Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Driva inkasso vidare trots bestridande

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-29, 13:09 #1
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 151
Standard Driva inkasso vidare trots bestridande

Hej,

jag har absolut ingen koll på detta men har läst vid flera tillfällen om jag inte minns helt galet att om ett inkasso bestrids så får man inte driva detta vidare.

Ett inkassobolag, känns inte helt nödvändigt i nuläget att skriva ut vilket då de varit schyssta mot mig och jag som klantat mig, har ett krav mot mig som uppkommit då någon registrerat ett konto hos Tradera med mitt personnummer och sedan sålt saker som skapat fakturor som sedan så klart inte betalats utan slutat med ett inkasso som sedan hamnat hos mig.

När jag fick detta krav så ringde jag upp inkassobolaget och bestred detta och fick då veta att jag var tvungen att göra en polisanmälan innan de kunde ta bort det. Fine tänkte jag, men p.g.a. renovering samt mycket på jobbet under denna period glömde jag helt bort det och nu när jag efter några veckor åkte hem till min lägenhet (bor ej där jag är skriven) så upptäckte jag att de dragit igång detta krav igen.

Klantigt av mig men sådant som händer. Polisanmälan mot bedragaren kommer att upprättas imorgon och jag kommer att ta kontakt med inkassobolaget direkt efter detta så det kommer säkerligen att lösa sig men jag har ändå en fråga:

Får de göra så här trots att jag bestridit kravet?
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 13:23 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Har du bestridit fodran så kan de gå till tingsrätten. Det är då upp till inkassobolaget att visa att du ingått avtal med Tradera.

Jag tycker det är konstigt att man som oinblandad i ärendet ska behöva göra en polisanmälan. Det är ju inkassobolaget som blivit bedragna, inte du, men det verkar ändå vara standardproceduren. Jag har själv drabbats av att någon lånat min identitet så jag vet att det kan bli jobbigt, särskilt om de fortsätter använda uppgifterna lite här och där.

Nu har bedrägerierna slutat för miin del, men om det händer igen har jag bestämt mig för att direkt meddela inkassobolaget att det är deras jobb att göra en polisanmälan om de anser att det behövs (det är vad de tar betalt för!), och att jag inte tänker slösa tid på sådant som egentligen inte berör mig.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 14:35 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag skulle upplysa inkassobolaget om att det är deras problem och inte ditt och att de är välkomna att inlämna en polisanmälan men att du inte har något med det att göra.

Skulle det gå till tingsrätten måste de bevisa det hela. Om de ändå skulle ansöka om betalningsföreläggande bestrider du bara till KFM och anmäler inkassobolaget till datainspektionen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 16:02 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Kan väl vara värt att ta ärendet till KO också. Bolag som beter sig på det viset förtjänar all negativ uppmärksamhet de kan få.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 19:49 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Kan väl vara värt att ta ärendet till KO också. Bolag som beter sig på det viset förtjänar all negativ uppmärksamhet de kan få.
Men bolaget har ju inte betett sig illa, det är ju TS som inte gjort det de sa att han skulle göra för att de ska ta bort kravet. Så står det ju. Bolaget har ju gjort rätt vad jag kan se.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 19:53 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Reager Visa inlägg
Får de göra så här trots att jag bestridit kravet?
Både ja och nej men mest ja. De har upplyst dig vad de behöver för att ta bort kravet, vilket låter fullt rimligt, och du har inte hört av dig till dem trots att du verkar ha gått med på vad som skulle göras. Alltså väljer de att driva det vidare (vilket egentligen borde bli till tingsrätten men det framgår inte hur det drivs vidare).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 20:00 #7
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Men bolaget har ju inte betett sig illa, det är ju TS som inte gjort det de sa att han skulle göra för att de ska ta bort kravet. Så står det ju. Bolaget har ju gjort rätt vad jag kan se.
I det här fallet har de sagt att han ska göra en polisanmälan, vilket han verkar ha gått med på att göra. Då får man väl anse att företaget gjort rätt och att trådskaparen får stå sitt kast och ringa polisen själv den här gången.

Men är det rätt från början att kräva en polisanmälan? Trådskaparen har inte ingått ett avtal med företget i fråga så egentligen är han inte skyldig att göra någonting. Trådskaparen är på sätt och vis inte ens utsatt för något brott! Polisen stämplar troligen detta som bedrägligt beteende (ett brott med lågt straffvärde) och lägger ner utredningen i brist på spår, men är det inte egentligen företaget som blivit bedraget?

Därav att man inte ska ta på sig att göra en polisanmälan i sådana här fall. Det företag som känner sig bedraget får göra en sådan polisanmälan själva, eller gå till tingsrätten och visa avtalet. Det är ju till med den tjänsten inkassoföretag säljer och tar grova pengar för!
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-30, 08:23 #8
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
IMen är det rätt från början att kräva en polisanmälan? Trådskaparen har inte ingått ett avtal med företget i fråga så egentligen är han inte skyldig att göra någonting. Trådskaparen är på sätt och vis inte ens utsatt för något brott! Polisen stämplar troligen detta som bedrägligt beteende (ett brott med lågt straffvärde) och lägger ner utredningen i brist på spår, men är det inte egentligen företaget som blivit bedraget
Det är väl mot TS som brottet har begåtts eftersom det är dennes personuppgifter dom använt (urkundsförfalskning). Mot inkassoföretaget har det inte begåtts något brott så länge ingen har anmält att det inte är den personen som gjort beställningen.
På deras papper är det fortfarande TS som har ingått avtal med dom, och dennes skyldighet att bevisa att det inte är han som beställt varorna.
För att förhindra att dom går vidare så skicka en skriftlig bestridan på kravet till dom för säkerhets skull. Då kan dom inte gå vidare oavsett om polisanmälan görs eller ej (om dom inte väljer att stämma för att få pengarna.).
Men så länge ingen polisanmälan gjorts så skriver dom inte av kraven helt.
Kretius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-30, 10:46 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
I det här fallet har de sagt att han ska göra en polisanmälan, vilket han verkar ha gått med på att göra. Då får man väl anse att företaget gjort rätt och att trådskaparen får stå sitt kast och ringa polisen själv den här gången.
Precis vad jag avsåg, ja.
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Men är det rätt från början att kräva en polisanmälan?
Ja varför inte? (se nedan)
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Trådskaparen har inte ingått ett avtal med företget i fråga så egentligen är han inte skyldig att göra någonting. Trådskaparen är på sätt och vis inte ens utsatt för något brott!
Jo ts är utsatt för brott, identitetsstöld kallas det i vardagstal.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Det företag som känner sig bedraget får göra en sådan polisanmälan själva, eller gå till tingsrätten och visa avtalet. Det är ju till med den tjänsten inkassoföretag säljer och tar grova pengar för!
Ja bedrägeri kan säljaren anmäla men det ena utesluter inte det andra. Om den påstådda köparen (inte ts utan allmänt) nu inte vill göra en polisanmälan så är det underligt och jag personligen hade antagit att det är ett försök att slippa betala för sig och inget annat.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-30, 11:43 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Kretius Visa inlägg
Det är väl mot TS som brottet har begåtts eftersom det är dennes personuppgifter dom använt (urkundsförfalskning).
Hur får du det till urkundsförfalskning?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017