Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värdering av hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-12, 16:21 #1
krukaans avatar
krukaan krukaan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 176
krukaan krukaan är inte uppkopplad
Medlem
krukaans avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 176
Standard Värdering av hemsida

Tjenixen!

Jag har planer på att sälja min hemsida, moppeforum.net, men vet inte vad jag kan ta betalt för den. Besökarantalet snittar väl runt 800 unika om dagen och sidan har varit igång i lite mer än 4 år. Jag har under dessa år tjänat runt 30000 kr på den men hälften(c.a. 15000 kr) tjänade jag under 2009.

Jag visste inte riktigt vart jag skulle vända mig men så kom jag på att WN finns ju alltid så om någon skulle kunna gissa vad jag kan ta för sidan så skulle det vara perfekt.

Tack på förhand!
Kruk
krukaan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 19:11 #2
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
hur många timmar uppskattar du att du lagt ner på den? Ta det gånger [så mycket du tycker dina tid är värd], dra av det du tjänat - Så har du kanske ett rimligt pris.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 11:55 #3
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
hur många timmar uppskattar du att du lagt ner på den? Ta det gånger [så mycket du tycker dina tid är värd], dra av det du tjänat - Så har du kanske ett rimligt pris.
Låter som ett dåligt sätt att värdera en hemsida... Vad man lagt ner på sidan i form av tid är ju knappast relevant för dess värde. Därimot vad sidan inbringar för inkomster är ganska så relevant plus givetvis potential något som dock är desto svårare att värdera.

När folk på detta forum pratar om värdering så brukar väl 2 x års-inkomsten vara en rimlig startpunkt för en värdering. Sedan får man själv ta ställning till om man tycker det är rimligt eller inte.

Ska man få betalt för all tid man lagt ner så kan man nog behålla sina sidor för sig själv
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 12:35 #4
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Låter som ett dåligt sätt att värdera en hemsida... Vad man lagt ner på sidan i form av tid är ju knappast relevant för dess värde. Därimot vad sidan inbringar för inkomster är ganska så relevant plus givetvis potential något som dock är desto svårare att värdera.

När folk på detta forum pratar om värdering så brukar väl 2 x års-inkomsten vara en rimlig startpunkt för en värdering. Sedan får man själv ta ställning till om man tycker det är rimligt eller inte.

Ska man få betalt för all tid man lagt ner så kan man nog behålla sina sidor för sig själv
jag brukar inte roa mig med att värdera siter, men ditt sätt är helt klart smidigare. tyckte mest att TS skulle få någon form av svar.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 14:10 #5
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Låter som ett dåligt sätt att värdera en hemsida... Vad man lagt ner på sidan i form av tid är ju knappast relevant för dess värde. Därimot vad sidan inbringar för inkomster är ganska så relevant plus givetvis potential något som dock är desto svårare att värdera.

När folk på detta forum pratar om värdering så brukar väl 2 x års-inkomsten vara en rimlig startpunkt för en värdering. Sedan får man själv ta ställning till om man tycker det är rimligt eller inte.

Ska man få betalt för all tid man lagt ner så kan man nog behålla sina sidor för sig själv
Man ska väl räkna tid man löpande måste lägga ner på att driva sajten (inte för att skapa den). Dra av kostnad för denna tid från intäkterna så får du vinsten. Värdet kan sedan beräknas som c:a årsvinsten X 4, sedan beror det ju på vad en köpare vill göra med den så klart...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 15:32 #6
sancar sancar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 55
sancar sancar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Låter som ett dåligt sätt att värdera en hemsida... Vad man lagt ner på sidan i form av tid är ju knappast relevant för dess värde. Därimot vad sidan inbringar för inkomster är ganska så relevant plus givetvis potential något som dock är desto svårare att värdera.

När folk på detta forum pratar om värdering så brukar väl 2 x års-inkomsten vara en rimlig startpunkt för en värdering. Sedan får man själv ta ställning till om man tycker det är rimligt eller inte.

Ska man få betalt för all tid man lagt ner så kan man nog behålla sina sidor för sig själv
Om man skapar en sida från grunden och skapar "unik" kod/design så skulle jag räkna antal timmar man lägger ner på sidan. Går ju inte räkna på inkomst men möjligtvis potential
sancar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 07:25 #7
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag jag skapar en sida från grunden ÅT EN KUND, så räknar jag timmar. Att sälja en färdig sida är inte alls samma sak.

Jag har en sida som jag har lagt ner hundratals timmar på, som jag gissar att jag skulle kunna sälja för nån tusenlapp om jag har tur. Jag har också sidor som jag har lagt ner ett fåtal timmar på (tre kanske) som säkert skulle kunna ge minst lika mycket betalt.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 07:45 #8
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Det ekonomiska värdet för en webbplats måste väl i första hand vara de faktiska inkomsterna och dess framtida potential (givetvis bör även värdet av ett attraktivt domännamn adderas).

Hur mycket tid man lagt ner på den är ju ganska irrelevant, annat än ur en "sentimental aspekt". Dock kan förstås ett unikt textinnehåll och en välarbetad layout och/eller kod höja värdet något, men det är väl nästan alltid av mindre betydelse än de reella inkomsterna och den ekonomiska framtida potentialen för webbsidan.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 07:52 #9
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Man ska väl räkna tid man löpande måste lägga ner på att driva sajten (inte för att skapa den). Dra av kostnad för denna tid från intäkterna så får du vinsten. Värdet kan sedan beräknas som c:a årsvinsten X 4, sedan beror det ju på vad en köpare vill göra med den så klart...
4x låter mycket högt.

1-2x är väl mer brukligt, om det inte är något extraordinärt...
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-15, 08:10 #10
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
4x låter mycket högt.

1-2x är väl mer brukligt, om det inte är något extraordinärt...
När det gäller webbsidor håller jag med dig, då de ofta är relativt kortlivade och kräver mycket underhåll. När företaget jag jobbar på såldes räknade man med något de kallade EBITDA (http://en.wikipedia.org/wiki/Ebitda) och en faktor 4.

Att faktorn blir 4 har att göra med flera olika faktorer, men en av dessa är hur stabilt företaget är, dvs kommer köparen att kunna tjäna igen sina pengar under lång tid.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017