Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Begick FRA precis självmord?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-28, 19:19 #21
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Brazzan@Jul 28 2008, 17:34
Svensk bloggare JK-anmäls av FRA.

http://www.idg.se/2.1085/1.172435

Vad tycker ni?

Han har fått ett enormt stöd från FRA-motståndet kan man ju lugnt säga.
Hela FRA debatten är snevriden och folk har inte läst på vad som är FRA uppgift..

Men att röja hemlig stämplade uppgifter är ju ett allvarligt brott..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 19:25 #22
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Spindel@Jul 28 2008, 19:16
Det där kan man diskutera. Polisen är ju i vissa fall ett stort skämt, hur många fall löser de egentligen? Men ska vi skrota hela rättväsendet för det? FRA behövs.
Inte för jag förstå hur FRA skall kunna ersätta polisen.

FRA uppgift är signalspaning på främmande makt.

Lika lite som att du får sätta in militär att slå ner demonstration, lika lite som få du använda FRA för att lösa brott som begås i landet. Så FRA uppgift är signalspaning på främmande makt. Dom stackare som inte ser Ryssland som ett hot, har mycket lära.

1925 års försvars beslut rustade man ner försvaret.
1933 så fick nationalisterna makten i Tyskland resten kan ni förhoppningsvis själv.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 19:27 #23
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jul 28 2008, 18:54
Allt handlar ju varför är dom hemliga? För att skydda staten eller medborgare?

Tycker det är stor skildnad.
Varför dom är hemliga kan man frågasätta, antaligen för den röjer personuppgifter.. Uppgifter som rör främmande makt bruka vara hemliga..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 19:27 #24
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Det där kan man diskutera. Polisen är ju i vissa fall ett stort skämt, hur många fall löser de egentligen? Men ska vi skrota hela rättväsendet för det? FRA behövs.
Inte för jag förstå hur FRA skall kunna ersätta polisen.
FRA uppgift är signalspaning på främmande makt.
Lika lite som att du får sätta in militär att slå ner demonstration, lika lite som få du använda FRA för att lösa brott som begås i landet. Så FRA uppgift är signalspaning på främmande makt. Dom stackare som inte ser Ryssland som ett hot, har mycket lära.
1925 års försvars beslut rustade man ner försvaret.
1933 så fick nationalisterna makten i Tyskland resten kan ni förhoppningsvis själv.
Ber om ursäkt om det uppfattades som att jag tycker att FRA ska ersätta polisen. Det tycker jag absolut inte! Men vissa hävdar ju att polisen är ett skämt men ingen tycker ju att vi ska lägga ned rättväsendet för det. Vissa hävdar att FRA är ett skämt och att man därför ska lägga ned FRA.

Jag anser att FRA behövs, tyvärr. Och det innebär inte något Orwells-samhälle som alla FRA-motståndare ljuger om.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 19:52 #25
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by Spindel@Jul 28 2008, 19:27
Jag anser att FRA behövs, tyvärr. Och det innebär inte något Orwells-samhälle som alla FRA-motståndare ljuger om.
Jag tycker att det här är pudelns kärna, så att säga. Signalspaning i kabel kan inte genomföras på det rättsäkra sätt som FRA och förespråkarna påstår, det har t.o.m. riksdagens egna IT-strategiska grupp konstaterat. Att utöka lagen och låta FRA signalspana även i kabel kommer att leda till att svenska medborgares kommunikation avlyssnas, oavsett hur många kontrollmyndigheter eller filter man inför.

Debatten bör därför vara kring huruvida Sverige fortfarande behöver signalspaning, om priset är att alla medborgares privata kommunikation avlyssnas av en statlig myndighet. Jag vill hävda att signalspaningen inte tjänar det syfte som påstås eftersom fri teknik finns tillgänglig som kan användas för att göra kommunikation oavlyssningsbar och det inte finns någon anledning att tro att de påstådda målen för signalspaning totalt saknar teknisk kompetens. Spaningen drabbar därför bara de som inte har någon anledning att aktivt skydda sin kommunikation - möjligen kan man snappa upp något oförsiktigt meddelande, men är priset verkligen värt att betala för möjligheten att vi kanske någon gång fångar in ett meddelande som potentiellt kan hjälpa oss att avvärja ett hot för svenskar? Jag tycker inte det, men jag vill gärna ha en debatt på den nivån och med den frågeställningen.

Idag är det bara löjligt eftersom både motståndare och förespråkare lever i föreställningen att det går att både ha kakan och äta den också. Tekniken har blivit så pass avancerad att vi, oavsett om vi vill det eller ej, står i ett vägskäl där vi måste välja mellan privatlivets helgd och signalspaning.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 19:58 #26
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Vad spelar det för roll om alla svenska medborgare avlyssnas (vilket de inte kommer att bli med FRA-lagen)?

Det finns hastighetskameror på vissa vägar där alla "bevakas".
Det finns övervakningskameror på vissa spårvagnar/bussar där alla "bevakas".

Jag tycker FRA-motståndet använder sig av svepargument.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 20:17 #27
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Är verkligen anmälan till DI sekretessbelagd? Det framgår inte att den är det i bloggen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 20:20 #28
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by Spindel@Jul 28 2008, 19:58
Vad spelar det för roll om alla svenska medborgare avlyssnas (vilket de inte kommer att bli med FRA-lagen)?
Det finns hastighetskameror på vissa vägar där alla bevakas.
Det finns övervakningskameror på vissa spårvagnar/bussar där alla bevakas.
Jag tycker FRA-motståndet använder sig av svepargument.
Jag tycker inte att det är jag som måste motivera varför jag vill behålla min integritet. Berätta istället varför du tycker att alla journalisters, domares och vanliga, hederliga medborgares privata kommunikation ska vara öppen för en statlig myndighet att läsa utan att misstanke om brott finns.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 20:22 #29
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by Westman@Jul 28 2008, 20:17
Är verkligen anmälan till DI sekretessbelagd? Det framgår inte att den är det i bloggen.
Hur menar du? Det är inte anmälan till DI som FRA anmält till JK, utan publiceringen av ett internt spaningsdokument som återfinns här: http://henrikalexandersson.blogspot.com/20...at-i-kabel.html
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 20:27 #30
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Spindel, det går egentligen inte att jämföra kamerorna med FRA:s spaning. T.ex. så är användningen av bilder från övervakningskameror väldigt styrd i lag och övervakas av Länsstyrelsen. Bilder från hastighetskameror, tja de fotar ju bara när man kör för fort så det ser jag inte heller som ens i närheten av FRA-lagen, knappt jämförbart med övervakningskameror.

Jag håller med om att en del skäl som FRA-motståndare använder är lite luddiga men FRA-lagens förespråkare är inte bättre. Det finns absolut ingen kontroll över hur uppgifter från FRA används. Visst, det står på papper att det finns en kontrollfunktion men det finns ingen som står upp och säger att den fungerar i verkligheten.

Nej, jag är inte heller förespråkare för FRA-lagen men det beror helt och hållet på det otroligt luddiga formuleringen och det obefintliga skyddet mot att informationen används på ett icke avsätt sätt. Jag litar mer på Posener än på FRA just nu. Det beror till viss del också på att jag känner några stolpskott som FRA anställt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017