Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alexa Trafficrank

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-30, 21:26 #31
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
http://pages.alexa.com/prod_serv/top_sites.html
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-01, 10:30 #32
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
2500 $ för en lista som är inaktuell imorgon... visst! men tack för länken i alla fall...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-22, 16:07 #33
SmartGuides avatar
SmartGuide SmartGuide är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 13
SmartGuide SmartGuide är inte uppkopplad
Nykomling
SmartGuides avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 13
Hej Ny här. Verkligen kul sajt, man har känt sig lite ensam i sina upptäckter ibland.
Jo, jag använder Alexa sedan mycket mycket länge, och det är en suverän pejl på hur använd en sajt är. Jag räknar med att ett värde kring 700.000 i min målgrupp motsvarar cirka 5-10.000 UVM. 200.000 motsvarar cirka 50.000 UVM.
Men vänder man sig till IT folk blir det helt annorlunda.
SmartGuide är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 11:34 #34
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Nej, Alexa är inte användbart som mått på en genomsnittlig sajt i Sverige. De som har Alexa toolbar installerad är inte alls representativa för svenska folket. Det är så pass stor snedvridning åt vissa håll så att det blir ett direkt felvisande mått.
Varför håller man ändå på och anger det då? Jo, det svarade FredrikMH på tidigt i denna tråd:
Citat:
Originally posted by FredrikMH
Fördelen jag kan se med att ha en hög Alexa-rank är att man får fler erbjudande om annonsering. Många slår helt enkelt upp din sida och kollar din ranking. Är den intressant så försöker de kanske komma fram till en deal.
Då kunskapen om att Alexa ranking faktiskt är värdelös för svenska förhållanden på många håll är obefintlig, så blir det ändå något som kan användas som försäljningsargument... så länge det går.

Förövrigt är det ganska hopplöst att ha Alexa toolbar installerad på Wnindows XP SP2, det blir många störningar och kan vara riktigt jobbigt stundtals. Räkna inte med att några vanliga "svenssons" kommer att installera den på sina hemdatorer, i varje fall kommer de inte att ha den ligga kvar särskilt länge.

Spywarefrågan: Ingen tvekan om att Alexa toolbar per definition är en spyware. Dock är det ju skillnad på spyware som smyger sig in och sådana här spyware som faktiskt är öppna med vad de gör (om man läser).

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 12:04 #35
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Precis som Rasmus var inne på på sidan 1 i denna tråd så tycker jag att det skulle vara riktigt intressant om Google lanserade en liknande tjänst. Då tror jag att man kan börja tala om någorlunda pålitlighet.
Spyware eller inte, så länge alla dessa tollsbars tillför sånt som användarna vill ha, och som webbläsarna saknar (läs IE) så lär de fortsätta finnas kvar. Själv hatar jag dem.
Får mig förresten att tänka på denna bilden.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 12:14 #36
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Nja, jag provade att köra med alex både av och på. Det gjorde stor skillnad tyckte jag. Klättrade rätt snabbt upp emot 60-70000 när jag själv hade den installerad, men föll tillbaka efter det att jag tog bort den. Det blir en ganska skev visning om domänen är helsvensk, men den funkar antalgigen rätt hyggligt på engelskspråkiga domäner.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 12:59 #37
SmartGuides avatar
SmartGuide SmartGuide är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 13
SmartGuide SmartGuide är inte uppkopplad
Nykomling
SmartGuides avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 13
Citat:
Originally posted by Bengt@Oct 23 2005, 11:34
Nej, Alexa är inte användbart som mått på en genomsnittlig sajt i Sverige. De som har Alexa toolbar installerad är inte alls representativa för svenska folket. .......
/Bengt
Precis vad jag menade, jag har egentligen bara pejl på sajter inom mina områden, men där har jag andra källor som gör att jag vet hur stora de är. Det är oftast vårdfolk och patienter (vilket inte är svenska folket i allmänhet) som läser dom här sajterna, och där är toolbars extremt ovanliga, jag har ställt frågan till min panel om cirka 1500 aktiva medlemmar. Det märks när man är avstängd. Men grejen är att om man använder alexa lite smart så förstår man om det är en hemsida med 50 besökare eller 5000, i alla fall. En del av dem med 50 försöker verka som de är 50.000 och skriver saker som "den ledande hälsosajten", fast de har obefintlig trafik.
SmartGuide är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 18:33 #38
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Har svårt att förstå resonemanget att användandet är obefintligt bland svenska allmänheten. Hur förklarar man då att helsvenska sidor som blocket.se och lunarstorm.se (som riktar sig mot allmänheten) ligger högt upp på alexas världsranking (250 resp 676 just nu).
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 18:38 #39
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Alexa är inte precis pålitligt men jag skulle hellre köpa/byta länkar baserade på Trafficrank än PageRank.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-24, 11:00 #40
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by Conth@Oct 23 2005, 18:33
Har svårt att förstå resonemanget att användandet är obefintligt bland svenska allmänheten. Hur förklarar man då att helsvenska sidor som blocket.se och lunarstorm.se (som riktar sig mot allmänheten) ligger högt upp på alexas världsranking (250 resp 676 just nu).
Användandet är ju inte obefintligt i Sverige, och Alexa kalkylerar fram en siffra statistiskt. Som vid framtagning av all statistik utifrån ett urval är det oerhört viktigt att urvalet är statistiskt representativt för helheten. Eftersom användarna av Alexa toolbar inte alls är representativa för den svenska allmänheten blir det stora fel. Exakt förklaring på dina två exempel har jag inte, men det går säkert att forska fram om man tar sig tid.
Det finns en del skrivet om detta på flera håll. En artikel ur engelskt perspektiv finns här: Your Alexa Rating - Is It Really That Important?. Som ett exempel bara.
Om man använder Alexas ranking som SmartGuide säger, som ett mycket grovt mått, kan ju vara. Bara man inte börjar lita på det som ett användbart mått att jämföra ungefär likvärdiga sidor. Det är ganska förskräckligt när vissa personer hellre tror att serverloggen är felaktig än att överge sin övertro på Alexas ranking (det har faktiskt hänt).
/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017