Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Synas på google utomlands?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-26, 21:17 #1
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Standard Synas på google utomlands?

Jag har en Svensk sida rankad helt okej i Sverige. Första efter Wikipedia på huvudsökordet och går bra att hitta annars med så jag tänker sällan på det här med SEO.

Men jag skulle vilja ha lite mer kunder i norden! Jag tänker inte översätta sidan men folk från Finland/Danmark/Norge förstår ju ändå.

Har några från Norge men antar att de hittat mig genom ett svenskt forum. Inga i Finland eller Danmark och i resten av världen bara utflyttade svenskar.

Försökte söka på google genom avancerade inställningar region Finland. Är det så man låtsas vara finne? Hittade i alla fall inte min hemsida alls då.

Vad är det som krävs här? Är det någon idé att registrera fi no dk domän och redirecta till se? Behöver jag länkar till min sida i dessa länder?
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 22:49 #2
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Låter som att du gjorde en sökning efter siter som är från finland.

Om du vill ny kunder i andra länder så tycker jag att du ska översätta siten, lägga den på en domän som du placerar i det landet. Skulle kunna vara en com domän som du i google specificerar att den inriktar sig på Norge t.ex., eller skulle kunna vara en .no domän. Sedan är ju inlänkar viktigt, och då är det bra om det är länkar från i detta fallet norge och att de är på norska.

Det kanske blir en del jobb.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 09:21 #3
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Det låter som lite väl mycket jobb att översätta hela siten ja, har nog redan bestämt att jag inte kommer göra det.

Men däremot skulle jag ju kunna göra lands-specifika "välkomstsidor" med lite information på det språket och en länk vidare.

Sen skulle jag kunna köra lite annonsering i respektive land, typ google ad-words, och hoppas på att få lite kunder som länkar till mig.

Låter det som en vettig plan?
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 12:07 #4
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Ja, landspecifika välkomstsidor kan vara en bra mellanväg. Jag tror det är bra att lägga dem på egna domäner eller på egna underdomäner. Så kan du sedan utvidga dessa efterhand.
Jag tror det är viktigt att hjälpa google så att de fattar att dessa är egna siter och på egna språk och riktar sig till ett nytt land.
Själv har jag inte gjort på dessa sättet utan jag har blandat 3 olika språk på samma site, jag tror att upplägget ovan är bättre.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 21:39 #5
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Kör med subdomäner!

www.Finska.domän.com, www.Norska.domän.com osv. Sedan ställer du in land och annat via Googles webmaster tool för varje subdomän, självfallet ska du i alla fall ha landningssidan på det språket som du optimerar mot.
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 13:23 #6
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 63
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Kör med subdomäner!

www.Finska.domän.com, www.Norska.domän.com osv. Sedan ställer du in land och annat via Googles webmaster tool för varje subdomän, självfallet ska du i alla fall ha landningssidan på det språket som du optimerar mot.
Jag har för mig att det inte går att välja olika geotarget för subdomäner och huvuddomän.

I alla fall. Det är inte så bra om han lägger upp samma sajt på subdomänerna som på huvuddomänen. Duplicate Content. Att använda canonical funkar inte heller eftersom Google då plockar bort dubletterna och visar orginalet, huvuddomänen.

Sedan finns det ingen garanti för att subdomänerna kommer synas på finska/norska/danska Google om toppdomänen är .se eller en .com med geotarget: Sweden.

Många svenskar fårstår ju danska, i alla fall i skrift, men det visas ändå väldigt få .dk-domäner i sökresultatet på google.se. Samma sak kommer nog ske med najjies sajt.

För att ranka bra på exempelvis google.dk (på danska eller svensk/danska sökord) krävs en sajt på danska, under .dk eller gTLD, med många inlänkar från danska sajter. Förutsatt att det inte är obefintlig konkurrens.
Onpu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 19:36 #7
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av Onpu Visa inlägg
Jag har för mig att det inte går att välja olika geotarget för subdomäner och huvuddomän.

I alla fall. Det är inte så bra om han lägger upp samma sajt på subdomänerna som på huvuddomänen. Duplicate Content. Att använda canonical funkar inte heller eftersom Google då plockar bort dubletterna och visar orginalet, huvuddomänen.

Sedan finns det ingen garanti för att subdomänerna kommer synas på finska/norska/danska Google om toppdomänen är .se eller en .com med geotarget: Sweden.

Många svenskar fårstår ju danska, i alla fall i skrift, men det visas ändå väldigt få .dk-domäner i sökresultatet på google.se. Samma sak kommer nog ske med najjies sajt.

För att ranka bra på exempelvis google.dk (på danska eller svensk/danska sökord) krävs en sajt på danska, under .dk eller gTLD, med många inlänkar från danska sajter. Förutsatt att det inte är obefintlig konkurrens.
Blir ingen Duplicate Content med olika språk, och det finns inget som bevisar att t.ex .se rankar bättre än .com i Sverige. Och åter igen, du behöver inte inlänkar från samma land/språk för att slåss om toppen.
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 20:37 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det går tydligen att sätta Geo-target även på subdomäner och mappar. Jag har dock inte gjort det själv någon gång.
http://sharkseo.com/google/geotarget-subfolders/

Det kan också vara bra att lägga till aktuella meta-language på de olika versionerna.

Captcha har rätt i att det inte blir duplicate content om det är olika språk. Det verkade däremot som att TS inte hade någon större lust att översätta webbplatsen. Möjligtvis endast startsida/välkomstsida. Sker bara det sistnämnda kommer det nog bli svårt att få dem att inta några bra positioner om det är konkurrensutsatta ord.

Toppdomänen har betydelse, men gäller det .nu, .com och .net så är det inte så stor skillnad mot .se. Marginellt mer jobb för att nå bra positioner. Huvudsaken är att Google fattar vilket språk sidan är skriven på.

När det kommer till inlänkar och språk är det bättre att få dem från webbplatser på samma språk. Det är klart att man kan slå sig fram på ren råstyrka men jag tror det betyder en hel del extrajobb.

Här är lite källor på hur andra "tror" att länkarna ska se ut:
http://www.pointx.se/10-viktiga-saker-om-inlankar/
http://www.seo-guide.se/lankar-och-hur-de-varderas
http://www.sokmotorkonsult.se/soekmo...mering/laenkar
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-26, 08:05 #9
ErikJ ErikJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 5
ErikJ ErikJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Blir ingen Duplicate Content med olika språk, och det finns inget som bevisar att t.ex .se rankar bättre än .com i Sverige. Och åter igen, du behöver inte inlänkar från samma land/språk för att slåss om toppen.
Detta stämmer bara delvis. Länkar från samma språk/land är bättre än utländska länkar. Men det går bra att blanda eller t.om ha mest utländska länkar.
ErikJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017