Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Importera verifikationer i SPCS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-22, 21:41 #1
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Alla mina fakturor och orderunderlag skapas just nu i min webbshop.

När jag sedan ska bokföra dem innebär det att jag får skriva ut dem och sen knappa in dessa manuellt i SPCS.

Detta orkar jag inte, så jag undrar om jag kan skapa en tab-separerad fil eller något och helt enkelt importera alla verifikationer rakt in i spcs så att de hamnar på rätt datum och hela faderullan?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-22, 22:40 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Vi använder ett egenutvecklat faktureringssystem, detta system genererar en fakturajournal som specifierar intäkten per konto för en månad.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-22, 22:59 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Måste inte alla verifikationer registreras enskilt i bokföringsprogrammet så att man får en komplett huvudbok?

Eller skulle man kunna summera en månads försäljning till en sammanslagen verifikation?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-23, 00:49 #4
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by ztream@Feb 22 2005, 23:59
Måste inte alla verifikationer registreras enskilt i bokföringsprogrammet så att man får en komplett huvudbok?

Eller skulle man kunna summera en månads försäljning till en sammanslagen verifikation?
Det går bra att sammanföra flera fakturor till en journal och bara göra ett verifikat av detta. Det måste då klart framgå vilka de underliggande affärshändelserna är, (dvs här vilka fakturor som ingår i journalen) och var dessa finns lagrade så att man kan plocka fram dem vid kontroll.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-23, 00:57 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Där ser man.

Det innebär alltså att om vi ponerar att jag har två verifikationer en månad som ser ut såhär:

1920 Debet: 100 (postgiro)
2611 Kredit: 20 (utg. moms)
3051 Kredit: 80 (Försäljning)

1920 Debet: 100 (postgiro)
2611 Kredit: 20 (utg. moms)
3051 Kredit: 80 (Försäljning)

Så kan jag ersätta detta med:

1920 Debet: 200 (postgiro)
2611 Kredit: 40 (utg. moms)
3051 Kredit: 160 (Försäljning)

Bokför man på det datum som den sista av verifikationerna i journalen skulle bokförts på om den hade bokförts separat?

Samt går det att blanda en journal som bara tar upp försäljningen med lösa verifikationer som tar upp kostnader, känns som att det inte riktigt kommer motsvara verklighetens kassaflöde då (spelar kanske ingen roll)?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-23, 08:27 #6
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
När man bokför på det här sättet med journaler så innebär det i praktiken at man bokför enligt faktureringsmetoden inte enligt kontantmetoden. Det i sin tur innebär att man har många transaktioner av samma typ. De verifikattyper man kör via journaler är då kundfakturor, leverantörsfakturor, inbetalningar och utbetalningar. Alla andra transaktioner bokförs som vanligt. Hur ofta man överför journalen till bokföringen beror på rutiner och mängden verifikat. Jag har bolag där leverantösjournalen bokförsvarje dag men då har också bolaget fått 30-40 fakturor om dagen, kundfakturorna däremot körs över varje vecka. Andraföretag kan ha som rutin att skapa journaler varje gång man gjort något i reskontrorna, andra kanske alltid kör över 1 gång i veckan.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 15:59 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Tack för svaren.

Dock undrar jag fortfarande över min ursprungliga fråga om jag helt enkelt kan importera tabb-separerade filer eller liknanden in i en fakturajournal i ett bokföringsprogram. Är det något program som stödjer detta?

Hur gör man med verifikationsnummer i en fakturajournal. Har de en intern nummerserie?

Om jag i dagsläget bokför med kontantmetoden varför måste en fakturajournal då bokföras enligt fakturametoden?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017