Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Borde man inhandla en MacBook pro?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-12, 11:54 #41
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Det där blir väl lika fel? Självklart tycker Volvoägaren om Volvo annars skulle han köpa något annat, lika väl som Saabägaren tycker om Saab.

Om du verkligen ska få en rättvis bedömning så ska du ju fråga 20-25st support/helpdesk/it-tekniker och se vad dom har för åsikt, vilket OS som skapar flest supportärenden. Då får du ju ett objektivt svar på vilket OS som skapar minst problem för användaren.

Av egen erfarenhet så är jag rätt säker på att svaret skulle vara:
1. Linux (Till stor del pga dess användare ofta är kunnigare än genomsnittet)
2. Windows
3. Mac
Intressant tanke med att fråga ett gäng tekniker. Där har du förmodligen den enda personen som då har en uppfattning om alla alternativen, och kan göra en objektiv bedömning.

Sen kan det givetvis bli missvisande som med all statistik, då merparten av supportärenden (nu pratar jag konsumentnivå med hemdatorer) som kommer in är från de som är totalt digitalt obegåvade och ofta gjort något tokigt själva, vilket exempelvis inte ger någon fingervisning alls för någon som är datorvan.

Det jag inte köper är att man ska fråga en Windows användare om Mac är något att ha, eller vice versa för den delen (Mac användare kan vara lika fanatiska åt andra hållet). Då får man förutfattade meningar, och åsikter utan grund.

Skulle jag köpa en Dell med Windows hade jag ju givetvis frågat de som har samma Dell modell, och sedan frågat Windows användare hur lämpligt det är för de saker jag tänker att nyttja datorn till.

Mitt ursprungliga råd till TS står kvar, fråga de som bytt, och prova själv. Det är väldigt enkelt att skapa sig en uppfattning då.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-12, 12:00 #42
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Om du verkligen ska få en rättvis bedömning så ska du ju fråga 20-25st support/helpdesk/it-tekniker och se vad dom har för åsikt, vilket OS som skapar flest supportärenden. Då får du ju ett objektivt svar på vilket OS som skapar minst problem för användaren.
HAHA! Det är faktiskt sant till viss mån; det finns inget som skapar så mycket supportärenden som Mac-användare som ska få Mail att fungera. Insställningarna är knasiga och programmet verkar vara rätt buggigt.

Där jag jobbade hade vi en kund som åkte in personligen till kontoret - två gånger - för att Mail hade gjort hans lokala POP3-fil korrupt. Tydligen var det en bugg som var känd av Apple så de gav i sitt supportforum rådet att man helt enkelt skulle skapa om lådan och bli av med alla brev; någon patch fanns inte. Kunden var inte nöjd med svaret men vägrade förstå att felet var Apples ("OS X är felfritt!").

Nu är inte en händelse representativ vare sig för Apple, supportärenden i stort eller ens kunden (som säkert var pressad), men generellt har Johan rätt i att Apple-användare verkar ha fler svårlösta ärenden än andra.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017