Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bredden på väg bort?!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-26, 12:52 #21
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
noshaj,

Såg den för ett par dagar sen. Bra exempel.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 16:37 #22
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Fast om man gör en bra mobilanpassad layout är det ju ytterst lite man måste lära sig och det går ju då på någon sekund att fatta vart allt finns. Värre är det ju om besökaren inte kan sidan och kommer in med mobilen och inte kan läsa vad som står i utzoomat läge och måste börja med att zooma in och därefter börja leta kors och tvärs för att hitta rätt sektion.
Det här är det nästan alla som inte gillar RWD säger, men det är nästan bara tekniker som håller på med webb som tycker så är min uppfattning. Detta bygger ju också på att man har vant sig med att hålla på och zooma in och ut för att kunna navigera sidor och läsa innehållet men det är ju långt ifrån optimalt.
Gömma innehåll helt bör man inte göra om det är något som tillför funktionalitet till sidan. Sidebars brukar hamna längst ned, men man kan lika gärna göra så att de hamnar högst upp innan huvudinnehållet om man vill det.

En av de största fördelarna är ju att man kan anpassa och degradera sidan så att den fungerar bättre på mobila enheter. En slider med små navgationspluppar får en ny navigation med tydligare och större knappar där man inte behöver sikta med fingret för att träffa rätt.

Sedan är det ju lite som tartareandesire är inne på att webbsidan ska fungera mer som en app om man kommer in med telefonen.
Du har ett par bra argument men problemet med RWD är att mycket av sidan ändrar inte storlek utan endast lägger sig vertikalt istället för horisontellt. Tycker inte det är någon större skillnad mellan att scrolla och zooma runt.

Har än idag inte sett någon sida som faktiskt blir mer lättnavigerad med en specialanpassad sida. Att bara kasta om material är i mitt tycke inget som är värt att lägga tid på. Om man istället använder en mobil sida för att ta bort sekundärt material som inte nödvändigtvis behövs för att navigera sidan så kan det underlätta något men många kommer sakna materialet som som är borttaget.

Kan tipsa om denna artikeln som berör mobila sidor: http://www.useit.com/alertbox/mobile-vs-full-sites.html
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 18:10 #23
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Du har ett par bra argument men problemet med RWD är att mycket av sidan ändrar inte storlek utan endast lägger sig vertikalt istället för horisontellt. Tycker inte det är någon större skillnad mellan att scrolla och zooma runt.

Det viktigaste att fixa är tex:

1. Navigeringen - att den ska vara enkel att "träffa" när man ska peka på en liten skärm.

2. Lightboxar - fungerar ofta dåligt på mobilskärmar.

3. Vid telefonens egna inbyggda anpassning, bilder som täcker hela skärmen så man inte "ser" sidan.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 22:58 #24
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det viktigaste att fixa är tex:

1. Navigeringen - att den ska vara enkel att "träffa" när man ska peka på en liten skärm.

2. Lightboxar - fungerar ofta dåligt på mobilskärmar.

3. Vid telefonens egna inbyggda anpassning, bilder som täcker hela skärmen så man inte "ser" sidan.
Bra argument, men jag förstod inte riktigt nr 3. Vore tacksam för en förklaring :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 23:39 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Bra argument, men jag förstod inte riktigt nr 3. Vore tacksam för en förklaring :-)
Det är framförallt problem med (dåliga) bildspel som inte riktigt skalas om på ett bra sätt i mobilen, och det kan ibland leda till att man får en (del) av en bild som täcker hela skärmen. I värsta fall är bilden dessutom länkad, så det blir av misstag lätt att klicka på den istället för att zooma.

En bättre lösning är förvisso att inte använda dåliga bildspelsscript
(Har ingen länk i huvudet nu på sajt där det fungerar dåligt, men jag kan se om jag hittar när jag är tillbaks på jobb)
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-02, 16:28 #26
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Google verkar nu satsa stenhårt på RWD och de hoppas att fler hänger på!

http://www.idg.se/2.1085/1.446439/go...siv-webbdesign
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-02, 17:40 #27
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Google verkar nu satsa stenhårt på RWD och de hoppas att fler hänger på!

http://www.idg.se/2.1085/1.446439/go...siv-webbdesign
Google är också kända för att ha usel validering och att snabbt lägga ner projekt när de tröttnat på dem.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 12:53 #28
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Google är också kända för att ha usel validering och att snabbt lägga ner projekt när de tröttnat på dem.
Ja, det är förvisso sant. Men om Google tar en teknik eller ett koncept under sina vingar så finns det goda chanser för att det kommer slå igenom på bred front.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 14:20 #29
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Det har redan slagit igenom på bred front, och det är en bra teknik. Läste en bra quote om det:
"Responsive design is the real deal. It is not a fad. It’s a legitimate attempt to address the massive challenge of delivering great experiences to this explosion of devices and browsers. But don’t feel like it’s the end-all be-all of website construction. This aint religion. This is web design." (http://bradfrostweb.com/blog/web/res...ing-the-point/)

Annars tycker jag följande artikel är bra i sitt resonemang och är för mig ett mycket bättre sätt att gå tillväga för tjänster som tål att bearbetas. Det bygger på good old device detection, men är lite mer pragmatisk i ingångsväg och ger ofta bättre resultat än bara media queries.
http://www.html5rocks.com/en/mobile/cross-device/

Sen är ju inte apparna på väg bort heller. Det finns inget bra sätt att använda samma menyer, tabbsystem, device interaction osv. över helt olika enheter.

Dessutom missar många att mobil-applikationer och desktop ofta kan användas helt olika trots att det är samma tjänst. Detta är också något som är väldigt olika mellan olika sajter. En webbshop kanske kan användas likvärdigt, medans en sport-resultat-sida kanske används mer som live-verktyg i mobilen och mer för överblick eller djupdykningar på datorn.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 20:29 #30
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 79
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 79
Som användare avskyr jag för det mesta mobilsiter.

Vet inte om det är för att de är dåliga eller om det är jag som är misstänksam. Men jag letar alltid snabbt upp länken för att visa "desktop mode". Känns som man missar massor annars.

Dessutom tycker jag inte det är svårt att navigera en vanlig webbsida på iPhone/iPad, om den är vettig i grunden.

Som utvecklare/siteägare förstår jag dock att man vill köra på responsiv design. Men tycker dock inte man ska ta det för långt. Det är väldigt hype:at nu med responsivt, kanske lite fär hype:at.

Att ha en bra design & struktur räcker rätt långt. Iaf för iPad som ju är framtagen för att vara en "helskärmsupplevelse" för webben.

Att släcka lite element och "zooma in" för iPhone kan jag förstå till fullo!

Men att ha en flytande layout som växer över 1000px känns bara fel. För breda spalter blit inte läsbart och folk med stora skärmar lär ju snarare njuta av lyxen att ha flera fönster i bredd än att ha en webbläsare uppragen på 30"
retypejonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017