Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prissättning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-21, 21:12 #1
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Halloj!
Nu börjar det brinna i knutarna! Det är nämligen så att ett större företag är lite smått intresserade av att annonsera på en site jag driver tillsammans med några andra personer.

Statistiken är väl inget att hurra för än, men den stiger iaf
~70.000 sidvisningar denna månad
~6.000 unika denna månad

Ingen toppnotering med andra ord, men som sagt så har vi intresserade annonsörer.

Placeringen av annonsen är mitt i plytet på besökaren under 2-5minuter så exponeringstiden är riktigt skaplig.

Problemet är väl att ingen av oss har kalaskoll på vad man kan begära för denna typ av annonsering. Alla tips, frågeställningar och svar är med andra ord av stort intresse!

Gärna omgående då det är brått

Tack på förhand!
Pelle
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 23:33 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Runt 10 000 kr per månad vore väl rimligt, lite beronde på vad det är för webbplats.

Jag hade kanske försökt få 15 000 kr/mån som utgångsläge.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-22, 00:43 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Det låter väldigt mycket tycker jag.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-05, 22:05 #4
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Hej, hoppas det är okej att fortsätta i den här tråden.

Jag har nämligen också fått en förfrågan om annonsering på min sida. Grejen är att det ju mest varit ett hobbyprojekt med lite affiliateannonser på. Så dyker det här upp, hade ju aldrig trott att nån skulle vilja annonsera där nu.

Jag funderar på att helt enkelt berätta hur många besök, unika besök samt sidvisningar jag har i veckan. Berätta vilka annonser vi kan tänka oss att ha. Därefter be om nån form av offert. För att slippa fundera på det nu. Vad tror ni om det?

Annars om nån vågar sig på en gissning vad jag skulle kunna säga för summa per/vecka och per/månad till personen som hört av sig, så ligger sidan nu på ca: 4000 besök/v, 2000 unika/v och 20000 sidvisningar/v
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 14:38 #5
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
Tänk på följande;

1. Relevans för annonsören. Alltså hur många i målgruppen skulle vara intresserade av ett eventuellt erbjudande. Driver du en sajt för föräldrar har en reklam för blöjor högre relevans än Champagne etc.

2. Antal visningar att erbjuda. Lunarstorm etc. ligger på ett utgångspris på 100-200 kronor per 1000 visningar (beroende på format) och Studentis Group (Vi) ligger väl i genomsnitt på 50-60 CPM på Student.se och något lägre på en del andra sajter.

3. Har du utrymme.... vilket format skall användas. Använd större format om du har gott om utrymme. Se till att fylla reklamutrymme till 100% för att maximera nedersta raden.

Generella annonsörer som når bred publik betalar sällan mer än 5-10 i CPM för annonser medan företag som vill nå en viss målgrupp gärna betalar 200-500 i CPM om du kan bevisa vilka dina besökare är. Större annonsyta ger mer Cash... Nu är det bara att räkna...

Svaret hänger alltså på vad du har att erbjuda
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 20:21 #6
Stuves avatar
Stuve Stuve är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 108
Stuve Stuve är inte uppkopplad
Medlem
Stuves avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 108
Jag lånar oxå tråden..
hoxon: Intressant de du skriver. Vi borde ha rätt bra förutsättningar då mot de bolag vi vänder oss mot. Är själv i det skedet nu att en del företag börjat visa intresse.
Vi har en väldigt nichad sida inom tatueringar & piercingar och är nu uppe i ca 1000unika /dag och 40 000sidvisningar/dag och de stiger hela tiden.
Annonseringen är till för tatuerings-studios samt företag som säljer piercingsmycken.

Vad anser du är ett bra pris som man kan lägga sig på nu? på ett ungefär så man vet vart man ska lägga sig eller vad man ska ge för förslag.
Tacksam för svar.
Mvh Stefan
Stuve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-14, 08:35 #7
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
Citat:
Originally posted by Stuve@Sep 6 2007, 20:21
Jag lånar oxå tråden..
hoxon: Intressant de du skriver. Vi borde ha rätt bra förutsättningar då mot de bolag vi vänder oss mot. Är själv i det skedet nu att en del företag börjat visa intresse.
Vi har en väldigt nichad sida inom tatueringar & piercingar och är nu uppe i ca 1000unika /dag och 40 000sidvisningar/dag och de stiger hela tiden.
Annonseringen är till för tatuerings-studios samt företag som säljer piercingsmycken.

Vad anser du är ett bra pris som man kan lägga sig på nu? på ett ungefär så man vet vart man ska lägga sig eller vad man ska ge för förslag.
Tacksam för svar.
Mvh Stefan
Hej Stefan,

40 x 200 = 8000 kronor per dag är nog max för annonsen. Jag vet inte hur mycket kunden tjänar på att exponera sig så det är svårt att veta. Om det är 1000 unika så tycker jag undra priset bör vara 1 krona per unik alltså 1000 kronor per dag om det är hela sidan de får marknadsföra sig på.

Har du många annonser på en sida kan CPM 50 vara ganska normalt alltså ca 2 tkr per dag för en 250x240 eller motsvarande.

Så runt 2000 kronor per dag skulle jag nog tagit för en relevant annons till en relevant målgrupp med 1000 unika per dag.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017