Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betalningspåminnelse

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-28, 11:14 #1
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 44
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 44
Har en kund som inte betalt faktura i tid. Har mailat, men inget svar. Tänkte skicka en betalningspåminnelse för att se vad som händer. Underar lite angående tidsfristen;

Jag vill ju inte att kunden ska få 30 extra dagar på sig att betala, eller? Jag vill ju ha in mina pengar så fort som möjligt. Vad för tidsfrist ger jag på påminnelsen? Eller där ska inte vara något datum alls?

Och hur mycket är det jag kan lägga på? Jag har inte angett något tidigare, men finns en viss summa som är lagstadgad? 50kr?
Fluffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 11:49 #2
Pajsarns avatar
Pajsarn Pajsarn är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 15
Pajsarn Pajsarn är inte uppkopplad
Nykomling
Pajsarns avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 15
Om jag inte minns fel så har du inte rätt att börja räkna ränta förrän efter 30 dagar från det att fakturan skickades, oavsett om du villkorat ex. 15 dagar netto. Skickar du fakturan den 1 januari och kunden skall betala den 16 januari kan du inte räkna ränta förrän den 31 januari.

Jag har haft som policy att inte senare en på 35:e dagen s.a.s skicka en påminnelse. Därefter kommer påminnelse tv på den 38:e dagen. Jag har en påminnelseavgift på 40:- samt 13% dröjsmålsränta.

Betalar kunden innan 40:e dagen så blir det inget. Dröjer det längre blir det med ränta så att säga.

Struntar kunden i att betala helt och det visar sig att han eller hon har en drös med betalningsanmärkningar är det kanske inte lönt att driva in skulden med inkassotjänst ens. Risken är att man inte får något i alla fall mer än en räkning på vad inkassofirman kostat dig.

Ansök däremot om att sätta din kontrahent i konkurs. Det låter kanske hårt men i de fall då en "företagare" satt i system att beställa varor och tjänster som han inte kommer betala för, utan bara bygga på sitt obestånd, ser jag det som en service mot mina seriösa företagarkollegor att få bort denna parasit från banan så att ingen annan råkar illa ut. :angry:

/Pajsarn
Pajsarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-28, 13:51 #3
magzs avatar
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 34
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
magzs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 34
Varför skicka två påminnelser!!! Oeffektiv kredithantering!
Lagstadgad påminnelseavgift 50 kr dock skall den vara avtalad med kunden.
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-30, 02:30 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Pajsarn@Jan 28 2005, 11:49
Struntar kunden i att betala helt och det visar sig att han eller hon har en drös med betalningsanmärkningar är det kanske inte lönt att driva in skulden med inkassotjänst ens. Risken är att man inte får något i alla fall mer än en räkning på vad inkassofirman kostat dig.

Ansök däremot om att sätta din kontrahent i konkurs. Det låter kanske hårt men i de fall då en "företagare" satt i system att beställa varor och tjänster som han inte kommer betala för, utan bara bygga på sitt obestånd, ser jag det som en service mot mina seriösa företagarkollegor att få bort denna parasit från banan så att ingen annan råkar illa ut. :angry:

/Pajsarn
Inkasso kan ni driva själva och behöver inte anlita någon för det.

Angående personer eller företag som beställer varor och sedan strunar i att betala det, så säger lagen två saker. 1) Att inte kunna betala är inget brott. 2) Att veta att man inte kan betala är ett brott - bedrägeri.

I fall 1 så beställer en kund en vara men innan fakturan kommer så händer något som gör att kunden inte kan betala. I fall 2 vet kunden när han beställer varan att det inte kommer att finnas några pengar att betala den med.

Vid fall 2 kan ni anmäla kunden till polisen. Misstänker ni att en kund har gjort en beställning och inte kommer att ha pengar att betala med och varan är levererad kan ni begära hjälp av kronofogden att få tillbaka varan. Man begär då om s.k. kvarstad.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-30, 09:12 #5
Pajsarns avatar
Pajsarn Pajsarn är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 15
Pajsarn Pajsarn är inte uppkopplad
Nykomling
Pajsarns avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 15
Jodå.

Jag är av samma uppfattning som du; att om man beställer saker och vet att man inte kan eller ska betala så är det bedrägeri. Men Rättsväsendet är inte av samma uppfattning. Har haft en kund som beställde en mobiltelefon av oss (värde ca 4500:-) som sedan inte betalade. Då vi satta inkasso på honom kom det fram att han hade krav på sig på över 100 000:-, alltså hade han dessa då han beställde av oss och visste således att han inte kunde betala för sig.

Vi polisanmälde honom men det lades ned med motiveringen ej brott, civilrättsligt. Därav min sura uppsyn då det enda som hände var att vi fick en räkning från inkassobolaget på över 1000:- för de papper de skickat vår bedragare. Därför uppmaningen om att ansöka om konkurs.

Angående kvarstad är det riktigt att det är ett verktyg som åklagare kan använda sig av, men man skall veta att det gäller oftast saker av större värde. Ex. kan man ta en lastmaskin, buss eller liknande i kvarstad för att säkra upp betalning mot fodringsägare. Kommer troligen inte att hända om man sålt varor för lite mindre belopp.

Dessutom måste det finnas sannolika skäl för att vederbörande kommer att åtalas för brott innan kvarstad kan åläggas en misstänkt. M a o så skall åklagaren redan kommit så långt i sin utredning att han eller hon har så pass mycket bevisning att det räcker till en fällande dom i tinget. Kvarstad är ett s k tvångsmedel och det gäller att ha på fötterna innan man skickar på ett kvarstadsbeslut.

Felet vi gjorde var att sälja till kunden innan att ha kollat upp honom. Vi har lärt oss en läxa och tar nu alltid kreditupplysning och även annan information innan vi beslutar oss för att sälja på kredit.

/Pajsarn
Pajsarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-30, 10:48 #6
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Jag har hört att balticinkasso.com är ett väldigt effektivt inkassoföretag. Är det någon som har nån erfarenhet utav dom?
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-01, 13:43 #7
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 44
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 44
Men alltså, så om jag inte avtalat något med kunden får jag inte lägga på 50:- på betalningspåminnelsen?
Och hur ska betalningspåminnelse se ut? Typ betala snarast, eller ska jag lägga en ny tidsfrist d.v.s. nu måste du betala innan xx/xx.

Ringde för övrigt kunden. Han påstod att den skulle vara betald och att han skulle kolla upp det... inga pengar än.
Fluffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-01, 14:46 #8
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by md-solutions@Jan 30 2005, 11:48
Jag har hört att balticinkasso.com är ett väldigt effektivt inkassoföretag. Är det någon som har nån erfarenhet utav dom?
Jag tror du kan hitta både det enna och det andra om du söker på WN efter dom, var det inte dom som blev anklagade för att ha lagt ett svin/grishuvud i ett paket med ett inkasso krav och skickat till någon, även att dom hade andra metoder liknande värsta maffia stil.
Kanske någon som kan komma ihåg bättre om det var detta företag?

Mvh,
Viper

EDIT: Hittade tråden ganska rolig läsning. http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...ct=ST&f=7&t=920
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017