Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Krig Iran

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-09, 02:35 #11
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
Citat:
Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 01:04
En sista sak, om man attackerar Iran och anger att det beror på att man tror iran utvinner uranium för att tillverka kärnvapen så ljuger man igen, precis som i irakkriget som egentligen handlade om olja.
Jag var på denna hemsida för ett par månader sen och läste rapporter och då stog det att Iran ligger på en nivå under 5% som enligt lagen är lagligt. Det räcker att utvinna uranium under 5% för att använda till kärnkraftverk, men över det det..
http://www.iaea.org/
Läs och se om jag har fel.

G.W.B. #1 terorrist in the world.
Johan, jag är iranier, besöker det varje år. Du vänder på shia och sunni. Nästan alla är shia. Det är dock tvärtom i Irak.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 02:36 #12
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
Gött med lite iranian power dock Roligt!
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 02:39 #13
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av expression
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
En sista sak, om man attackerar Iran och anger att det beror på att man tror iran utvinner uranium för att tillverka kärnvapen så ljuger man igen, precis som i irakkriget som egentligen handlade om olja.
Jag var på denna hemsida för ett par månader sen och läste rapporter och då stog det att Iran ligger på en nivå under 5% som enligt lagen är lagligt. Det räcker att utvinna uranium under 5% för att använda till kärnkraftverk, men över det det..
http://www.iaea.org/
Läs och se om jag har fel.

G.W.B. #1 terorrist in the world.
Johan, jag är iranier, besöker det varje år. Du vänder på shia och sunni. Nästan alla är shia. Det är dock tvärtom i Irak.
Du har rätt såklart, ber om ursäkt för mitt fel.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 09:56 #14
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Nu är jag inte 1000% säker

Men jag läste på flera oberoende sidor att USA är på väg dit tillsammans med
en allierad flotta.

Dom ska INTE angripa Iran utan "inta" några viktiga öar utanför kusten som används för oljetransporter osv. och på så sätt införa en blockad.

Frågan är om presidenten kommer sitta och bara titta på...
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 10:36 #15
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Johan H@Aug 8 2008, 18:58
Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.
...ja med den inställningen blir det säkert världsfred.....inte undra på att det ser ut som det gör i mellanöstern...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 11:04 #16
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Nu är väl situationen Ryssland-Georgien betydligt allvarligare iofs...med tanke på att den starke mannen i den konflikten, Putin, är spritt språngande maktfullkomlig,
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 12:03 #17
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 01:58
Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.
Jag kan inte respektera en människa som uttrycker sig så, fan vad vissa är otacksamma mot USA.

Vi står i skuld till USA, de räddade oss från Nazisterna. Om de inte hade varit för oss så hade du med flera antagligen inte kunnat bo i "fina Sverige".
USA sänkte Saddam, visst. Många människor dog, både skyldiga och oskyldiga, soldater och civila, amerikaner och irakier. Men Irak blev befriat!
Hur många människor av sina egna stod inte Saddam skyldig för att ha dödat och plågat? Hur många människor har inte levt under rädsla och förtryck från Saddam och hans regim?
Jag säger inte att det är "lugnare" idag än det var innan i Irak, dock är det ett steg närmare frihet när USA befriade Irak från diktaturen!

Om Iran utvecklar kärnvapen så tror jag denna blockad är nödvändig. 40% av Irans ekonomi ligger ändå på sjövägen. Då blir det krig. Men hellre det än ett terrorist angrepp med kärnvapen.

Citat:
"Either you are with us, or you are with the terrorists"
George W. Bush, 20 September, 2001
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 12:23 #18
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Det var då det KarlRoos för runt 60 år sedan. Dessutom kämpande Storbritannien, Sovjet i slutet och en del andra länder för att bekämpa Tyskland. De länderna verkar på något sätt glömmas bort varje gång.
USA fick med först aktivt sedan de själva blev anfallna.

Irak ett steg närmare frihet, snarare närmare kaos precis som med Afghanistan.
Och där vill Bush att andra länder skall hjälpa till att städa upp den röran han själv ställt till med.
Sedan är länder som Saudiarabien och Pakistan en bra rekryteringsbas för terrorism. Både länder lierade med USA.

