Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kunden vill ändra i kvittot

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-10, 03:51 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag hade en kund som för en tid sedan ville göra en beställning till utlandet (ej EU). Jag svarade att vi inte expedierar ordrar till utlandet, men att kunden var välkommen att göra en beställning till en svensk adress för att sedan själv skicka varorna vidare till slutdestinationen. Kunden gick med på detta och beställningen skickades till kundens svenska adress.

Nu har samma kund hört av sig igen och vill att jag ändrar i kvittot som denna fick. Han säger att hans fraktutgifter till slutdestinationen landade på 3000 SEK. Han vill att jag skickar honom ett nytt kvitto där hans kompis företag står som beställare istället för han som privatperson.

Jag betvivlar på att ett nytt kvitto skulle hjälpa kunden i praktiken - då varorna knappast kan vara avdragsgilla. Observera att kunden [B]inte[B] vill ändra i varuspecifikationen, utan han vill endast byta sitt namn (låt säga Sven Svensson) till ett företagsnamn (låt säga Acme). Min fråga är om jag i efterhand får skicka kunden ett nytt kvitto? Han hade lika gärna kunnat beställa i företagets namn från första början och det hade då stått på kvittot. Vad säger lagen om detta? Gör jag mig skyldig till någon överträdelse i det fall att jag skickar kunden ett likadant kvitto men med företagets namn som beställare?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 12:09 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Under förutsättning att du fått betalt eller inte btvivlar att du får betalt så är det mer en fråga om kundservice, Du ska inte gå skattemyndighetens ärenden, det är inte din sak att tolka in en begäran från kunden som ett sätt att smita från skatt.

I detta fall kan du enkelt skriva en kreditfaktura för den gamla fakturan och skriva ut en ny faktura med den nya mottagaren.

Det hela är mer en fråga om du vill hjälpa kunden eller inte.

Man kan självfallet tolka in att kompisens företag gör avdrag för moms och kostnad i sitt bolag och att din kund sedan gör en svartaffär med kompisen, men det är din intolkning och det är inte din uppgift i samhället att göra en sådan intolkning, den kan dessutom vara helt felaktig.

Det kan ju förhålla sig som så att kunden agerade obetänksamt vid första tillfället och att han fått rådet av sin kompis att begära ändringen så kompisen kan stå som köpare och sedan köper kunden sakerna av sig kompis, detta behöver inte vara ett skumt beteende utan det kan var aen direkt följd av att ditt företag inte kan leverera till utlänska adresser. Men du behöver inte bekumra dig för din roll i det hela.

Tänk utifrån kundens perspektiv hela tiden så blir det enklare, du som affärsman ska inte ha en massa onödiga moraliska begränsningar (självfallet måst edu vara moralisk gentemot din kund men inte tolka in allt för mycket i kundens beteende) utan fokusera på hur du kan få nöjda kunder.

Sen om du vill ha betalt för det extra arbete det innebr så är det upp till en förhandling med kunden.


Jag hade själv ett likande fall där jag var kunden och jag gick en kurs hos NFI-skolan (en 2 dagars Kycklingkurs för konsulter). Det var precis i skarven när jag skulle starta eget bolag 1999. Jag bokade kursen i min arbetsgivares namn och gick kursen, men sedan bestämde jag mig för att starta eget och då ville jag betala kursen ur mitt bolag och inte arbetsgivarens bolag (det kändes fel på något sätt), jag ringde NFI-skolan och frågade snällt omvi kunde få ändra beställare så det gick på mitt bolag i stället, men det var tvärt NEJ. Så fick jag en harang av anledningar varför NFI-skolan inte kunde ändra detta bla bla bla. Själv blev jag mäkta irriterad på NFI-skolan för deras byråkratiska inställning, och jag har aldrig mer gått någon kurs hos dem.

Problemet som de skapade för mg var att min arbetsgivare inte vill betala fakturan efersom jag slutat , men jag var beredd att betala den, men jag kan inte bara ta en faktura som är utställt till ett annat företag och betala den från mitt bolag, det är något som skattmasen INTE gillar.

Det blev en massa strul och spilldes en massa galla och ont blod innen det löste sig, men det smidigaste hade varit att NFI-skolan krediterat den gamla fakturan och skickat mig en ny så hade de fått betalt på stört, för det var en bra kurs.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 13:42 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tack för utförligt svar Conny!

Då skickar jag kunden ett nytt kvitto där företaget står som beställare. Det är ju inte svårare än att kunden som privatperson häver köpet och att företaget sedan gör ett likadant köp - precis som du påpekade. När jag tänker lite närmare på det så kan det omöjligt vara någonting som skatteverket kan ha invändningar emot.

Du har även rätt i att det inte är min sak att spekulera i om mina kunder avser att göra otillåtna avdrag. Kunden kan precis lika gärna ha goda och sakliga skäl till att vilja göra ändringen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-10, 17:41 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Jag vet inte om du måste ha en kreditering på gamla fakturan
i din bokföring?

Jag skulle gissa på det.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017