Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Liten fråga ang. A-BETTER-TRAFFIC.COM

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-20, 20:08 #1
Patrik_sks avatar
Patrik_sk Patrik_sk är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 58
Patrik_sk Patrik_sk är inte uppkopplad
Medlem
Patrik_sks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 58
Hejsan.

Var lite osäker på var jag skulle lägga den tråd. Men jag har en fråga. Eller rättare sagt min far.
Han är ordförande för "Lilla Brattön" som ön heter. De har en hemsida där de står info om ön. That's it.
Och visst skulle det vara intressant för honom att få in fler gäster att tillbringa sin helg där.

Nu för några dagar sedan blev han kontaktad utav ett företag vid namn. "A-BETTER-TRAFFIC.COM"
Då han inte kan ett dugg om vad Internet är så bad han om de skulle skicka honom information och låta mig läsa det.
Idag fick jag brevet av farsan.

Citat:
Hej!
Tack för samtalet för ett tag sedan!
Skickar här lite info om SPONSRADE LÄNKAR.

Du kommer hamna bland de sponsrade länkarna till på höger google.se!
Du sticker ut bland dina konkurrenter och ditt företagsnamn kommer bli exponerat för många människor!
Du betalar 5 kr klicket och bestämmer själv ett tak på hur mycket du vill lägga ut på detta i månaden.
Vi rekomenderar ett tak på 3000 kr. Blir det trafik för 500 kr, så är det den summan ni betalar!

Du väljer sökord som är viktiga för er verksamhet. Vi optimerar kampanjen för att maximera utdelningen!

Med sponsrade länkar når du många av de besökare som söker efter ditt företags produkter och tjänster!

Läs mer:
http://www.a-better-traffic.com/defa...lankar&lang=se
Läs detta I lugn och ro hörs vi
Med vänliga hälsningar / Best regards
Sofia Larsson
(Ja, felstavningarna är där. Jag har skrivit av ordagrant)

Någon som vet något om dessa gubbar? Är detta ens lönt? Är 5kr/klicekt normalt? Om man vill ha sin reklam på google kan man väl kontakta Google själv?
Kom gärna med feedback och tips.

Med vänliga hälsningar
Patrik_sk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 21:23 #2
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Dom är helt enkelt ett företag som lever på att "förmedla" det som du kan göra själv antar jag, 5 kr låter för mycket, nu vet jag inte vilka sökord din far vill använda men 5 kr är alldeles för mycket enligt min mening, skaffa ett adwords-konto åt din far, kolla upp hur mycket enstaka sökord skulle kosta, satsa några hundringar och kör sjölv,
Även populära sökord brukar inte kosta mer än en krona.
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 21:47 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Är alltid misstänksam när det är fler utropstecken än punkter i en text.

5kr är mycket men vill eller kan man inte sätta sig in i adwords själv så är det en fråga om vad ni är beredda att betala för att slippa jobbet. Dyrt är det men inte orealiskt.
Går säkert att förhandla ner priset och det är ett absolut krav för de pengarna att de ska göra fortlöpande övervakning/ändringar. Ifall de lägger upp ett par standardord och därefter bara låter det rulla under två år så har de gjort någon timmes jobb och tjänat över 50'000kr.

Om du är intresserad och lite kunnig så be din far om en liten budget att leka med. Då lär du dig lite, kan ta lite mellanskillnad och det blir billigare för din far. Därefter är det mycket lättare för er att väga vad som är bäst, kanske är 5kr/klick billigt för att få jobbet gjort i just hans nisch. Eller om det visar sig att han tjänar 10kr/besökare så låt dem göra jobbet för 5kr och ha obefintlig budgett =)

Inget absolut svar men gör dig förhoppningsvis lite klokare.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 22:51 #4
M.R M.R är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 161
M.R M.R är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 161
Citat:
Originally posted by Interface@Sep 20 2007, 21:23
Dom är helt enkelt ett företag som lever på att "förmedla" det som du kan göra själv antar jag, 5 kr låter för mycket, nu vet jag inte vilka sökord din far vill använda men 5 kr är alldeles för mycket enligt min mening, skaffa ett adwords-konto åt din far, kolla upp hur mycket enstaka sökord skulle kosta, satsa några hundringar och kör sjölv,
Även populära sökord brukar inte kosta mer än en krona.
Snälla 5 kr per click är inget, betalar själv över 25 kr per click på ett antal sökord.
__________________
Can't sleep, clown will eat me!
M.R är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 23:00 #5
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av M.R
Citat:
Ursprungligen postat av Interface
Dom är helt enkelt ett företag som lever på att "förmedla" det som du kan göra själv antar jag, 5 kr låter för mycket, nu vet jag inte vilka sökord din far vill använda men 5 kr är alldeles för mycket enligt min mening, skaffa ett adwords-konto åt din far, kolla upp hur mycket enstaka sökord skulle kosta, satsa några hundringar och kör sjölv,
Även populära sökord brukar inte kosta mer än en krona.
Snälla 5 kr per click är inget, betalar själv över 25 kr per click på ett antal sökord.
På svenska sökord? Inte ens svenska sökord på tex konkurrens-utsatta flygresemarknaden kommer i närheten av det du betalar.
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-21, 00:05 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
För att veta om det är dyrt eller rimligt med 5 kr per klick så måste du ange vilka sökord din far vill synas på.

Jag skulle gissa på att era sökord är väldigt billiga. Ord med låg konkurrens brukar kosta mellan 70 öre och 2 kr per klick. Vill ni inte skapa er egen adwords-kampanj så kan det vara vettigt att anlita en konsult som gör jobbet åt er. Men betala absolut inte mer än 30 % över det ursprungliga priset per klick. Även det är dyrt.

