Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Hitta närmaste ..."

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-31, 11:36 #1
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Hej,

jag tänkte kolla om någon av er har jobbat med en adressdatabas med positioner och kan rekommendera leverantör, prisexempel, etc. Det gäller i första hand Stockholms innerstad.

Slutresultatet jag vill uppnå är att kunna ta användarinput som på olika sätt ska specifiera en adress, och kunna plocka ut den närmaste platsen av ett antal fördefinierade positioner. Tänk er typ "hitta närmaste café från mitt jobb".

Jag har några olika uppslag på den tekniska lösningen men har inte gjort ett sådant här system tidigare, därför skulle jag uppskatta en fingervisning om vad som är rätt väg att gå. Exempelvis, hur bör man mäta avståndet till olika platser? Det enkla är ju att bara köra lite matte på longitud och latitud för att få fram fågelvägen, men finns det något halvenkelt sätt att istället räkna ut gångvägen?

Jag är öppen för alla typer av förslag här, eftersom jag ännu inte låst mig vid någon teknisk lösning eller databas. Om det finns företag som erbjuder API:er för det här kan det absolut vara intressant också. Jag vill dock ogärna köpa positionsdatabaser för hela Sverige när jag bara behöver Stockholms kommun.

Jag skulle verkligen uppskatta svar från er som har jobbat med liknande lösningar själva. Och ni som tänker fråga om jag ska bygga en kopia av hitta.se eller andra intelligenta kommentarer, bespara er energin och gå ut i solen istället.

Stort tack på förhand!
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 15:45 #2
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Jag har byggt några Google Maps applikationer och tycker att det fungerar ganska bra. De har ett API som är enkelt och gratis att använda om kartorna/tjänsten ligger på en publik sida.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 15:57 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Tyvärr så kan man inte göra det du vill endast i Maps Api. Du måste ha en separat gatuaddress till koordinat-tjänst. Jag känner inte till någon sådan.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 16:03 #4
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Originally posted by aquastorm@Jun 1 2008, 15:57
Tyvärr så kan man inte göra det du vill endast i Maps Api. Du måste ha en separat gatuaddress till koordinat-tjänst. Jag känner inte till någon sådan.
Det finns lösningar för detta även för Google Maps bl.a. där man utnyttjar "directions". En lösning som jag använt och som jag tycker fungerar ganska bra finns här (sidan verkar vara överbelastad just nu men blir säkert åtkomlig snart igen).
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 16:57 #5
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av aquastorm
Tyvärr så kan man inte göra det du vill endast i Maps Api. Du måste ha en separat gatuaddress till koordinat-tjänst. Jag känner inte till någon sådan.

Jag tycker mig ha luskat fram att Teleadress säljer en sådan databas för hela Sverige, enligt http://www.teleadress.com/htdocs/kundpart/pdf/TAXY.pdf

Jag ska ringa imorgon och se vad det kostar och om man kan köpa specifika områden, men med den lösningen blir det ju "fågelvägen" som gäller för avståndsberäkning.


Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Det finns lösningar för detta även för Google Maps bl.a. där man utnyttjar directions. En lösning som jag använt och som jag tycker fungerar ganska bra finns http://nicogoeminne.googlepages.com/documentation.html (sidan verkar vara överbelastad just nu men blir säkert åtkomlig snart igen).
Det låter absolut som en smart lösning, tyvärr vet jag inte om det kommer att funka här eftersom jag helst vill ha en egen databas att fråga och i varje fall ha ett riktigt serviceavtal med den jag köper informationen från. Google kan ju när som helst stänga av mig eller ändra användningsvillkoren. Jag ska absolut titta på det API du länkar till i alla fall.

Tack till er båda! Jag hoppas att fler kan dela med sig av idéer.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 21:13 #6
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
En uppdatering: Google Maps API har en funktion för att omvandla en gatuadress till en koordinat. Daniel.st länkade till ett inofficiellt Maps-API som gör det motsatta: mappar en koordinat till en adress, vilket är mer imponerande än det förra, men för mina syften behöver jag bara få fram koordinater som motsvarar en adress som användare skriver in.

Jag har dock två problem med Maps: ett tekniskt, och ett juridiskt. Förhoppningsvis kan klokare människor än mig bidra med några tankar.

Först tekniskt: jag skulle vilja kunna hitta gatukorsningar, ex. "kungsgatan/sveavägen". Maps förstår inte den inputen, men nån som är mer intelligent än mig kanske har en smart lösning på hur man kan göra ändå? Om man exempelvis kunde få ut en yta som täcker en gata istället för en koordinat för gatans mitt borde man kunna räkna ut var två gator skär, alltså var korsningen är. Men jag kan inte hitta en sådan funktion i API-dokumentationen.

Juridiskt är däremot mer knepigt: i TOS för Maps API står det klart och tydligt att API:et bara får användas för tjänster som är tillgängliga för allmänheten utan avgift. Men hur ser det ut om man tillhandahåller en tjänst som visserligen är kostnadsfri, men bara kan nyttjas av någon som abonnerar på en annan tjänst? Och kan man tillhandahålla andra sätt att komma åt tjänsten som kostar pengar, om det går att komma åt den kostnadsfritt? Det här ska så klart en kompetent jurist få svara på om vi faktiskt tänker använda Maps, men vad tror kryptojuristerna här?

Edit: det verkar som om det är helt förbjudet att använda Maps funktion för att omvandla adresser till koordinater om koordinaterna inte ska användas för att styra en Maps-widget. Källa: http://code.google.com/support/bin/answer....180&topic=12266
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 21:46 #7
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Det börjar kännas som om jag pratar med mig själv, men jag har hittat ett företag som verkar ha den perfekta produkten: http://www.nacgeo.com/geoservices.asp
Prisinformationen är lite luddig men "All these services can be accessed and billed from a single account that can cost as low as 1.9 cent per transaction and US$49/Month." låter som om det kan bli väldigt kostnadseffektivt. De nämner specifikt att de har stöd för "street intersections", vilket ju är grymt om det stämmer även för Sverigedatan. Jag har beställt ett testkonto som ska aktiveras inom två arbetsdagar, återkommer med resultat.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 08:24 #8
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Vi använder oss av http://www.mapquest.com/
Fungerar mycket bra på de allra flesta adresser.
Vad jag har förstått ska den klara korsningar också, men det är inget jag har experimenterat med.

Den kostar en del, men för vår del är det absolut en motiverad kostnad.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 12:05 #9
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Originally posted by MMC@Jun 1 2008, 21:13
En uppdatering: Google Maps API har en funktion för att omvandla en gatuadress till en koordinat. Daniel.st länkade till ett inofficiellt Maps-API som gör det motsatta: mappar en koordinat till en adress, vilket är mer imponerande än det förra, men för mina syften behöver jag bara få fram koordinater som motsvarar en adress som användare skriver in.
Aha, jag läste lite snabbt och blandade ihop det lite, för många timmar i solen tror jag

När du väl bestämmer dig för en produkt/tjänst får du gärna reflektera över ditt val här i tråden. Kul att höra hur andra som kämpar med liknande problem som en själv tänker
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-03, 13:26 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Kartena har ett ganska så bra API för att hantera det du söker. Är frågande till korsande gator dock, men avstång mellan adresser fixar dom.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017