Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ICANN Klubbar igenom namnreform

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-27, 11:12 #11
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by JonathanS@Jun 27 2008, 09:27
Ponera att du har en affärsidé, med ett tillhörande namn som är upptaget under t ex .com.
Så om binero varit upptaget under .se och .com när ni bytte namn så skulle du i framtiden tycka det var okey att branda varumärket binero.hotell utan .se och .com?
Citat:
Det som kommer få en verklig betydelse därefter är din position i olika sökmotorer
Binero växer ju så det knakar och är ett framgångsrikt företag, detta trots att man återfinns djup ner i serp'en på titel-sökorden. Jag tror domännamn kan appliceras direkt på gammal vetenskap om varumärken och vad som är viktigt.

Citat:
(fler toppdomäner = fler lediga domäner = värdeminskning på tidigare registrerade domäner)
Man pratar om att det även kan bli tvärt om, alltså att domänsystemet blir för grötigt när man utöver domän även måste memorera TLD. Ser du den risken också eller är du odelat positiv?

Vi får hoppas att detta medför något positivt, framtiden får utvisa.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 12:09 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by JonathanS@Jun 27 2008, 09:27
Min förhoppning är att marknaden för domänspekulanterna ska dö ut (fler toppdomäner = fler lediga domäner = värdeminskning på tidigare registrerade domäner) och att nätentreprenörerna ska blomma ut (fler lediga och enkla domäner/toppdomäner = fler affärer på nätet).
Jag måste säga att jag faktiskt spår motsatt riktning; Jag ser ingenting som tyder på att domänspekulation på något sätt skulle minska eller avta pga av detta - utan precis tvärtom. De senaste åren har väl nya TLDer som .es, .eu, .asia och .mobi visat att nya TLDer drar till sig just spekulanter i första hand.

Något som vi inte får glömma i detta sammanhang är att det samtidigt fattades ett annat (i mina ögon) kanske viktigare beslut i Paris:
Citat:
The adoption of two measures to eliminate "domain tasting" (the practice of using the add grace period to register domain names in bulk to test their profitability)
http://www.icann.org/en/announcements/announcement-3-26jun08-en.htm

Det är viktigt att komma ihåg att framförallt .com´s tillväxt i över ett år byggt just på tasting och jag misstänker starkt att dessa aktörer kommer att söka ett nytt fokus på en lukrativ marknad. Lägger du sedan till att .SE uppskattar att antalet domäninnehavare som äger fler än 100 domäner eller fler ökar med 100 per år.
Tankemönster: Om "lilla" .se växer med 100 storägare per år (alltså med 50% om året enligt .se´s uppgifter) - hur ser det då inte ut hos resten av TLDerna..?
(betänk också att hos många ccTLDer finns det minst en Bolama/Name Navigation - dvs "Storägare deluxe" eller "mastodont")

Så jag skulle vilja påstå att även om JonathanS´s vision av framtidens internet är hedrande för honom, så ser jag det lite i samma nivå som när Lisa, 10 år i kvällstidningens frågespalt svarar på frågan "Lisa, vad önskar du dig mest av allt?"

- Fred på jorden



Ouch, känner på mig att detta kan komma att bli en hätsk debatt..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 12:41 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Tez
Ja, jag kan nog personligen känna att det kommer bli lite svårare att memorera adresser... Redan nu bommar jag en del innan jag hittar rätt bland com, se, net, nu, org mm.
Det är därför folk använder Google.
I mina ögon är ICANN:s beslut om att tillåta ytterligare toppdomäner det bästa som har hänt domänbranschen på väldigt, väldigt lång tid. Min förhoppning är att marknaden för domänspekulanterna ska dö ut (fler toppdomäner = fler lediga domäner = värdeminskning på tidigare registrerade domäner) och att nätentreprenörerna ska blomma ut (fler lediga och enkla domäner/toppdomäner = fler affärer på nätet).
Där tror jag du har fel. Fler märkliga toppdomäner kommer knappast ge någon speciellt mycket större effekt än vad .biz, .info, .mobi m.fl. har gjort. Även om jag både köpt och sålt domäner utan innehåll så är jag väl inte så förtjust i domänspekulation heller men det är mer eller mindre ett nödvändigt ont och kommer förmodligen fortsätta vara det för en överskådlig tid framöver.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 13:07 #14
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Jag vet inte vad jag tycker om idén riktigt, men jag funderar på vem som ska tillhandlahålla dessa TLD's (drift).
Är det organisationen själva eller komer ICANN att hjälpa till med detta?
Jag har desvärre inte läst igenom allt pga. tidsbrist men jag hoppas att det inte kommer upp massa TLD's där organisationen som sköter TLD'n missköter det hela.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 14:07 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Tänkte bara flika in beträffande domänspekulation och (för vissa) "betydelselösa TLDer" !?
"Håll koll på alla domänauktioner som slutar inom 24 timmar hos Sedo!" - sedo.mobi
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 14:58 #16
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 27 2008, 11:09
Något som vi inte får glömma i detta sammanhang är att det samtidigt fattades ett annat (i mina ögon) kanske viktigare beslut i Paris:
Citat:
The adoption of two measures to eliminate "domain tasting" (the practice of using the add grace period to register domain names in bulk to test their profitability)
http://www.icann.org/en/announcements/announcement-3-26jun08-en.htm
Har inte hunnit läsa mig in på vad det här innebär för domain tasting-fenomenets fortlevnad. Var beslutet att helt ta bort testperioden? Det står ju 2 åtgärder, vad var isåfall den andra?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 15:26 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Marcus@Jun 27 2008, 14:58
Har inte hunnit läsa mig in på vad det här innebär för domain tasting-fenomenets fortlevnad. Var beslutet att helt ta bort testperioden? Det står ju 2 åtgärder, vad var isåfall den andra?
Citerar mig själv från denna tråd:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=0&#entry236659