Sedan är det inte frihet för andra som driver USA utan möjlighet till att kontrollera oljetillgångar.

akkema > Hizbollah och Hamas verkar inte internationellt utan enbart mot Israel.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 12:26 #19
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Johan H@Aug 9 2008, 01:58
Nu kan det vara lite partiskt av mig, men min far är från iran. Har dock aldrig besökt det landet.

Citat:
Den som skulle anfalla Iran är ju isåfall USA och efter Irak har dom nog svårt att få opinionen både hemma och i FN att gå med på något sådant.
Vad har FN med det hela att göra? FN röstade emot kriget i Irak, men USA brydde sig inte. Jänkarna vet bäst. Komiskt, landet som vill införa demokrati världen runt har problem att följa det dom _vill_ lär ut.

Citat:
Israel kommer inte att anfalla utan stöd av USA.
Så sant så. Israel gör inte mycket utan USA´s hjälp. Fick jag en krona för varje gång USA lägger in sin veto för Israel hade jag suttit på min yatch nu och druckit drinkar med B. Gates.

För det andra är denna diskussion en intressant ämne. Hur kommer det sig att det är okej för Israel att ha kärnvapen men inte andra länder i mellanöstern?

Citat:
Ryssarna har inte råd eller tid att anfalla eller stödja någon, dom har sina egna problem att sköta.
Ryssland skulle knappast attackera Iran. Ryssland har stort behov av den iranska oljan, då ryssland och kina är dom 2 länder som iran exporterar mest olja till. Ryssland har försvarat iran sista året eller så. Att så länge Iran håller sig till kärnkraft för att utvinna el så är det okej (d.v.s. hålla sig under 5%).

Citat:
Om det utbryter ett krig, kommer Iran krossas efter 10 dagar, men efter det kommer, som Clonix säger, terrorismen ta över. Talibaner och serminister.
Intressant. Vart skulle alla dessa talibaner komma ifrån? Afghanistan? Finns knappt några talibaner i Iran. Majoriteten är shia muslimer, resten är sunni.

Citat:
Det lär nog ta en dryg månad för USA att besegra Iran. Det var ungefär den tiden det tog för att besegra Irak.
För det kriget tog slut den 1/5-2003 enligt Bush och det har vi alla märkt.
Längre skulle det ta om man gick till attack med marktrupper. Varför? Jo, för att iran har åtminstone en arme. Iran har ej lidit av en massa sanktioner som irak. Så det har funnits pengar att spendera på armen. Men det är inte den stora poängen. Det finns vad jag läste sist, över 80 tusen människor som är villiga att ta sitt liv för Iran (självmordsbombare). Och denna siffra kan du räkna med att höja ifall ett krig skulle bli av.



Jag hoppas självklart inte kriget blir av, precis som med Irakkriget. Men tyvärr är USA ute och leker världspolis. Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.
Det går även för hamas och hizbollah, kämpa på.

Sist men inte minst, så vill jag citera en av dom mest intelligenta människorna på denna planet. En amerikansk professor vars namn är Norman Finkelstein (hans föräldrar överlevde andra världskriget och hela familjen är judar).

My parents went through World War II. Now, Stalin’s regime was not exactly a bed of roses. It was a ruthless and brutal regime, and many people perished. But who didn’t support the Soviet Union when they defeated the Nazis? Who didn’t support the Red Army? In all the countries of Europe which were occupied – who gets all the honors? The resistance. The Communist resistance – it was brutal, it was ruthless. The Communists were not... It wasn’t a bed of roses, but you respect them. You respect them because they resisted the foreign occupiers of their country. If I am going to honor the Communists during World War II, even through I probably would not have done very well under their regimes... If I’m going to honor them, I am going to honor the Hizbullah. They show courage, and they show discipline. I respect that.
Johan är du socialt handikappad?