Domänen a-better-traffic.com ser ut och låter som en typisk spam-domän. Väljer man ett sådant domännamn så har man ingen aning om hur man marknadsför sig på Internet. Stavfel och utropstecken i säljbrevet är andra varningstecken. Dessutom låter priset per klick som rena bondfångeriet. Men det kan man inte veta säkert innan man vet vilka sökord som det är frågan om.

Innan ni hoppar på tåget så skulle jag ha begärt in offert från flera företag som säljer adwords-klick. Det finns ungefär lika många att välja på som det finns sandkorn på stranden.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-21, 09:58 #7
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Gustav@Sep 21 2007, 00:05
För att veta om det är dyrt eller rimligt med 5 kr per klick så måste du ange vilka sökord din far vill synas på.

Jag skulle gissa på att era sökord är väldigt billiga. Ord med låg konkurrens brukar kosta mellan 70 öre och 2 kr per klick. Vill ni inte skapa er egen adwords-kampanj så kan det vara vettigt att anlita en konsult som gör jobbet åt er. Men betala absolut inte mer än 30 % över det ursprungliga priset per klick. Även det är dyrt.

Domänen a-better-traffic.com ser ut och låter som en typisk spam-domän. Väljer man ett sådant domännamn så har man ingen aning om hur man marknadsför sig på Internet. Stavfel och utropstecken i säljbrevet är andra varningstecken. Dessutom låter priset per klick som rena bondfångeriet. Men det kan man inte veta säkert innan man vet vilka sökord som det är frågan om.

Innan ni hoppar på tåget så skulle jag ha begärt in offert från flera företag som säljer adwords-klick. Det finns ungefär lika många att välja på som det finns sandkorn på stranden.
Det första jag vill säga är att jag är part i målet då vi jobbar med Sponsrade länkar också.

Men att betala ett fast klickpris är idag helt omodernt och det finns trådar om det här på WN sen tidigare ex

http://www.webmasternetwork.se/f11t11319.html

Men för att kortfattat förklara närmre så blir det oftast inte optimalt för kunden, ovan har beskrivits vad som händer om sökordet är billigt att köpa från Google (då betalar man ett överpris).

Men jag tror dock inte som ovan att sökorden är så billiga då det är stor konkurens på de orden din Far förmodligen är intresserad av.
Och det är här det värsta i så fall händer.
Låt säga att det kostar 7 kr för att erhålla placering 1 - 3 på google på det ordet och även om din far kanske skulle vara beredd att betala det så får han ju ändå inte chansen till det därför han har betalt 5 kr till dem och de skall dessutom betala sina kostnader/vinster så då budar de ju mycket lägre till Google för det sökordet (ex kanske 3 kr).

Så man har ju ingen optimal valfrihet med den metoden.

Det var ju en här i tråden som beskrev att de betalade 25 kr, och jag kan tillägga att vårt rekord så här långt via en kund är 40 kr för ett klick.

Angående att Google skulle kunna hjälpa er så kan du maila till dem men de lär inte hjälpa dig med copyarbetet konfigureringen av kontot då du i början inte är en så pass stor kund (omsättningsmässigt).
Vidare så delar jag inte deras syn på att det skall vara bred matchning (så tänker man om man är mediet).
Dock så kan man utnyttja bred matchning som ett kompliment till exakt och fras matchning för att se vilka intressanta sökord man missar, för att sen då givetvis lägga upp dem med exakt eller fras matchning.

Finns flera faktorer än nämnda som din far bör tänka på om han skall annonser på Adwors.

Copy arbetet
Vart vill han synas ex. hela eller delar av Sverige mm.

Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 08:34 #8
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Många väljer ett fast klickpris för att kunderna kräver det. Eller åtminstone ett fast tak. Att budet aldrigt kommer att överstiga en viss summa.

Jag håller med dig finnmera. Det blir aldrig den bästa lösningen för kunden om man köper på fast pris. Bästa varianten är att ha ett procentuellt påslag och att leverantören redovisar vad varje klick kostat och skickar sin fakture efter det.

Men då måste man vara noga med att komma överens om en total budget samt ett tak på vad varje klick är värt.

Idag finns det fler variabler än klickbudet involverat i hur man rankar i annonslistan, eller om man över huvud taget visas. Kampanjerna msåte nå en viss CTR och målsidan måste hålla en viss relevans mot annonsen och sökordet man annonserar på. Uppfyller man inte dessa kriterier är det inte ovanligt att G vill att man betalar upp till 70 SEK per klick.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 13:58 #9
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Citat:
Originally posted by berneboy@Sep 24 2007, 08:34
Bästa varianten är att ha ett procentuellt påslag och att leverantören redovisar vad varje klick kostat och skickar sin fakture efter det.
Jag har svårt att se att det här är bäst för kunden. Med ett procentuellt påslag kommer ju säljaren tjäna mer ju sämre affärer det blir för kunden. Bättre då att ta ett timpris och ta betalt för det arbete man faktiskt lägger ner.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 08:43 #10
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Magnus500@Sep 24 2007, 13:58
Jag har svårt att se att det här är bäst för kunden. Med ett procentuellt påslag kommer ju säljaren tjäna mer ju sämre affärer det blir för kunden. Bättre då att ta ett timpris och ta betalt för det arbete man faktiskt lägger ner.
Kan du förtydliga lite Vad du menar med det påståendet ?
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017