Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nya lagen om uthyrning av lägenhet (Stämmer detta?)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-16, 12:49 #1
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Standard Nya lagen om uthyrning av lägenhet (Stämmer detta?)

Jag är intresserad av att hyra ut min lägenhet (har fått tillstånd från föreningen) men det jag känner till är att jag inte får bestämma hur mycket jag vill hyra ut lägenheten för. Har hört att om lägenheten är möblerad så får man max ta 15% över hyran (vilket är 3000kr i månaden).

Pratade med en polare igår ang detta och enligt honom så får man snart, enligt en ny lag ta ut vilken hyra man nu än vill. Så med andra ord så kan jag utan problem hyra ut lägenheten för 10.000kr i månaden. Stämmer detta? Är det några speciella reglar för detta?

Tacksam för svar
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 14:37 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Nya regler från 1 februari. Du får inte ta vilket pris du vill.

http://www.konsumentverket.se/Nyhete...er-och-villor/
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 17:06 #3
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Jag är intresserad av att hyra ut min lägenhet (har fått tillstånd från föreningen) men det jag känner till är att jag inte får bestämma hur mycket jag vill hyra ut lägenheten för. Har hört att om lägenheten är möblerad så får man max ta 15% över hyran (vilket är 3000kr i månaden).

Pratade med en polare igår ang detta och enligt honom så får man snart, enligt en ny lag ta ut vilken hyra man nu än vill. Så med andra ord så kan jag utan problem hyra ut lägenheten för 10.000kr i månaden. Stämmer detta? Är det några speciella reglar för detta?

Tacksam för svar
http://regeringen.se/content/1/c6/20/72/35/4d06d424.pdf
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-16, 17:49 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Nya reglerna är ganska bra.
Du får ta ut en hyra på 4% av din bostads marknadsvärde + din avgift till föreningen.

Ex: Värde 1'500 000
Avgift/månad: 3000
Maximal hyra: (1500000*0,04)/12+3000 = 8000

Dock så skall man även få ta ut ersättning för andra driftkostnader så som bredband, el, slitage m.m.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 04:11 #5
ballder ballder är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 74
ballder ballder är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 74
vem bestämmer marknadsvärdet ?
ballder är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 08:08 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Stora problemet att det är reglerad marknad och man inte får ta ut marknadsanpassade hyror.

Så svårt säga ett marknadsvärde som man inte får ta

I en oreglerad marknad hade alla hyror behövt öka med runt 3-10k per månad minst, och då börjar det bli lönsamt bygga nytt.

I Malta är det bara vraka och välja, du kan gå på visning av bostad samma dag på flera 100 tals objekt och skriva avtal samma dag för tillträde.

Sverige kö 10 år få få bo i ett jävla ghetto om man inte väll lägga 10 miljoner.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 11:37 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Stora problemet att det är reglerad marknad och man inte får ta ut marknadsanpassade hyror.

Så svårt säga ett marknadsvärde som man inte får ta

I en oreglerad marknad hade alla hyror behövt öka med runt 3-10k per månad minst, och då börjar det bli lönsamt bygga nytt.

I Malta är det bara vraka och välja, du kan gå på visning av bostad samma dag på flera 100 tals objekt och skriva avtal samma dag för tillträde.

Sverige kö 10 år få få bo i ett jävla ghetto om man inte väll lägga 10 miljoner.
Anledningen att det byggs väldigt lite i Sverige är inte att fastighetsägaren inte får ta ut tillräckliga hyror. Vid nyproduktion är hyressättningen i princip fri.

Problemet är onödigt långa planläggningstider och onödigt omfattande byggnormer. Exempelvis att varje studentlägenhet skall ha parkeringsplats samt handikappanpassning.
Om det skulle tillåtas att bo lite mindre för dem som vill det skulle bristen på små lägenheter försvinna.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 12:19 #8
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Citat:
Ursprungligen postat av ballder Visa inlägg
vem bestämmer marknadsvärdet ?
I detta fall handlar det om en bostadsrätts marknadsvärde, dvs vad den kostar i inköp. Man kan väl få en uppfattning om det om man vet vad andra i samma område fått eller vilket pris mäklare sätter. Det senare kan ju vara föremål för budgivning men det ger ett tumme-pekfinger-pris
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-17, 13:21 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Anledningen att det byggs väldigt lite i Sverige är inte att fastighetsägaren inte får ta ut tillräckliga hyror. Vid nyproduktion är hyressättningen i princip fri.

Problemet är onödigt långa planläggningstider och onödigt omfattande byggnormer. Exempelvis att varje studentlägenhet skall ha parkeringsplats samt handikappanpassning.
Om det skulle tillåtas att bo lite mindre för dem som vill det skulle bristen på små lägenheter försvinna.
Handlar om visst att man inte får ta ut marknadshyror, för få avkastning på nybyggda lägenheter då man inte får ta marknadshyror på sina gamla skulle krävas hyra på 30-50k per månad av hyresgästerna första åren.

Tänk på att en gammal bostadsrätt kostar flera miljoner, och då inte ens nybyggd.

Bygga hyresrätter är ingen framtidsäker investering, samtidigt an vet att man ofta får dom sämsta folket som hyresgäster med. Du för ju knappt ta ut hyra som täcker renovering av gamla hyresrätter.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-18, 15:51 #10
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Handlar om visst att man inte får ta ut marknadshyror, för få avkastning på nybyggda lägenheter då man inte får ta marknadshyror på sina gamla skulle krävas hyra på 30-50k per månad av hyresgästerna första åren.

Tänk på att en gammal bostadsrätt kostar flera miljoner, och då inte ens nybyggd.

Bygga hyresrätter är ingen framtidsäker investering, samtidigt an vet att man ofta får dom sämsta folket som hyresgäster med. Du för ju knappt ta ut hyra som täcker renovering av gamla hyresrätter.
Varför menar du att gamla hyresrätter i ett företags bestånd har en stor inverkan på investeringsbeslut gällande nyproduktion? Nya ettor kostar ju drygt 7000 per månad i större svenska städer. Motsvarande kostnad för bostadsrätter är ofta något lägre vilket lämnar ett utrymme för underhåll och vinst för företaget vilket borde indikera att hyresnivåerna inte är det avgörande för antalet nybyggda hyresrätter. Dock förstår jag att företag som väljer mellan hyresrätter och bostadsrätter ofta kan tjäna mer på bostadsrätter.

Att man skulle få "sämsta folket" i hyresrätter är ingen självklarhet alls. Du brukar ju prata dig varm om hyresmarknaden på Malta. Menar du att den stora del malteser som bor så är ett sämre folk? Det faller på sin egen orimlighet.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017