Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Holdingbolag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-21, 00:53 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Holdingbolaget säljer dotterbolaget och betalar ingen skatt för vinsten. Efter fem års träda kan man som privatperson ta ut kvarvarande pengar från holdingbolaget till 25% skatt. Hur kommer bolagsskatten in i bilden?

Kan man istället för träda låta holdingbolaget investera hela eller delar av vinsten i ett annat eller nytt dotterbolag?
Holdingbolaget behöver som sagt inte betala en e nda krona elle rprocent i bolagsskatt på vinsten från försäljning av intressebolag (med minst 10% ägarandel, alt 25%) eller dotterbolag (ägarandel minst 50%).

Alla dessa vinstpengar kan återinvesteras i nya dotter/intressebolag eller i vilken annan verksamhet som helst.

Det brukar vara smart att tänka långsiktigt eftersonm holdingbolaget helt enkelt kan investera mer pengar, men eftersom man själv som privatperson "kontrollerar" holdingbolaget så kan man ju styra hur pengarna ska användas i alla fall. Man behöver inte officiellt äga pengarna privat när man gör så här. Oftast kan man få betydligt bättrre avkastning på pengarna när de arbetar i ett bolag än om man har pengarna privat.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-05, 15:06 #22
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Gällande att ingen verksamhet ska bedrivas i holdinbolaget för att undvika skatt vid försäljning av ett dotterbolag:

Kan man driva verksamhet i holdingbolaget fram till eventuell försäljningen av dotterbolaget och sedan upphöra med verksamheten?

Jag är intresserad av att starta ett holdingbolag som ska äga minst 50% av aktierna i ett dotterbolag. Om jag då utför små konsultuppdrag (vi kanske pratar 10 fakturor per år) som inte har med dotterbolaget att göra vore det lämpligt att kunna fakturera från holdingbolaget som jag äger till 100%. Men detta kanske inte är möjligt för att bolaget ska klassas som ett holdingbolag?
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
3:12, bolag, holdingbolag, skatt, vinst


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017