma regga i ond tro, alltså måste du ljuga eller ge dem namnet direkt om du kan
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-22, 20:19 #9
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Jag hade inte ägnat mig åt sånt iallafall. Du behöver ju inte ta andras idéer för att hitta bra domäner utan det är ju bara att komma på nåt eget. Det finns fortfarande lediga domäner som en dag kommer vara riktigt jävla värdefulla, det är bara en fråga om man har tiden att sitta dagarna i ända o leta kombinationer av ord och sen vågar investera i det.
Jontz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017