Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värdering på en sida med inkomst.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-17, 16:08 #1
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Standard Värdering på en sida med inkomst.

Hej alla, Har ett par sidor som jag vill värdera om någon kan ge mig ungefärlig värdering på.

Alla sidor händlar om samma nisch, jag arbetar ca 1 timme om dagen på dessa sidor, har ett par tusen besökare varje månad, besökare kommer in organiskt via google, hög konvertering på dessa besökare då de hittar till min sida med ett par sökord som jag erbjuder den ultimata lösningen för.

Inkomsterna har ökat de senaste månaderna upp mot 25 000 kr i månaden / snitt.

Har själv varit kass på on och off-page SEO annars hade man fått in mycket mer.

Vad tycker Ni som kan detta, Vill gärna ha en hum om hur mycket man får för en eller flera sådana sidor.

Skriv gärna i tråden eller via PM.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 16:20 #2
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
3x årsinkomst tror jag är ISO standard.

edit
Såg nu att tråden ligger i köp&sälj och vill bara säga att jag är inte intresserad av att köpa.

Senast redigerad av spajk den 2012-07-17 klockan 16:27
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 16:31 #3
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Ok, @spajk, tack för ditt svar, Admin får gärna flytta på tråden till rätt plats.

jag avvaktar flera synpunkter och parametrar.

Mvh

---------------
Sharing is caring, dela gärna med dig - one for all and all for one
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 16:31 #4
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
uhh, 3ggr årsinkomst kan man drömma om men knappast realistiskt.

25k-(30*timlön-övriga kostnader)*multipel där multipeln ofta är mellan 12-24. säg 18.

Sedan förtäljer inte OP om det krävs specialkunskap/kontakter för att hålla sidan fräsch
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 16:38 #5
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Årsinkomst var lite tokigt skrivet. Men jag håller fast vid 36 mån intäkt.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 16:38 #6
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
@Advocacy, tack din input, vad menar du med "multipel där multipeln ofta är mellan 12-24" det klart att det tar tid att hålla sidan uppe uppdaterat och fräsch, tiden jag spenderar på sidorna är faktiskt en död tid för mig, tar bussen dagligen till mitt ordinarie arbete som tar för sig ca 3 timmar varje dag och med laptoppen med så hinnar man göra mycket.

Det klart tid är pengar i vilket fall som helst. mer tid åt SEO både on page och offpage så antar jag att intäkterna ökar med med samma takt eller hur?
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 18:51 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
(Timeouten slog till så jag hann inte redigera klart förra inlägget, det kan raderas, detta ersätter det i sin helhet)

Det är helt orealistiskt med 3 års bruttointäkt.

En köpare är ju intresserad av att kunna räkna hem en investering.

man ska räkna med avkastningsvärdering för att vara realistisk.

Dvs man måste räkna med

+ Intäkter
- Omkostnader
- Realistiska lönekostnader
- Realistiska lokalkostnader
- Avskrivningar
= Resultat före skatt
- Skatt
= Vinst

När man sen ska skapa en värdering så får man bedöma risken det innebär att gå in med en investering och så får man fram ett avkastningskrav som typiskt kan vara 20-60% per år beroende på investeringens risk.

I stora börsnoterade företag där man i princip har 0 i förhöjd risk så har man en normalt avkastningskrav på mellan 8-15 procentenheter. Småföretag innebär alltid en betydligt högre risk.

Så om du vill veta vad din verksamhet är värd så blir en avkastningsvärdering ca årsvinst efter skatt/(0,5) => dvs ca 2-3 gånger årsvinsten efter skatt.

Att göra en värdering uifrån årsintäkten före avdrag för omkostnader, lokal och lönekostnader är bara helt vansinnigt.

Om du har en årsintäkt på 1,2 Mkr så skulle det innebära ett pris på 3,6 Mkr och du kanske då har en vinst efter skatt på 50 KSEK då skulle det innebära en återbetalningsperiod om 72 år!!! det säger sig ju självt att det är fullkomligt orimligt.

