Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Diskriminering på webben olagligt från nyår

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-02, 10:07 #11
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Vet du hur det ligger till för Finska (som är officiellt språk i t.ex. Eskilstuna)?

Tycker förslaget är bra men att det borde vara frivilligt för oss som utvecklar
våra tjänster/webbplatser.

Att e-förvaltningar ska ha stöd för handikappade är en självklarhet (t.ex.
myndighetssidor m.m.) enligt mig iaf.
Jag hörde från en finsk kompis uppvuxen på Åland att Sverige inte har något officiellt språk, tillskillnad från Finnland som har svenska och finska.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 10:11 #12
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Jag hörde från en finsk kompis uppvuxen på Åland att Sverige inte har något officiellt språk, tillskillnad från Finnland som har svenska och finska.
Så var det tidigare, men ändrat 2009:
https://lagen.nu/2009:600
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 10:23 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Jag hörde från en finsk kompis uppvuxen på Åland att Sverige inte har något officiellt språk, tillskillnad från Finnland som har svenska och finska.
Vi har ett enda huvudspråk i Sverige och det är svenska men flera andra språk har en särskild ställning i landet som helhet och i enskilda kommuner. Vi har fem officiella minoritetsspråk - finska, tornedalsfinska (meänkieli), samiska (sáme-giella), jiddisch och romani chib. Exempelvis måste ett 50-tal kommuner erbjuda tjänster såsom förskola och äldrevård på finska.

Se språklagen från 2009 (länkad ovan) för närmare information.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 11:42 #14
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Hur ska vi webbutvecklare tolka detta?

Det innebär alltså inte bara offentlig verksamhet utan företag (10+ anställda?). Jag tycker pressmeddelandet var lite otydligt på många punkter. Någon som vet mer som kan klargöra?

Edit: Hittade lite mer info: http://www.funkanu.com/sv/Om-Funka/N...illganglighet/

Senast redigerad av StefanW den 2014-12-02 klockan 11:54
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 20:20 #15
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
Man hade varit visare om man istället för att lägga över allt ansvar på företagare istället tagit fram bättre hjälpmedel för att hjälpa individerna som har behovet. Men vishet är få förunnat.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-03, 08:27 #16
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Många fifflar med assistans, därför kostar det samhället en massa pengar. De som verkligen behöver det har rätt till det, de är människor de oxå.

Min syster är döv, man kan tycka att det inte är ett handikapp, men prova leva i hennes skor en vecka och se. Folk tittar på henne, hon har svårt att få hjälp och måste oftast skriva lappar. Trist liv men hon har lärt sig leva med det, för hon är tvungen. I Örebro däremot kan hon leva som en människa, där kan de flesta inom servicehandeln/sjukvården teckenspråk. Personligen tycker jag teckenspråk skulle vara ett krav i skolan, precis lika mycket som engelskan är. Speciellt om man går något handelsprogram.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 02:42 #17
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
I Örebro däremot kan hon leva som en människa, där kan de flesta inom servicehandeln/sjukvården teckenspråk.
Nu har jag aldrig varit i Örebro men att de flesta som jobbar inom handel kan teckenspråk låter otroligt?

Jag personligen har inget emot att tillgänglighetsanpassa webbplatser och iom. att det finns en lag att peka på blir det lättare att debitera den relativt lilla extra kostnaden till kund. Men att alla ska lära sig teckenspråk i grundskolan är nog ingen vidare idé när kvalitén på den befintliga undervisningen redan är så låg. Förhoppningsvis kan teknik överbrygga gapet i framtiden. För invalidiserade blir ju möjligheterna att styra datorn med ögonen allt bättre. Det finns definitivt en marknad för hörselskadade som är dåligt exploaterad.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 12:48 #18
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Svårt att tillgänglighetsanpassa en sida med radio...
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 14:16 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Nu har jag aldrig varit i Örebro men att de flesta som jobbar inom handel kan teckenspråk låter otroligt?

Jag personligen har inget emot att tillgänglighetsanpassa webbplatser och iom. att det finns en lag att peka på blir det lättare att debitera den relativt lilla extra kostnaden till kund. Men att alla ska lära sig teckenspråk i grundskolan är nog ingen vidare idé när kvalitén på den befintliga undervisningen redan är så låg. Förhoppningsvis kan teknik överbrygga gapet i framtiden. För invalidiserade blir ju möjligheterna att styra datorn med ögonen allt bättre. Det finns definitivt en marknad för hörselskadade som är dåligt exploaterad.
Varför ska alla behöva anpassa sig till fåtal %? Tycker då det ska räcka med 2% för kunna rösta ner alla i riksdagen med.

Och kunderna kanske inte vill betala en extra "CP avgift", och ska man då lägga till det som en post under moms "Statlig CP Avgift XXX" för visa kostnaden för kund?

Sedan alla extra kostnader som drabbar svenska företag gör att utländska företag får ännu bättre marknad.

En rättvis värld är att alla står för sina kostnader, och om det finns en marknad där företagen tjänar på handikappanpassa så hade dom redan gjort det.

Men som exempel finns det massa stora företag i Sverige som har en sida, men sidan är inte normalt för vanliga kunder. Att dom ska behöva handikappanpassa den är ju helt galet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 14:53 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Varför ska alla behöva anpassa sig till fåtal %? Tycker då det ska räcka med 2% för kunna rösta ner alla i riksdagen med.
Alla är i minoritet i något avseende, du är lyckligtvis också det Det här är dessutom inget minoritetsbeslut vilket du säkert redan vet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017