Citat:
Jag hoppas självklart inte kriget blir av, precis som med Irakkriget. Men tyvärr är USA ute och leker världspolis. Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.
Det går även för hamas och hizbollah, kämpa på.
Du vill inte att ett krig ska bli av men du vill att amerikanska soldater ska dö.
Som han ovan skrev, man får inte glömma allt gott USA har gjort!
Men du kanske vill att Al Qaida och kompani ska styra världen?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 13:40 #20
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Kod:
Nu är jag inte 1000% säker

Men jag läste på flera oberoende sidor att USA är på väg dit tillsammans med
en allierad flotta.

Dom ska INTE angripa Iran utan "inta" några viktiga öar utanför kusten som används för oljetransporter osv. och på så sätt införa en blockad.

Frågan är om presidenten kommer sitta och bara titta på...
Fråga dig detta, vad skulle majoriteten av alla länder göra? Skulle majoriteten av alla länder låta en illegal ockupation av sitt land hända utan att man gör något åt det? USA, landet som definiera dubbelmoral åt världen, hotade Sovjet när Sovjet tänkte bygga missilanläggningar på Kuba. Inget olagligt med det, men såklart, vem skulle vilja det? Varför skulle då inte Iran göra något åt en illegal ockupation av sitt land?
Skjut så många av fienderna som möjligt. Kämpa för ert land.


Citat:
...ja med den inställningen blir det säkert världsfred.....inte undra på att det ser ut som det gör i mellanöstern...
Ja, världsfred uppnår man genom att ockupera och bomba länder. Sen när man ska återuppbygga landet så går kontraktjobb till amerikanska företag. Det är så man uppnår världsfred. Speciellt, när man går emot FN. Man vägrar lyssna på andra. Man _tror_ man vet bäst.
Demokrati eller hur? Sen när amerikanska soldater ockuperar landet och skjuter en hel familj, mor, far, 2 döttrar och sen våldtar den 3e dottern för att sen döda henne också. Straff? 1.5 år fängelse eftersom det var "krig". Det hjälper till världsfred. Kom med några logiska argument om du har några. I denna debatt finns det inget du kan komma med. Det vet du.


Citat:
Jag kan inte respektera en människa som uttrycker sig så, fan vad vissa är otacksamma mot USA.

Vi står i skuld till USA, de räddade oss från Nazisterna. Om de inte hade varit för oss så hade du med flera antagligen inte kunnat bo i "fina Sverige".
USA sänkte Saddam, visst. Många människor dog, både skyldiga och oskyldiga, soldater och civila, amerikaner och irakier. Men Irak blev befriat!
Hur många människor av sina egna stod inte Saddam skyldig för att ha dödat och plågat? Hur många människor har inte levt under rädsla och förtryck från Saddam och hans regim?
Jag säger inte att det är "lugnare" idag än det var innan i Irak, dock är det ett steg närmare frihet när USA befriade Irak från diktaturen!

Om Iran utvecklar kärnvapen så tror jag denna blockad är nödvändig. 40% av Irans ekonomi ligger ändå på sjövägen. Då blir det krig. Men hellre det än ett terrorist angrepp med kärnvapen.
Otacksamma mot USA? Vad har USA någonsion gjort som varit så bra? Visst USA hjälpte mot nazisterna, men om det är några du ska tacka är det den röda armen. Inte USA. Det var dom som gjorde den hårda biten. Men visst, vi kanske ska vara tacksamma mot USA pga följande;

1. Dom hjälpte saddam hussein till makten (som dom sen döda och kostnaden var flera hundratusentals liv bara för att komma åt saddam)
2. Talibanerna i Afghanistan var även sponsrad av USA.
3. Vietnamkriget, Ho Chi Minh var ej älskad av amerikanska politiker för att han var kommunist (en av flera anledningar, men kommunismen var en stor anledning till USA´s involvering)
4. Under Irak - Iran kriget (Irak attackerade Iran med hjälp av USA) så försedda USA, Irak med senapsgas som döda enormt många Iranier som försvarade sitt land. När kriget höll på gå mot sitt slut, så börja USA hjälpa Iran. Enormt många människor dog i detta krig.
5. USA hjälp till Israel i alla dessa former, pengar, vapen och soldater. Sanktioner mot lebanon och palestinien för att hamas och hezbollah vägrar erkänna Israel som stat. Men berätta för mig då, alla zionister på detta forum. Nämn 1 politiker eller 1 parti i Israel som erkänner palestinien enligt de gränser som world court dömde för.

