Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Blip/Blipville spammar ens email adresser

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-09, 11:30 #1
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Den 5 juli fick jag totalt 188 email till två av mina email adresser. 102 stycken email skickades till info adressen och 86 stycken skickades till webmaster adressen. Dessa email skickades av Blip/Blipville och är aktiverings mail på grund av att en eller två personer har använt dessa två email adresser till att kunna skapa falska konton på Blip/Blipville.

Jag har skrivet till Blip/Blipville angående detta men har inte fått något svar från dem angående detta. Jag har för mig att Blip/Blipville ägs av TV4 men är inte säker på det.

Finns det någonstans där man kan anmäla Blip/Blipville för att de spammar ens email adresser?
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 14:01 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Uhm, om dina emailadresser har använts för signup i deras system så spammar dom dig ju inte? då är det ju befogade mail, jag har svårt att se din punkt i en anmälan.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 14:55 #3
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 14:01
Uhm, om dina emailadresser har använts för signup i deras system så spammar dom dig ju inte? då är det ju befogade mail, jag har svårt att se din punkt i en anmälan.
Så du kallar inte 188 mail varav 102 samma sorts email till info adressen och 86 samma sorts email till webmaster adressen för spam? I och med att det rör sig om så många så är det spam det rör sig om i och med att jag inte begärt att få dessa email fråm blip/blipville.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 14:57 #4
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Det jag menar är om någon faktiskt har regstrerat din mail i deras system så är det ju inte spam dom skickar ut, det är nog snarare så att dom inte har en check som kollar så att emails inte förekommer flera gånger i registrering alternativt utskick. dom skickar väl sannolikt ett mail till varje registrerad användere under din emailadress?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 15:16 #5
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.

Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 15:41 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Originally posted by Kedi@Jul 9 2008, 15:16
För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.
Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser.
Ja men hur kan du mena att detta är blipvilles fel? om du driver en tjänst och skickar utskick till dina medlemmar som har registrerat sina emails så gör du väl inget fel?
Det är väl snarare dom som har "lånat" din email du får ta upp detta med. Eller dig själv som tydligen inte har tillräcklig säkherhet på det egna systemet. Eftersom att Blipville.se kräver att du verifierar ditt medlemskap med en länk som skickas till den email du anger, d.vs då har dessa personer varit inloggad på din mail och aktivt använt den, vilket alltså är ditt eget fel i.om bristande säkerhet/kunskap om säkerhet, och inte blipville / Tv4.

Hur kan du tro att du vinner något på en sådan anmälan?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 15:48 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Kedi@Jul 9 2008, 15:16
För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.
Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser.
Förvirrad? Det är inte spam i och med att adresserna registrerats hos Blip. De har inte begått något misstag alls (förutom bristande kontroll av existerande konto då) utan snarare du som lämnat ut dina e-postadresserna till personen ifråga. Tror du på allvar att du skulle få igenom några krav? Har de dina adresser kan de anmäla dig på tusentals sajter, ska du stämma samtliga då? =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 15:58 #8
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av Novocain
Citat:
Ursprungligen postat av Kedi
För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.
Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser.

Ja men hur kan du mena att detta är blipvilles fel? om du driver en tjänst och skickar utskick till dina medlemmar som har registrerat sina emails så gör du väl inget fel?
Det är väl snarare dom som har "lånat" din email du får ta upp detta med. Eller dig själv som tydligen inte har tillräcklig säkherhet på det egna systemet. Eftersom att Blipville.se kräver att du verifierar ditt medlemskap med en länk som skickas till den email du anger, d.vs då har dessa personer varit inloggad på din mail och aktivt använt den, vilket alltså är ditt eget fel i.om bristande säkerhet/kunskap om säkerhet, och inte blipville / Tv4.

Hur kan du tro att du vinner något på en sådan anmälan?
Lite svårt att ta med den/de som har använt mina email adress till för att kunna registrera falska konton på Blip/Blipville eftersom jag inte ens vet vem/vilka de är.

Ingen/inga personer har alltså varit inloggad på mina mail i detta fall. Så anklaga inte mig i detta fall eftersom detta inte är mitt fel.

Sedan har jag inte bristande säkerhet/kunskap om säkerhet utan jag har goda kunskaper i säkerhet.

Sedan är det lätt att kolla upp om någon/några har varit inloggad i de aktuella användarna genom att registrera sig själv där och kolla.

Du kan inte skriva att det är mitt fel i detta fall eftersom jag inte har begärt att få denna aktiverings mail från Blip/Blipville.

Ta reda på fakta först innan du anklagar mig i detta fall. Inte mitt fel att någon har utnyttjat mina email adresser till att skapa falska konton på Blip/Blipville.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 16:02 #9
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Kedi
För det första så har någon/några använt mina två email adresser utan min vetskap och för det andra har jag inte bett om att få dessa 188 mail från Blip/Blipville och för det tredje så har jag skrivet till Blip/Blipville angående detta men de svarade inte.
Jag tänker anmäla Blip/Blipville för detta i och med att det rör sig om oönskade mail till mina email adresser.

Förvirrad? Det är inte spam i och med att adresserna registrerats hos Blip. De har inte begått något misstag alls (förutom bristande kontroll av existerande konto då) utan snarare du som lämnat ut dina e-postadresserna till personen ifråga. Tror du på allvar att du skulle få igenom några krav? Har de dina adresser kan de anmäla dig på tusentals sajter, ska du stämma samtliga då? =)
Jag har inte lämnat ut mina email adresser till den/de personerna. Jag vet inte ens vem/vilka det är som har använt dessa email adresserna.

Sedan tänker jag heller inte kräva några krav av Blip/Blipville utan jag vill endast att de tar ansvar för de skickar ut en massa mail om samma sak.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 16:06 #10
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Okej, du är tydligen inte införstådd i hur det fungerar, om någon har använt din adress och faktiskt registrerat den i blipville så är inte Tv4/blipville ansvariga.

Sen spelar det ingen roll om du avsiktligt har låtit dom använda den, eller om dom har knäckt ditt lösenord. Detta får du ta upp med din email leverantör. Blipville/Blip/Tv 4 eller gud har inget att ta ansvar för i detta.. tyvvär faller ansvaret på dig själv och att säkra din egen epost låda alternativt din epost leverantör om det är dom som har blivit hackade.. men sannolikt är det du själv.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017