Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


USA's Ekonomi Kommer Rasera Världen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-26, 00:47 #21
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Lever man över sina tillgångar, lever man på lån, drar man på sig enorma utgifter, belånar max på sitt hus i en bubbla, då kan man inte förvänta sig mer än att hamna i denna situation.

Detta är inget som bara "hände" över en natt. Sakta men säkert har jänkarna bidragit till detta och nu smäller det. Jag har ju ett par tusen dollar här brevid mig, dags att gå till forex imorgon innan denna valuta är svagare än World of Warcrafts´s guld.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 00:53 #22
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
För att sätta lite perspektiv på hur allvarligt läget är så kan jag säga att bara i min omkrets så känner jag 3 st personer som har tagit ut alla sina pensionspengar, besparingar m.m. och köpt GULD och grävt ner på hemlig plats. Dessutom köpt sån där "hemsk" torkad militärmat som håller sig i hundra år. Jo, detta är helt sant, en kille jag känner har köpt på sig mat för 12 års förbrukning!

Detta låter kanske "löjligt" hemma i trygga lilla Sverige, men går USA ner så dras Sverige med av bara farten.
Men...nä, det måste vara något fel, du menar att det här kan hända i USA som är ett så tryggt och säkert land ? Kan det vara så att den tryggheten helt enkelt är en chimär som man har lyckats sälja in lika bra som bilden av en välmående ekonomi ?

Jag har uppfattat det som att du är svensk, men bor i USA; men kan iaf inte låta bli att tycka att du framstår som den typiska stereotypa bilden av en amerikan, du låter nästan lite stolt över dom enorma summor som är inblandade trots att det är skulder vi pratar om ...och jag kan inte låta bli att tycka att det låter som att du VILL att även vi "i trygga lilla Sverige" (i motsats till otrygga USA ? näeee...) ska dras med i en ekonomisk kris, ju djupare desto bättre, annars skulle det ju göra USA helt betydelselöst...

som sagt, hur var det med tryggheten i korruptionens USA ?
Spelar ju ingen roll vad jag svarar dig, du verkar ju ändå läsa mellan raderna och dra dina egna slutsater...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 00:54 #23
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -Interface@Sep 25 2008, 17:18
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Konstigt att man ska behöva läsa samma smörja på alla forum man besöker. Är folk verkligen så lättpåverkade?
Ja det är dom, WebboT får sin omvärldsbevakning från Aftonblaskan, Johan H som vanligt från der Sturmer.

När blev fakta till smörja?
Detta handlar ju inte om vad jag, du eller någon annan tycker, det handlar om hur läget i USAs ekonomi ligger till just nu. Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?

Ok, erkänner att det var lite orättvist mot dig. Dock; vad som inte talas om är att hela sörjan skapats av politiker, inte marknaden.
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 01:00 #24
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
En fråga som jag alltid ställer mig när (har varit med om detta förr) sånthär händer VAR har alla dessa pengar tagit vägen?? Alltså det är inte så att ”nån” har plockat ut en massa pengar och sen tuttat på dom så att dom har gått upp i rök.. Nej NÅGON/NÅGRA måste sitta någon stans och skratta åt alla dumma skattebetalare värden över som villigt går in och fyller igen luckorna så att man om några år kan man göra samma sak igen :angry: .
I början på 90talet var det en fastighetskris då staten öppnade bankakuten 2000talet var det IT bubblan som sprack och nu detta…

Ska vi spå i framtiden när kommer nästa kris och i vilken bransch?
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 01:11 #25
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Spelar ju ingen roll vad jag svarar dig, du verkar ju ändå läsa mellan raderna och dra dina egna slutsater...
...alltså, när jag var ung och gick i skolan och så, så ansågs det vara en bra sak att kunna dra egna slutsatser...som en slags motsats till att bara köpa vad andra säger rakt av...lite läsning mellan raderna och egen slutledningsförmåga så hade vi/ni kanske inte, som Johan är inne lite på, suttit riktigt så djupt i det ekonomiska träsket...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 01:28 #26
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Den värsta krisen ser ut att vara över, förutsatt att folk inte förlorar huvudet.

Ironiskt nog så är det de som är rädda för krisen som skapar densamma. Om alla driver in fodringar och tar ut sina pengar samtidigt så kollapsar ekonomin.

Att USA går knackigt är dock mycket allvarligt sett ur ett internationellt perspektiv. Kalifornien ensamt är världens åttonde största ekonomi (mellan 4é och 10é största beroende på källa). Ekonomiskt sett så är lilla Kalifornien nästan lika stort som hela Kina. Det ger lite perspektiv på hur STORT landet USA är ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Amerikanernas ovana att dela in värden i två länder (USA och inte USA) är inte helt tokig om man ser till landets betydelse.