Citat:
Tasting ÄR tillåtet - det handlar om ett "kryphål" i regelverket, där ICANN-auktoriserade registrarer tillåts full refund för domänen om den lämnas tillbaka inom 5 dagar.

Detta utnyttjas extremt mycket och sedan ca 1½ år tillbaka så erbjuder Pool.com vem som helst att "testa" domäner för en mindre peng (så att de tjänar pengar på andras "tasting").

ICANN planerar att ta "död" på tasting genom att tillåta full refund endast på 10% av ICANN-registrarens registreringar (oavsett antal) - därefter full kostnad. Fram tills att detta slagit igenom kommer varje "ångrad" registrering att debiteras 20 cent (lite kul faktiskt eftersom jag hävdat i flera år att en quarter dvs 25 cent skulle ta död på tasting) När detta första steg kommer att aktualiseras framgår däremot inte, men jag gissar att frågan tas upp nu på ICANN-mötet i Paris i Juni.

Du kan läsa med en bit ner på denna sida där det även framgår att "tasting" står för 95% av antalet nyregistreringar (det framgår inte av texten vilka gTLDer som avses, men jag är ganska säker på att det handlar uteslutande om .com och .net - eftersom det är de TLDerna som är mest drabbade av tasting)
Det är alltså frågan om en slutgiltig lösning och fram till att den tas i bruk, så kommer en temporär lösning finnas.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 18:26 #18
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 100
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 100
Tycker att det är bra med namnreformen. Fler möjligheter till spännande domännamn och bra med åtgärderna mot tasting-problemet.
Tippar på att .Mac blir en av dom första nya stora, är ju redan ett inarbetat varumärke för Apple.

Tror att handeln med domännamn totalt sett kan öka, vilket egentligen är bra då dom nya tld:erna värdesätts.
Lukas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 21:39 #19
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Minns ni alla samlarkort som man hade när man var liten? De kom alltid i nya editioner. Själv samlade jag på Garbage Pail Kids. Det var de senare editionerna som hade de häftigaste motiven, men det var ändå edition 1 som var värd flest järndankar på den fria marknaden (läs skolgården).

Variationen av domäner kommer att öka, men .COM och .SE (i Sverige) kommer ändå att vara de domänerna som folk är villiga att hosta upp störst belopp för. Oavsett hur många olika TLD´s som dyker upp, så kommer det inte att påverka värdet på de gamla toppdomänerna (på överskådlig tid). Än så länge så är det lite dumt att lansera en kommersiell webbsida utan att äga .COM och/eller .SE. Därför spelar det ingen roll hur många andra varianter det finns. Däremot så kommer ökningen av olika TLD´s att sänka värdet på .INFO .BIZ .TV .NET osv ytterligare.

Jag kan dock svära på att vi kommer att få se en ökning av seo-spam och satellitsidor med keyword.tld i Googles serps med flera TLD´s på marknaden. Därför kan man gissa på att Google kommer att skruva ner domännamnets vikt i sina algoritmer ytterligare. Det i sig kanske gör att domäner i stil med keyword.com minskar lite i värde.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 22:58 #20
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Citat:
Jag kan dock svära på att vi kommer att få se en ökning av seo-spam och satellitsidor med keyword.tld i Googles serps med flera TLD´s på marknaden. Därför kan man gissa på att Google kommer att skruva ner domännamnets vikt i sina algoritmer ytterligare. Det i sig kanske gör att domäner i stil med keyword.com minskar lite i värde.
Intressant, men det kan oxå vara så att google väljer att justera det hela genom att skruva upp domännamnets vikt för "premium tld" och skruva ner vikten för "crap tld" tycker nog allt att det är så dom gör idag. Med den enkla anledningen att seriösa aktörer vill ha seriösa tld vilket leder till en mer seriös och relevant serp.
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017