Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spårbara försändelser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-26, 11:55 #1
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Den senaste tiden har vi märkt av att allt fler kunder som beställt och betalt varor, som vi skickat, senare hävdar ej kommit fram, och vill då att vi skickar samma varor igen. Eftersom försändelsen via brev inte är spårbar (om man inte rekommenderar försändelsen, vilket kostar 50 kr) har vi inget som helst skydd mot denna typen av bedrägerier. Vad gör man?! Att skicka som paket är ännu mer otänkbart eftersom det med posten går loss på 150 kr.

Ska man helt enkelt slänga på 50 kr i straff_avgift på varje order eller finns det något fraktbolag som har bättre priser än Posten på spårbara försändelser? Det rör sig inte om några jättekvoter och därför är inte specialavtal aktuella.
Zora är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-26, 12:22 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Det finns inte mycket du kan göra, mer än att som du själv insett gå över till spårbara försändelser när bedrägerierna når sådan kvantitet att det blir riktigt kostsamt för din verksamhet.

Vi skickar i stort sätt alla våra försändelser med vanligt A-brev och i de fall där försändelsen försvinner så är majoriteten Postens fel, även om det sker väldigt sällan.

Nu framgår det inte vad för typ av produkter du säljer, men höga fraktavgifter är inte särskilt populärt bland kunderna, särskilt inte om produktpriset är relativt lågt. Därför kommer du sannolikt få betala en stor del av fraktavgiften själv för att behålla/få nya kunder. Då kan du ju räkna lite på det och jämföra kostnaden för "försvunna" paket och dina ökade fraktkostnader.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-26, 12:52 #3
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Kanske gå över till DHL Servicepoint eller Schenkers Privpak och öka dina egna priser på frakt något.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-26, 14:04 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Brukar inte Schenkers vara billigare?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-26, 21:02 #5
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Vad kostar ca privpak då? Jag gissar att det alltid krävs legitimering för att få ut det från lokala privpak utlämningställen?

I en gammal tråd läste jag om en kille som sa att Posten hade "postpaket" som kostade runt 50 lappen..någon som vet nåt om det här?
Zora är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-19, 17:32 #6
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
eboy99 eboy99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 45
50kr extra för rek stämmer inte riktigt.

Vi brukar skicka skrymmande paket som är över en viss summa och under 2kg som brev med rek.

Kostnad ex moms utan rek 500g: 35,64kr
Kostnad ex moms med rek 500g: 62,04kr
Skillnaden är 26,4kr ex moms, eftersom du slipper skrymmande avgiften när du skickar rek.
Vi kör med porto betalt och pacsoftonline.
eboy99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-19, 17:50 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Zora@May 26 2009, 11:55
Den senaste tiden har vi märkt av att allt fler kunder som beställt och betalt varor, som vi skickat, senare hävdar ej kommit fram, och vill då att vi skickar samma varor igen.
Det beror inte på att dina kunder blir kriminella under sommaren. Det beror på att Posten tar in semestervikarier. Det finns två typer av semestervikarier på Posten - de som gör fel och tappar bort dina försändelser och de som stjäl dina försändelser. Sen finns det naturligtvis en tredje typ av semestervikarier som gör sitt jobb utmärkt, men vi lämnar dessa därhän eftersom de inte bidrar till problemet.

Säger kunden att han/hon inte har fått någon försändelse, så ring till utlämningsstället. Be dem att leta igenom hyllorna. Fråga om personen varit där och hämtat sin försändelse. Ett utlämningsställe är en lokal dagligvarubutik. Chansen är stor att personalen där vet vem mottagaren är. Chansen är ännu större att de faktiskt hittar försändelsen bland hyllorna. Normalt så är det nämligen avin som uteblir.

Misstänker du bedrägeri på allvar så ring till det lokala postkontoret och be att få tala med brevbäraren för det postnumret. Var din försändelse inte skrymmande så kanske han har delat ut den direkt till mottagarens brevlåda. Chansen är stor att han/hon faktiskt har koll på det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-20, 00:35 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ett sätt är att använda kundspecifik prissättning, Då blir kunder med högt svinn "synbara" i ditt affärssystem och du kan kompenera med högre priser för dem.

De kunder som "drabbas" ofta får då så höga priser att de inte beställer alternativt så såg du att det var en tillfällighet och då får kunden behålla samma pris.

Annars händer det ofta att jag får post adresserat till mina grannar i mitt brevinkast. Jag förmodar att det är lika vanligt att mina grannar får min post. Detta ökar dramatiskt under sommarmånaderna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017