En gissning är att lågkonjunkturen blir ganska djup och värre i USA än i övriga världen. Någon katastrof tror jag dock inte att vi står inför. Om fem år så kommer världen att vara på uppgång igen – med den lilla skillnaden att USA har tappat ytterligare en liten del av sitt enorma försprång jämt emot övriga världen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 01:40 #27
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det jag ser tråkigast för oss här är utbetalningar från Adsense, i samma takt som man får upp trafiken och får mer klick och pengar in så minskar värdet på dollar. Detta innebär att ju mer vi tjänar ju mindre får vi betalt av google.

Snart kommer google inte ha så många kunder som visar deras annonser utanför usa
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 02:04 #28
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Interface
Citat:
Originally posted by -WebboT@Sep 26 2008, 00:27
Citat:
Originally posted by -Interface@Sep 25 2008, 17:18
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Konstigt att man ska behöva läsa samma smörja på alla forum man besöker. Är folk verkligen så lättpåverkade?
Ja det är dom, WebboT får sin omvärldsbevakning från Aftonblaskan, Johan H som vanligt från der Sturmer.

När blev fakta till smörja?
Detta handlar ju inte om vad jag, du eller någon annan tycker, det handlar om hur läget i USAs ekonomi ligger till just nu. Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?



Ok, erkänner att det var lite orättvist mot dig. Dock; vad som inte talas om är att hela sörjan skapats av politiker, inte marknaden.
Skulle nog vilja säga att politiker OCH marknaden har del i sörjan.

Om jag fattat det hela rätt så har det gått till i stil med detta:
(detta gäller bara den senaste bank och finanskrisen)

1. Politiker gjorde det möjligt för banker och finansinstitut att ge huslån till personer som i normala fall inte skulle varit kreditvärdiga.
Lånen gavs till en extremt låg ränta och i vissa fall ingen ränta alls. Problemet var att det fördelaktiga huslånet var tidsbegränsat. När den tiden löpte ut så höjdes räntan till en normal marknadsränta.
Helt plötsligt kunde folk inte betala sina lån och fick flytta ut.
I USA funkar det som så att banken helt enkelt ber låntagaren att komma in med husnyckeln om man inte kan betala i tid. Sen står banken med ett hus som sjunkit rejält i värde.

2. Under samma tid gavs det ut mycket generösa lån till medelklassen som i vissa fall kunde belåna huset långt över skorstenen. fastighetsmarknaden blommade ju så man trodde att man skulle kunna sälja och få igen lånet med råge. Eftersom så många hus nu stod tomma p.g.a. det som hände i punkt ett(1.) så sjönk huspriserna dramatiskt vilket gjorde att man nu kanske hade ett hus värt $50 000 och var belånat med $100 000

3. Under samma tid byggde dessutom husföretagen enormt många nya hus som blev helt omöjligt att sälja pg.a. effekterna i punkt 1 och 2

ja sen har bollen bara rullat på....

Banker är villiga att sälja hus för $1 och dessutom betala en $3000-$4000 för att huvudtaget få det sålt:
http://www.detnews.com/apps/pbcs.dll/artic...METRO/808130360

Finns gator, t.o.m. hela kvarter som står helt tomma på folk i i tusentals små och stora städer.
http://blog.cleveland.com/metro/2008/01/th...is_what_it.html

Enbart i Cleveland står 10 000 hus nu tomma p.g.a. detta:
http://www.freetimes.com/stories/15/62/tattered
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 02:22 #29
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -WebboT@Sep 26 2008, 00:27

Ska det va svårt att diskutera på ett vuxet sätt?



Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Spelar ju ingen roll vad jag svarar dig, du verkar ju ändå läsa mellan raderna och dra dina egna slutsater...
...alltså, när jag var ung och gick i skolan och så, så ansågs det vara en bra sak att kunna dra egna slutsatser...som en slags motsats till att bara köpa vad andra säger rakt av...lite läsning mellan raderna och egen slutledningsförmåga så hade vi/ni kanske inte, som Johan är inne lite på, suttit riktigt så djupt i det ekonomiska träsket...
Absolut, det är rent generellt sett bra att kunna dra egna slutsatser.
Men du drog ju slutsatser som att jag skulle va stolt över USA's dåliga ekonomi och hoppas att det går åt helvete för Sverige. Du kan inte ha mer fel än så.
Det kallas felaktig slutsats.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 03:57 #30
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
WebboT:

"1. Politiker gjorde det möjligt för banker och finansinstitut att ge huslån till personer som i normala fall inte skulle varit kreditvärdiga."

- yup, där har du det, vad som hände sen är bara följder av just det.
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017