Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ny MP3 spelare på ingåg.. "kopia"?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-30, 23:42 #1
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 37
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 37
Hej

Har fått ett väldigt frestande erbjudande från en kinesisk tillverkare av MP3 spelare...

En importör precis som Sequenza säljer dock en spelare som är likadan i dagsläget. Inte från samma fabrik, men med samma invärtes komponenter och skal (Dessa tillverkas i regel av samma tillverkare och monteras sedan bara ihop av fabriken.). Det enda som skiljer spelarna åt är mjukvaran (firmware. Det går dock att använda deras Firmware även i vår spelare då det är exakt samma spelare hårdvarumässigt) i spelaren samt logon utanpå... vi har givetvis vår egen firmware.

Vi kommer lansera dom under vårt eget märke; Sequenza.

Frågan är då; Kan företaget som redan säljer dessa under annat namn i Sverige ta några "rättsliga åtgärder" gentemot oss? Varumärkesintrång.. ?

Dom kommer garanterat bli sura, eftersom vi kommer kunna erbjuda denna billigare än vad dom gör... Men det spelar ingen roll för mig så länge dom inte kan göra något åt saken.
Sequenza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 00:34 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Låt se om jag har förstått dig rätt... ni har inte samma namn som de har va (eller nästan) för isf är det en vääääldigt dålig ide.

Om SÅ skulle vara fallet så är det intrång i firmarätten och varumärkesrätten. Detta gäller även om namnet liknar eller om loggan liknar. Eller kan förväxlas eller överhuvudtaget kan förknippas med dem.
Om ni lanserar någonting som ni tror att ni kommer kunna ha fördelar av deras inarbetade varumärke eller liknande så är det med bara att glömma direkt. Det kallas renommesnyltning och är även det en känd lag- term.


Kort sagt.. om de ingående komponenterna är samma, och det inte är deras patent (på uppfinningen) eller deras eventuella krets-mönsterrätt (på kretskort) eller deras mönsterrätt (på utseendet) så är ni på den lugna sidan... Då kan ni slänga på ert eget namn och de kan inte göra nåt, iom att de ju inte äger immaterialrätterna. Det gör ju "kineserna", och det avtal ni skriver emellan er reglerar hur mycket av dessa rättigheter de efterger mot betalning.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:11 #3
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 37
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 37
Våran logotyp, websida, varumärke, namn eller ngt sånt är inte likt för fem öre. Bara själva spelaren är identisk.

Komponenterna inuti görs av Sigmatel i USA. www.sigmatel.com . Flera tillverkare använder deras chip och flera spelare på marknaden idag använder likadana chip.

Kan dom på något vis ordna mönsterrätt på sin spelare i Sverige även fast dom bara importerar den? Och iaf det blir problem; Är det jag som återförsäljare eller fabriken i Kina som står där och ska handskas med det? Finns det ngt sätt att kolla om den Svenska återförsäljaren har mönstrrätt på sin spelare i Sverige?
Sequenza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:41 #4
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Jag tror inte det är några som helst problem, men det är ju bara jag det. Inte ens om det varit dem som själva ägde fabikerna (de andra som säljer den i sverige) och patent osv och importerade den till sverige. Och ni i er tur sålde den billigare genom parallelimport, så skulle det vara några problem, iom att detta numer är lagligt.

Jag skulle tro att det viktiga här är ert avtal med kineserna. Om det står att ni köper spridningsrätt osv, så är ju saken biff... Jag menar det är ju inte ens möjligt att de kan ha avtalat bort detta för hela landet sverige, för att sedan försöka sälja på dessa produkter hit iaf. Det vore ju korkat.

Som sagt, det är nog inga problem. Det är ju inte annorlunda mot om man säljer nike skor på sportbutiken. Det GÅR att avtala om ensamrätt för dessa saker, men det görs typ inte... tror jag.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:43 #5
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Ett vansinnigt exempel som kanske kan vara till någon hjälp:

En kund till mig importerade Sony-Ericsson och Nokia -skal från Kina till Sverige. Tullen beslagtog hela rasket trots att de var helt omärkta (inga loggor) samt i helt andra färger och utföranden än vad originalskal är. Sony-Ericsson och Nokia hävdar att de har rätt till alla skalvarianter som passar på deras telefoner.

För att dra detta resonemang till en ytterlighet: Om du täljer ett skal i träslöjden till ovan nämnda märken och sätter det på din telefon, så är det alltså olagligt. Så pass starka skydd har tydligen dessa jättar.

Kanske är det så även här? Sådant går att kontrollera via PRV, jag tror att avdelningen heter patent och mönsterskydd. Varför inte slå en signal och göra en förfrågan?

Lycka till!

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:51 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Originally posted by pitbull@Jan 31 2005, 02:43
Ett vansinnigt exempel som kanske kan vara till någon hjälp:

En kund till mig importerade Sony-Ericsson och Nokia -skal från Kina till Sverige. Tullen beslagtog hela rasket trots att de var helt omärkta (inga loggor) samt i helt andra färger och utföranden än vad originalskal är. Sony-Ericsson och Nokia hävdar att de har rätt till alla skalvarianter som passar på deras telefoner.