-Muren är olaglig
-All ockupation är olaglig
-Alla bosättningar är olagliga

Alla stora frågor som förs i debatt om Israel och palestinien&libanon är redan avklarade. World court ansåg allt detta och palestinierna har rätt till en stor del av jerusalem (antar det är den södra delen av jerusalem) och har rätt ha den delen som sin huvudstad. Så, alla här som klagar på min avatar, berätta för mig, vad resten av världen inte vet. Varför är det som är fel med world court´s dom?

Ändå finns inga sanktioner mot Israel, ändå stöttar USA, Israel hela tiden, nästan alla USA´s vetos är till fördel av Israel. Varför?
Vad hände med världsfred, rättvisa och demokrati? Allt är bara skitsnack från USA´s del.

6. Finns mer men tror det räcker här :-)

Så, berätta karlroos, vad är det vi ska vara tacksamma för? Så fort USA går utanför sina egna gränser, så har det alltid blivit fel.
Du pratar om att irak blev befriat. Tror du seriöst att människorna i Irak har det bättre idag än för ett par år sen när saddam härjade? Jag tvivlar men eftersom du verkar ha underlag för detta så berätta gärna.

Sist men inte minst Karlroos, läs IAEA´s rapporter. Iran precis som många andra länder har problem med elektriciteten, kränkraftverk är därför den effektivaste sättet att tackla problemet med. Så länge Iran håller sig under 5% av utvinnandet av uranium så är det okej.

Enligt internationell lag är USA och Israel terrorister, hur kommer det sig att dom får ha kärnvapen Karl?


Kod:
Du vill inte att ett krig ska bli av men du vill att amerikanska soldater ska dö.
Som han ovan skrev, man får inte glömma allt gott USA har gjort!
Men du kanske vill att Al Qaida och kompani ska styra världen?
Ja, om man ockuperar länder olagligt så förtjänar dom att dö. Om ryssland ockupera sverige och din granne skjöt en ryss skulle du då kalla din granne för terrorist? Nej. Använd nu samma logik i situationen i Irak.

Hur många civila har dött i Irak pga USA senaste 5 åren? Hur många föräldrar har förlorat sina barn? Hur många barn har förlorat sina föräldrar? Tror du dom vaknar upp dagen därpå och tänker "AHH IDAG SKA JAG PÅBÖRJA MITT NYA LIV, USA HAR BEFRIAT OSS"?
Efter tsunamin i thailand, där flera svenskar dog och många svenskar var drabbade, många blev sjukskrivna och förtidspensionerad, många är sjukskrivna än idag. Hur tror du då irakierna mår när deras familjemedlemmar dör framför ögonen på dom? Inte pga någon naturkatastrof utan pga ett olagligt krig.

Samma gäller i afghanistan. Presidenten i afghanistan gick ut till media för ett år sen drygt och bad USA sluta bomba afghanistan, så många oskyldiga dör. Vad hände för en månad eller 2 sen? USA bombar en grupp människor som man trodde var terrorister. Men det var ett bröllop som ägde rum, inte terrorister. Vad tror du afghanerna tänker efter detta? "TACK USA FÖR ATT DU BEFRIAT OSS, SNART KAN VI ÄTA PÅ MCDONALDS OCH DRICKA COCA COLA!".

Enda sättet att få slut på dessa illegala ockupationer är precis som i vietnamkriget. USA måste få känna på stora nederlag, kontinuerligt för att dom ska dra tillbaks sina trupper. Tills dess kommer ockupationen fortsätta och fler oskyldiga människor kommer dö.
Hellre 100 amerikanska soldater döda än 1 civil i afghanistan eller irak.

Al Qaida? Saddam Hussein dödade "terrorister", och jag kan säga såhär, Al Qaida har nog aldrig varit starkare i Irak än idag. Varför?
Al Qaida existerar knappt i Iran, självklart är detta svårt påvisat men samtidigt är det inte upp till mig att bevisa det, utan det är upp till USA. Men Al Qaida består av araber och asiater (pakistanier).
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017