Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


riskerar domstol

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-25, 23:19 #21
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
Citat:
Originally posted by HenSod@Jan 26 2008, 00:14
En viktig fråga: var får ni informationen ifrån? Jsg är inte så himla väl insatt i hur det fungerar med att sälja en bostad, men är det så att säljaren kan sprida försäljningen av bostaden på flera håll (alltså inte bara hålla sig till en mäklare) och de har tagit kontakt med er för att exponera deras bostad på er sajt aå kan jag inte förstå varför mäklare ska lägga sig i det. Riskerar ni att gå till domstol så rekommenderar jag att ni ser till att ha bra bakom ryggen för annars kan det stå er dyrt.
Vi fungerar ju lite annorlunda än traditionella bostadsportaler, vi indexerar bara. vi är en oberoende aktör. ingen får ansluta sig till oss, inga annonser får läggas in hos oss..

Hade jag fått bestämma hade privatpersoner gratis fått lägga in sina annonser hos oss, men det skulle stå oss dyrt i domstol att göra så..
dumle66 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:20 #22
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Aha, där ser man. Då var det ju lite knivigare

Ni lär behöva ett juridiskt bollplank åtminstone. Har ni inte tillgång till någon i er bekantskapskrets? Jag antar att ni inte har resurserna att anlita någon?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:23 #23
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
Citat:
Originally posted by ztream@Jan 26 2008, 00:20
Aha, där ser man. Då var det ju lite knivigare

Ni lär behöva ett juridiskt bollplank åtminstone. Har ni inte tillgång till någon i er bekantskapskrets? Jag antar att ni inte har resurserna att anlita någon?
Vi har inga resurser till sånt. vi får helt enkelt kolla upp det mesta själv, har läst på rejält om bråket mellan blocket och allaannonser samt läst artiklar där juridiska experter uttalade sig. Jag har ju även tillgång till universitet så jag kan ju fråga någon professor där
dumle66 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:27 #24
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Citat:
Ursprungligen postat av dumle66
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Aha, där ser man. Då var det ju lite knivigare

Ni lär behöva ett juridiskt bollplank åtminstone. Har ni inte tillgång till någon i er bekantskapskrets? Jag antar att ni inte har resurserna att anlita någon?
Vi har inga resurser till sånt. vi får helt enkelt kolla upp det mesta själv, har läst på rejält om bråket mellan blocket och allaannonser samt läst artiklar där juridiska experter uttalade sig. Jag har ju även tillgång till universitet så jag kan ju fråga någon professor där
Jag tror att vi bor i samma stad, umeå? På skolan kan ni gå till juridikstudenterna och få gratis rådgivning, vad sägs om en fika nån dag?
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:30 #25
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar Lindgren
Citat:
Originally posted by -dumle66@Jan 26 2008, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Aha, där ser man. Då var det ju lite knivigare

Ni lär behöva ett juridiskt bollplank åtminstone. Har ni inte tillgång till någon i er bekantskapskrets? Jag antar att ni inte har resurserna att anlita någon?
Vi har inga resurser till sånt. vi får helt enkelt kolla upp det mesta själv, har läst på rejält om bråket mellan blocket och allaannonser samt läst artiklar där juridiska experter uttalade sig. Jag har ju även tillgång till universitet så jag kan ju fråga någon professor där

Jag tror att vi bor i samma stad, umeå? På skolan kan ni gå till juridikstudenterna och få gratis rådgivning, vad sägs om en fika nån dag?
jo nog är man umeåbo alltid jo jag vet att man kan få juridisk hjälp där, fast jag undrar om det är vanligt att nån student dras till domstol av mäklarsamfundet, fastighetsmäklarna, swedbank, svenskfastighetsförmedling och nån till hahaha

pluggar du juridik?
dumle66 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:31 #26
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Jag rekommenderar att ni anlitar ett juridiskt ombud om ni vill vara seriösa med ert projekt. Är projektet mer än skoj grej så kanske ni ska bita i det sura äpplet och svälja stoltheten och helt enkelt lägga ner projektet. Tyvärr är det oftast så i vårt kapitalistsamhälle att de stora aktörerna med de feta plånböckerna vinner i längden.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 23:34 #27
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
dumle66 dumle66 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 92
Har tyvärr inga pengar till juridiskt ombud. hade vi haft pengar så hade vi inte hamnat i denna knipa, då hade vi indexerat varje mäklare som är ansluten till hemnet istället och lämnat hemnet ifred..
dumle66 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-26, 00:04 #28
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Jag hoppas att ni kan lösa denna tvisten utan domstol och jag håller på er eftersom ni är norrlänningar. Det görs det ju ingen skillnad på götar, svear eller norrlänningar när det gäller svenskt rättsväsen, men ändå...
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-26, 00:30 #29
ziah75 ziah75 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 60
ziah75 ziah75 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 60
Sökningen är riktigt bra och snabb. Klart bättre än hemnets där man får klicka sig fram och tillbaka för att ändra sökkriterier (förstår att hemnet är avundsjuka ).

Har ni testat att besöka eller maila någon jurist? Är inte så insatt i branschen, men vissa kanske erbjuder kortare konsultation gratis i hopp om framtida uppdrag (har hört att t.ex. patentbyråer gör det, så varför inte jurister). Har ni tur kanske rentav någon nappar och kan erbjuda er ett avtal med mkt bra pris, blir ju mycket bra publicitet om detta går hela vägen så att säga.
En annan variant är ju som några redan nämnt, att samarbeta med något annat företag (vet inte om namnet får nämnas, men finns ju ett uppstickar-mäklarföretag som inte använder hemnet alls) eller sälja projektet eller del av det till någon som vågar/kan ta risken ekonomiskt.

Angående mäklare så skriver de flesta helst avtal med säljaren som innefattar ensamrätt under några månader. Detta innebär i praktiken att under avtalets giltighetstid så har mäklaren rätt till provision, oavsett om förmedlingen sker genom mäklaren eller inte.
Rent ekonomiskt finns det som jag ser det alltså bara en förlorare och den börjar på h och slutar på t.

Edit: Skulle inte själv vilja stå där ensam mot hemnet utan hängslen och livrem, så skulle inte rekommendera någon annan att göra det heller.
ziah75 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-26, 10:04 #30
f-word f-word är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 36
f-word f-word är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 36
Har ni med annonser från andra sidor än hemnet? När jag kollade verkade alla länka till hemnet och det kan jag förstå att de inte blir så glada över.
f-word är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017