För att dra detta resonemang till en ytterlighet: Om du täljer ett skal i träslöjden till ovan nämnda märken och sätter det på din telefon, så är det alltså olagligt. Så pass starka skydd har tydligen dessa jättar.

Kanske är det så även här? Sådant går att kontrollera via PRV, jag tror att avdelningen heter patent och mönsterskydd. Varför inte slå en signal och göra en förfrågan?

Lycka till!

Mvh /Stefan
Jag är 99% säker på att problemet i den frågan inte rörde att det var olagligt att göra eller tillverka skal eller reservdelar som passar till telefonerna, för det är lagligt.. vad som däremot inte är det är:

- att tillverka delar som andra har patent på.
- att sälja delar så att de kan sättas ihop till något som någon har patent på.
- att märka om, och sälja vidare andras produkter under egen "flagg", utan att tala om att det är en modifiering.

Alltså, problemet var inte att skalen passar till de telefonerna. snarare att de var plagiat (vilket är olagligt)... eller att de var orginal, och att detta inte framgick.

Täljer du ett skal i slöjden, och det är vääääldigt likt ett nokia orginal = plagiering.
täljer du ett helt eget som passar = nemas problemas.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:52 #7
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Nu handlar väl dett om import av prylar och så vida inte firman du nämner har nåt exklusivavtal med leverantören, så borde det väl inte vara några problem? Dessutom skall väl iofs exklusivavtal regleras mot leverantören, och du som köpare kan därav inte göra nåt fel.

Den som äger rättigheter på patent osv måste ju även där vara leverantören, och inte den andra aktören som köper samma prylar.

Trademark är ju en helt annan sak, men där framgick ju att spelaren inte kommer kallas nåt liknade. Så även det skall ju vara lugnt.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 01:56 #8
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Originally posted by Thomas@Jan 31 2005, 02:52

Den som äger rättigheter på patent osv måste ju även där vara leverantören,
Långtifrån säkert, men å andra sidan, hur långt tillbaka i leden är man ansvarig? och hur vet man vem som är behörig företrädare? det är intressanta frågor
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 02:00 #9
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 37
Sequenza Sequenza är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 37
Tack för era ytterligare svar! Fallet börjar klarna

Denna importör jag syftar på är absolut ingen "jätte" och jag är tveksam till att Tullen skulle hajja till iaf dom såg en liknande produkt.

Med spridningsrätt menar du då samma sak som att kineserna tillåter att vi säljer dessa som vi vill i Sverige? Det har vi iaf.

Ska definitivt slå en signal till PRV imorgon och göra lite efterforskningar

Dom har OMÖJLIGT några särskilda rättigheter på Sigmatel chipet. Skalet vet jag inte, men iaf dom hade haft det hade det knappast funnits andra tillverkare som gör likadana spelare. Det enda dom har rätten till vad jag kan tänka mig är deras logotyp som sitter på deras spelare och den mjukvara / förpackning som kommer med deras. Men inget av dessa ska ju jag använda mig av...

Sen gällande renomesnyltningen... grejjen är att jag förmodligen kommer ha nytta av att dom finns på marknaden. Dom har en bra spelare med gott rykte och då är givetvis min exakt lika bra då den är identisk. Dock är min billigare... De goda ryktet dom fått om sin spelare kommer smitta av sig till min till fort första recensionen på den ligger på ngn seriös sida... Detta händer vare sig jag vill det eller inte.

Här har ni ett likadant fall, låtsas att dom tekniska specifikationerna är samma;

http://se.pricerunner.com/sound-and-...260772/details

http://se.pricerunner.com/sound-and-...279279/details

Designen är ju likadan dock med olika loggor och ngn enstaka annan skillnad i tryck på spelaren.. det kan även hända våran. Färg är också olika, men det ska väl inte spela ngn roll..

EDIT:

Oj, missade några posts nu :S

För att klargöra; Nuvarande leverantörern och jag köper från OLIKA fabriker. Vi har alltså olika tillverkare. Dock är komponenterna (Chip, skal osv) från samma leverantörer.
Sequenza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-31, 02:30 #10
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Njaää, Kina är inte direkt världsmästare på att följa internationella patentlagar/mönsterskydd/upphovsrätt. Allt går att beställa för import från Kina. Så länge du betalar $$$ så är det inga problem. Det är vid svenska gränsen som problemen uppstår.

Björn: då kvarstår det 1% Har själv tagit tagit del av fallet och läst pappren från Sony-Ericssons advokater där de hävdar att alla mobilskal oavsett tillverkare/färg/form som passar deras chassi betraktas som intrång i deras patent/mönsterskydd. Helt vansinnigt, jag håller med. Men det var deras ståndpunkt och en del av deras motivering till beslaget. Nu lämnade i.o.f.s. min kund ifrån sig partiet utan att bråka så frågan har inte blivit rättsligt prövad. Kanske hade utslaget blivit till min kunds fördel, men det är svårt (och mycket dyrt) att som individ bråka med en armé av advokater.

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017