Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Driva inkasso vidare trots bestridande

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-05, 10:22 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Nu blir jag förvånad. Året är 2011. Det här är ett forum för webmasters. Varför polisanmäler ni inte per e-post? Det går alldeles utmärkt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-05, 13:15 #22
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Nu blir jag förvånad. Året är 2011. Det här är ett forum för webmasters. Varför polisanmäler ni inte per e-post? Det går alldeles utmärkt.
Intressant! Då borde man kunna skicka kopia på polisanmälan till företaget så slipper man utskrifter och snigelpost helt och hållet, givet att inkassoföretagtet ger en e-postadress att skicka anmälan till.

Jag visste faktiskt inte att man kunde upprätta en polisanmälan via e-post. Tack så mycket! Men vilken adress använder man?

Senast redigerad av emilv den 2011-12-05 klockan 13:17
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-05, 13:23 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
"Polismyndigheten Stockholm" <[email protected]> har jag använt tidigare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-05, 15:02 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Å andra sidan kan man kanske propsa på att få ersättning för sina utlägg om man måste ta sig till tingsrätten?

Jag tycker inte att en polisanmälan är så simpel som du får det att låta som. Jag har som sagt själv behövt göra några stycken, och efter 3-4 stycken på ett par månader är det rätt trist. Jag har valt att gå till polisstationen varje gång, vilket inneburit att jag ska gå dit, stå i kö, förklara för polisen och sedan vänta på att de skriver ner ärendet. Jag tror att man även kan ringa in sitt ärende men då vet jag inte om man får två kopior, och så ska man fortfarande komma ihåg att skicka en av kopiorna till inkassobolaget. Jag tycker att personlig administration är jobbigt och trist, och du har som sagt fortfarande inte riktigt motiverat varför "jag" ska behöva göra det när det är företaget som gett en kredit till en person de aldrig träffat, i hopp om att de ska tjäna pengar på det. "Jag"/den drabbade har fortfarande ingen chans i världen att tjäna något på det.
Att du kör oldschool och går till polisstationen istället för att använda smidigare lösningar är ditt val och inget annat.

Ang. det där med "kredit till någon man inte träffat" så bör du fundera på hur internethandel fungerar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-05, 15:08 #25
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Håller med de som påstår att det direkt blir konstiga vibbar om personen i fråga vägrar göra polisanmälan. Har haft med ett par personer att göra som inte betalat sina fakturor, och sedan plötsligt påstått att de minsann aldrig beställt något, och att någon måste ha stulit deras identitet.

Mitt standardsvar var att be dem gå till polisen och göra en anmälan, samt att de i anmälan ska ange vilken ip-adress beställningen gjordes ifrån. Konstigt nog var det bara 1 av kanske 5-10 som verkligen gick till polisen, de andra försökte bara att undvika att betala. Tror till och med att en dem till slut beslutade sig för att vara ärlig och berättade att han hade gigantiska skulder hos KFM och att vi kan göra vad fan vi vill, han har ändå inga pengar...

Hur som helst, jag är inte på det klara med rättsläget, men då vi säljer ett par produkter över nätet och mot faktura skulle jag vara väldigt misstänksam mot någon som inte betalar och sedan hävdar indentitetsstöld, men vägrar anmäla.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-05, 15:16 #26
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
(...)

Jag tycker att personlig administration är jobbigt och trist, och du har som sagt fortfarande inte riktigt motiverat varför "jag" ska behöva göra det när det är företaget som gett en kredit till en person de aldrig träffat, i hopp om att de ska tjäna pengar på det. "Jag"/den drabbade har fortfarande ingen chans i världen att tjäna något på det.
Alla företag som säljer mot faktura ger kredit till personer de aldrig träffat. Det är liksom hela grejen med att sälja mot faktura. Och det stämmer inte att du som "drabbad" inte har en chans i världen att tjäna på det om du ser på detta från företagets synvinkel - företaget har ingen möjlighet att veta att du är "drabbad" och inte en bedragare som satt detta i system.

Att vägra göra polisanmälan känns helt klart väldigt, väldigt misstänksamt och min erfarenhet är att personer som vägrar detta i kanske 90% av fallen verkligen beställt varorna för eget bruk men sedan skitit i att betala, och kommit på att modeordet identitetsstöld kommer få dem off the hook.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017