Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Andel i företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-11, 09:32 #1
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Ponera att jag utvecklar en tjänst åt ett nystartat företag. Som tack för kaffet så får jag x antal aktier i det icke noterade bolaget; m.a.o blir jag delägare.
Ponera också att jag om några år säljer av mitt innehav och ska då skatta för vinsten. Min fråga är då; hur bestämmer man ursprungsvärdet på aktierna (för att kunna beräkna vinsten)?
Jag har iofs lagt ner arbete som är värt x antal timmar och x antal kronor (som vida överstiger aktiernas värde (% av aktiekapitalet när bolaget startades) i det då "tomma" bolaget).

Betyder det att den andel av företaget jag har fått är värt det som tjänsten kostade att utveckla? Hur har ni gjort som sitter i samma situation? Eller betyder detta att jag ska skatta pengarna som lön då jag eg har arbetat för att få dom? Hmmm.... :huh:
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-11, 09:55 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är ett problem om du betlar 0 SEK för aktierna när du får dem, dåär det nämligen inget köp utan "gåva". Men eftersom gåvoskatten är avskaffad så är det inte det stora problemet, utan att du har fått aktierna som ersättning för utfört arbete och då ska de beskattas som lön om du är privatperson eller som intäkt om du är företag.

Värdet på onoterade bolag brukar vara substansvärdet i skattesammanhang, det värdet kan revisorn räkna fram.

Bättre är att du betalar en "spottstyver" för aktierna exempelvis 1 SEK per styck (detta belopp får dock inte vara mindre än "pari-värdet dvs det som förr kallades Nominella värdet).

När du beräknar ingångsvärdet så blir det enligt ovan Komplicerat om du är privatperson. Bättre då att köpa för en spottstyver så blir det inget tjafs med skattmasen.

Skriv sedan en vanlig avräkningsnota (eg kvitto på affären). Tänk oxo på att det kan finnas ett äganderättsförbehåll eller vad de nu har döpt om det till.... Dvs att du först måste bjuda aktierna till en redan befintlig ägare först om du ska sälja, OBS du bestämmer ju själv vad du vill ha betalt för aktierna, men du får inte "diskriminera" en befintlig delägare utan måste ge honom samma pris som en extern köpare, men den befintliga ägaren har då förköpsrätt. Detta gäller ENBART om ett förbehåll finns i bolagsordningen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-11, 10:12 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Conny kan man lita på.
Ett förtydligande: Aktiernas nominella värde återfinns i bolagsordningen. Antingen gör bolaget en nyemission till dig eller ditt bolag och du betalar till bolaget (minst) det nominella värdet på aktierna, eller så köper du aktier direkt av den/de befintlig-a/e ägar-en/na, helst inte under det nominella värdet.
Passa också på att skriva ett aktieägaravtal där man klargör de frågor som behöver redas ut. Fördelen med aktieägaravtal är att de inte är offentlig handling hos bolagsverket vilket en bolagsordning är. Nackdelen är att aktieägaravtalet bara gäller den som skrivit under medan bolagsordningen gäller alla delägare, nya som gamla.

Vad gäller skatt vid försäljning är det väl fåmansregler som gäller?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017