Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bensinpriset Nu får det vara nog..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-06, 14:59 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Problemet är att den sk. fria oljemarknaden är utan konkurrens och dessutom består av en enda stor kartell.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 15:01 #12
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Aidex@Apr 6 2006, 14:51
Men biltullarna kanske ändå fyller sin funktion. Som hubbert skrev så blir vi av med ensamstående mammor, pensionärer och låginkomsttagare från vägarna…
Visst fyller biltullarna sin funktion... det har blivit underbart att köra bil i sthlm igen, men jag tror knappast det är på bekostnad av dom grupper du nämner. Det är snarare snåla slöfockar som försvunnit från vägarna i rusningstrafik.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 15:02 #13
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Westman@Apr 6 2006, 14:59
Problemet är att den sk. fria oljemarknaden är utan konkurrens och dessutom består av en enda stor kartell.
Kartell eller inte, fri eller inte.... Oljan tar slut om några år och måste ersättas...
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 15:19 #14
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Kartell eller inte, fri eller inte.... Oljan tar slut om några år och måste ersättas...
Håller helt och hållet med, av flera anledningar.
Något problem att få fram alternativ finns egentligen inte utan det är den politiska viljan som saknas.
Pengar är inga problem låt en del av Vattenfalls vinster gå till forskning och utveckling av andra drivmedel, kommer bli mycket lönsamt i ett långsiktigt perspektiv.
Men, men det är inte så intressant uppenbarligen för de styrande, utan då är det bättre att häva ur sig floskler om hur miljömedvetna de är. Mycket ord och ingen handling.
Brasilien får väl ungefär 30-50% av sitt drivmedel från egenproducerad etanol

En annan anledning att köra sig kvitt oljan snarast möjligast är att för varje liter bensin man tankar så stödjer man indirekt diktaturer som understödjer ett flammande hat mot allt som heter demokrati och västvärlden och har som mål att vi alla män skall knäböja med långt skägg några gånger om dagen och kvinnorna tja, de kommer inte att synas alls.

Första steget skulle väl vara att göra lite som grön el (en bluff med ändå) "demokrativänlig bensin", där man garanterat bara tankar bensin från Norge.


Edit: gjorde en särskrivning huh!

Edit 2: Ang biltullarna i Stockholm - Är det inte så att biltrafiken har minskat men utsläppen ligger på samma, om inte högre, nivå totalt sätt i området, då folk kör längre sträckor för att slippa tullarna?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 16:56 #15
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by hubbert@Apr 6 2006, 15:19
Edit 2: Ang biltullarna i Stockholm - Är det inte så att biltrafiken har minskat men utsläppen ligger på samma, om inte högre, nivå totalt sätt i området, då folk kör längre sträckor för att slippa tullarna?
Utsläppen har minskat kraftigt och luften i stan har blivit bättre. Visst kör en del längre men det är marginellt. Den största vinsten är att bilarna inte står stilla i bilköer och släpper ut skit. Samma resa som utan biltull tog 40 min kan idag ta 20 min. 20 min mindre utsläpp.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 17:01 #16
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Jag hoppas att peakoil är passerat, jag vill gärna leva då uran & oljan tar slut på jorden.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 17:06 #17
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Oljan slut om några år? Men lol...
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 17:11 #18
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Det finns faktiskt alternativ redan idag , köp en bifuel eller liknande. Här hemma i Västerås ska det byggas etanolfabrik så jag tänker satsa på en sådan kärra vid nästa byte.

Höj gärna bensinpriset lite till, smärtgränsen är konstigt nog inte nådd än hos medborgarna.

(Angående skatt på arbete, sossarna vill visst att vi inte ska arbeta...i privata företag :P)
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 17:17 #19
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by Jon A@Apr 6 2006, 17:06
Oljan slut om några år? Men lol...
Varför inte? Jag är nästan säker på att oljan är slut innan jag dör.
Vi snackar inom 50 år, ekonomin i asien växer vilket ökar
efterfrågan på oljan. Då är det upp till arabländerna om de vill fortsätta pumpa i olja i samma takt som idag eller om de kommer öka. Priset på oljan kommer garanterat öka per fat, oavsett vilket!

Innan jag dör är jag säker på att ingen i Sverige kommer ha råd att flyga längre flygturer.
Då ekonomin i asien växer så ökar möjligheterna för kineser m.fl. att resa runt.
Luftrummet kommer ägas av asiater. Det är trots allt den som kan betala mest som får tillgången.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-06, 17:56 #20
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
robertsson:
Citat:
Utsläppen har minskat kraftigt och luften i stan har blivit bättre. Visst kör en del längre men det är marginellt. Den största vinsten är att bilarna inte står stilla i bilköer och släpper ut skit. Samma resa som utan biltull tog 40 min kan idag ta 20 min. 20 min mindre utsläpp.
Ok, jag hade rätt om att de kör längre men uppenbarligen fel om utsläppen. Det kommer väl någon slutrapport strax före valet med alla siffror.

Att oljan kan bli en bristvara är nog klart men frågan är bara när. För ett antal år sedan visade forskare att den skulle ta slut under 1970-talet. Priset kommer gå upp men den största delen i prisökningarna har inte så mycket att göra med den faktiska tillgången utan med stabiliteten i världen för övrigt att göra.
Men det finns alternativ till olja som drivmedel, lite mer politisk handling och pengar till forskning så blir det inga problem om 50 år.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017