Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Råd angående upplägg på Magento

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-05, 13:37 #1
Hellsings avatar
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 194
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
Hellsings avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 194
Standard Råd angående upplägg på Magento

Inom kort skall vi lansera en webbshop som skall vara aktiv i flera länder. Vi har valt att använda Magento och eftersom ingen av oss egentligen har någon erfarenhet av denna lösning vill jag nu be om lite råd.

Tanken är att vi skall köra butik i england, sverige, norge, finland och holland. Vi kommer inte ha separata domännamn för dessa utan köra på ett upplägg enligt "www.vår-tjusiga-domän.com/land". Vi har en representant i varje land som kommer att ansvara för försäljningen och få % på varje månadsförsäljning för sitt land.


Efter att ha läst lite om GWS-upplägget i Magento tänkte jag såhär:

1 website och 1 store där man gör alla inställningar för tema, betalningslösningar etc. Sen skapar man en store view för varje land (översättning) man vill ha på butiken. Detta innebär ju minst administration när man skall lägga till nya produkter etc vad jag kan förstå.


Då uppstår följande frågor:
Vad händer med produkttexterna? Dessa kommer ju inte översättas med hjälp av store view. Detta kan väl undvikas genom att göra en store för varje land, men helst vill man ju undvika att behöva lägga in samtliga produkter (100-tals) 5 ggr. Det kan nog lätt bli rörigt att underhålla i längden också när man skall göra små ändringar på vissa produkter.

Vad är en smidig lösning för betalning? Vi vill gärna köra DIBS för vår svenska butik. Kan vi använda en betalningslösning för alla länder på något smidigt sätt, eller måste man involvera flera olika?


Tacksam för lite tips! Ska bli riktigt roligt att börja bygga när man väl har strukturen klar för sig.
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-05, 23:58 #2
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Alltså.. Det är enkelt, du har 5 st storeviews. typ domän.com/en domän.com/se osv...

Allting går att konfigurera per store view samt en default config. Du kan själv bestämma om du vill visa alla artiklarna eller dölja en per store view osv.

Finns en guide men jag orkar inte leta ikväll.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-06, 08:03 #3
Hellsings avatar
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 194
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
Hellsings avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 194
Tack!

Då blir det så vi får köra
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-06, 09:10 #4
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Tja. Du får ursäkta OT, men din e-butik kommer med största sannolikhet att bli en succé. Titta på vilken tid denna tråd skapades
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 13:35 #5
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Tja. Du får ursäkta OT, men din e-butik kommer med största sannolikhet att bli en succé. Titta på vilken tid denna tråd skapades
Förlåt, jag är nog dum i huvudet, eller måndagstrött..

2010-11-05, 12:37? 1337 hade jag fattat men jag är något år äldre än dig också. Du kanske hade en annan tidszon än mig?
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 13:44 #6
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Vi har antagligen olika tidszoner, för hos mig skapades tråden 13:37... ^^
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-09, 00:57 #7
tattooboy tattooboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 30
tattooboy tattooboy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 30
13.37 här med, det kallar jag skills! =) Lycka till
tattooboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-09, 19:29 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsing Visa inlägg
Inom kort skall vi lansera en webbshop som skall vara aktiv i flera länder. Vi har valt att använda Magento och eftersom ingen av oss egentligen har någon erfarenhet av denna lösning vill jag nu be om lite råd.

Tanken är att vi skall köra butik i england, sverige, norge, finland och holland. Vi kommer inte ha separata domännamn för dessa utan köra på ett upplägg enligt "www.vår-tjusiga-domän.com/land". Vi har en representant i varje land som kommer att ansvara för försäljningen och få % på varje månadsförsäljning för sitt land.
Du behöver inte ha /land, du kan styra det med val eller cookies, språk i webbläsaren, geo-ip eller vad du vill.

Citat:

Efter att ha läst lite om GWS-upplägget i Magento tänkte jag såhär:

1 website och 1 store där man gör alla inställningar för tema, betalningslösningar etc. Sen skapar man en store view för varje land (översättning) man vill ha på butiken. Detta innebär ju minst administration när man skall lägga till nya produkter etc vad jag kan förstå.


Då uppstår följande frågor:
Vad händer med produkttexterna? Dessa kommer ju inte översättas med hjälp av store view.
Du lägger in separata produkttexter för varje språk.
Du kan ha valutaomräknare som följer språket och laddar ner nya valutakurser varje dag.

Citat:
Detta kan väl
undvikas genom att göra en store för varje land, men helst vill man ju undvika att behöva lägga in samtliga produkter (100-tals) 5 ggr. Det kan nog lätt bli rörigt att underhålla i längden också när man skall göra små ändringar på vissa produkter.

Vad är en smidig lösning för betalning? Vi vill gärna köra DIBS för vår svenska butik. Kan vi använda en betalningslösning för alla länder på något smidigt sätt, eller måste man involvera flera olika?


Tacksam för lite tips! Ska bli riktigt roligt att börja bygga när man väl har strukturen klar för sig.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017