I det här fallet med en månadsintäkt på 25' SEK så innebär det en årsintäkt på 300' SEK, vilka omkostnader finns?

1 timme om dagen i jobb det innebär endera 150 timmar om året eller 225 timmar eller 365 timmar.

Vad är en realistisk lön för den som gör jobbet 20', 25' eller vad? Låt oss anta att det i alla fall är 25' SEK per månad.

Då blir lönekostnaden 25' * 1,5 * 12,2 => 457 500 kr per år för en heltidare.

Lokal och övriga omkostnader är enligt schablon ca 150 000 kr per år för heltid, då får vi en summa av 607 500 kr. dvs ca 506 kr/ produktiv arbetstimme.

Om man då jobbar 150 /1200 timmar per år så blir det 12,5% av heltid dvs en årskostnad på 150 * 506 kr => 75 900 kr. Årsvinst blir då 300 000 SEK - 75 900 SEK dvs Resultat före skatt 224 100 SEK, skatt -58 938 SEK i ett AB, vinst efter skatt 165 162 SEK. Värdering max ca 330 000 SEK (tänk på att det är en mycket hög risk pga personberoendet).

Jobbar man 225 timmar (ca 19% av heltid) per år blir det en årskostnad på 113 850 kr. Årsvinst blir då 300 000 SEK - 113 850 SEK dvs Resultat före skatt 186 150 SEK, skatt -48 957 SEK i ett AB, vinst efter skatt 137 193 SEK. Värdering max ca 274 000 SEK (tänk på att det är en mycket hög risk pga personberoendet).


Jobbar man 365 timmar (ca 30% av heltid) per år så blir det 184 690 kr i årskostnad. Årsvinst blir då 300 000 SEK - 184 690 SEK dvs Resultat före skatt 115 310 SEK, skatt -30 327 SEK i ett AB, vinst efter skatt 84 983 SEK. Värdering max ca 170 000 SEK (tänk på att det är en mycket hög risk pga personberoendet).


Om det finns reda tillgångar som man kan räkna in i substansvärdet så kan de tillkomma vid en värdering.

En fullständig värdering består av Avkastningsvärdering av rörelsen och Substansvärdering.

Jag visade ovan hur man kan tänka vid en avkastningsvärdering.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-17 klockan 19:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 19:01 #8
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Oh Conny, tack för den härliga beskrivningen, lån men informativ beskrivning.

Ser du en verksamhet som drivs med en domän, webbhotell och ca 30 timmars arbete som en måleri firma? dvs att äga denna domän, då tänker jag om jag nu säljer, måste man ta det beskrev ovan i tänkarna?

Det hela började låta intressant och hoppas att få in flera beräkningar och synpunkter på denna tråd.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 19:44 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av John Adams Visa inlägg
Oh Conny, tack för den härliga beskrivningen, lån men informativ beskrivning.

Ser du en verksamhet som drivs med en domän, webbhotell och ca 30 timmars arbete som en måleri firma? dvs att äga denna domän, då tänker jag om jag nu säljer, måste man ta det beskrev ovan i tänkarna?

Det hela började låta intressant och hoppas att få in flera beräkningar och synpunkter på denna tråd.
Nu förstod jag nog inte frågan riktigt?
Vad menar du med 30 timmars arbete?
Vad menar du "som en målerifirma"?

(Jag vill också påpeka att jag inte kommenterar detta som en spekulant utan som WN läsare.... jag vet inget om sidan och vilken kompetens som krävs för att skriva inläggen).

Jag visade på en generell värderingsmodell som kallas "avkastningsvärdering", den är nog en av de vanligaste man kan använda, den används för att värdera själva "rörelsen", inte för värdering av fasta tillgångar i övrigt. Substansvärderingsmodellen används ofta i kombination för att värdera tillgångar som kan avyttras för att få in pengar i stället.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-17 klockan 19:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 19:45 #10
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
skulle inet släppa sidan under 0.5mil
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
domän, sälja domän


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017