Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Använda vilande företag vid affärer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-27, 23:07 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Skitsvår topic, men jag känner en snubbe som har ett företag som han inte gör ett skit med. Han gör inga jobb på firman och gör heller ingen redovisning eller avdrag eller något liknande. Det har varit "vilande" (vad det nu innebär rent juridiskt) i typ 10 år och jag tror skatteverket / bolagsverket och alla inblandade är nöjda.

Däremot använder han firmanamnet vid en jäkla massa affärer och inköp och har företagskonto på ungefär alla ställen där det går att ha det, och har förmåner på det sättet. Det han gör är alltså att dra nytta av t.ex. butikers företagstjänster genom att alltid använda firman som kund - trots att det egentligen är han själv, högst privat som är kunden. Han betalar sedan naturligtvis med privata, beskattade pengar.

Jag har känt snubben i många år och har inte haft en susning om att han har företag, så jag blev skitförvånad när jag fick se vad han gör. Sedan han berättade har jag funderat lite på vad skatteverket / bolagsverket (och ev. andra myndigheter) tycker om detta. Observera dock nu att allt betalas med privata redan intjänade pengar, så det handlar inte om att kringgå att betala moms eller något på firman, för firman ifråga tjänar inte en krona.

Av endast nyfikenhet undrar jag om någon tror att det finns någon myndighet som misstycker denna typ av verksamhet? Jag skulle inte vilja säga att någon annan än berörda butiker står som "förlorare" i sammanhanget, men man vet aldrig vad myndigheter tycker.

/ Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 23:22 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
kör han AB eller vad?
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 00:05 #3
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Hmm... Jag skulle tippa på att det är en enskild firma.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 01:01 #4
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Ok, har själv haft en enskild firma vilande, när man lämnar in f-skattesedeln så det enda man har som är "firma" är ett registrerat namn hos prv , men firman existerar nog inte egentligen eftersom ens personnummer är samma som firmans org-nr. Myndigheter borde inte lägga sig i tycker man då han inte bedriver någon verksamhet som bör beskattas, dock tror jag inte att de affärer han har företags-service uppskattar detta, men det är ju en annan sak.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 03:33 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
En enskild firma "är" ju du, man måste väl inte under alla förutsättningar ens registrera sig idag. Dock tror jag inte det är så smart att påstå att man har bolag och sen inte redovisa affärerna, även om det är hans privata pengar.

Även om det i sig inte skulle vara olagligt ligger man risigt till vid en granskning.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 03:35 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Ps. Senast jag var i kontakt med Skatteverket hävdade de bestämt att det inte finns något som heter "vilande bolag". Antingen har man F-skatt och ett aktivt bolag, även om man inte gör några affärer, eller så har man inte F-skatt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 09:31 #7
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by totoo@Jul 28 2007, 00:05
Hmm... Jag skulle tippa på att det är en enskild firma.
Helt ok! Jag har ett konto hos en av Sverige större datagrossiter som är reggat på min nerlagda firma som dessutom är avreggad, många avreggar ju inte sin enskilda firmor hos bolagsverket. Jag köper grejer där för ca 300k om året, men det är för mitt ABs räkning, så jag har legitema skäl, det har funnis en del praktiska hinder att flytta över det kontot till ABt.

Det viktigaste för enskildafirmor är att F skattsedel och vara reggad för moms. Att du skydda ditt namn hos bolagsverket har mindre betydelse .

Så länger man köper grejer och bara ha företaget för att skaffa sej lite bättre priser hos leverantörer går väl an, men många leverantörer i t.e.x databranschen har minimumkrav på årsvolymer, just för detta beteende är så utbrett inom den här branschen. Finns många som t.e.x driver större familjer som HB, och dra av momsen för familjenskostader på bolaget.

Däremot om han börja kränga saker , inte redovisar sina pengar, kan det bli knepigt. Det viktigaste är dock att man säger till skattemyndigheten att man har tjänat under 1 basbelopp ( Ca 30.000 kr ) , om dom inte kollar konto och sånt, så kan man nog kryppa ut sånt hyffsad helskinnad, dock inte något jag rekommedera, då skattebrott bestraffa hårdare än en våldtänkt i det här landet, nästa hårdare än mord. ( Mattias Flink fick 2 år per mördad människa , medan skattebrott kan ge näringsförbud och fängelse 2 -3 år )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 09:38 #8
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Jul 28 2007, 03:35
Ps. Senast jag var i kontakt med Skatteverket hävdade de bestämt att det inte finns något som heter "vilande bolag". Antingen har man F-skatt och ett aktivt bolag, även om man inte gör några affärer, eller så har man inte F-skatt.
Inte som enskilda firmor kan nog inte vara vilande. Sedan blanda man nog ihop detta med bolagsverket och skatteverket. I Skatteverkets ögon är din firma aktiv så fort du har en F skattsedel, om du sedan finns hos bolagsverket eller inte spelar mindre roll.

Medan namnskyddet hos bolagsverket kan ligga kvar i flera år , efter du har sagt upp din F skattsedel.

Däremot kan ABn vara villande, det finns t.e.x lagerbolag men dom är ju egna jurdiskapersoner, många använder ABn som pengingbehållare för att t.e.x lagra upp ackmulerade vinster, men som inte gör någonting förutom att ha massa pengar liggade på ett konto.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017