Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Återinförd värnplikt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-10-29, 00:43 #21
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jag gjorde själv värnplikt vid milennieskiftet när det var i allra högsta grad frivilligt. Jag ångrar ingenting och även om det kändes pissigt att krypa i leran så minns man de bra delarna och givetvis växte man som människa. Jag tror ärligt talat inte någon som gjort lumpen kan säga emot mig. Faktiskt - hur mycket de än avskydde det.
WORD!!

Faktum är att om man hade bra inställning på mönstringen så hade man större chans att få bättre placering. Det var mina vänner som hade en negativ inställning som blev placerade på meningslösa tjänster. Även om du är vapenvägrare så finns det tjänster inom militären som är icke-kombativa.....typ kock, chaufför, sjukvårdare....alla typer behövs för att driva ett bra försvar.

Jag känner mig priviligerad att ha gjort värnplikten i Sverige. Jag ser mest fördelar med värnplikt. Å andra sidan kan jag se förklaringen till att satsa på elitstyrkor och hemvärnet istället för värnplikt. Dock, vilken modell svenska regeringen bestämmer sig för, så får de se till att det är väl finansierat.

Senast redigerad av amagab den 2014-10-29 klockan 00:45
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 00:46 #22
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men är typiskt killar som kan tycka om leka med vapen och kriga. Sedan hur många tror du faktiskt hade frivilligt ställt upp att försvara landet om det hade blivit verklighet? Helt annan sak leka låtsaskrig i sandlådan.
Jag håller inte med, de killar du pratar om är de CoD-spelande killarna som sitter arbetslösa, dricker redbull och söker GMU för att de har sett på film att man får ut "night-vision". Återinför man värnplikten så får man även med de lite mera vettiga killarna, som har bättre förutsättning att bli bra soldater, även om det såklart kommer med klappträn.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast då är det meningslöst ha något försvar alls? Om man är för feg använda det. Nu visar man bara att det är fritt fram åka i svensk luftrum utan någon risk.
Jag vet inte om nyheten om ubåtar i Stockholms skärgård nådde dig nere i ditt skatteparadis, men jag kan informera om att då åkte det runt korvetter, stridsbåtar och helikoptrar där. Det nyttjades också "mindre markförband med specifika uppgifter" vilket vi nog kan översätta till Specialförbanden utan att dra allt för stora växlar. Under den veckan ökade också ansökningarna till hemvärnet explosionsartat vilket talar lite mot ditt utalande att ingen skulle ställa upp om det blev krig.

Kalla värnplikten för slaveriarbete om du vill, men det är inte direkt så att Sverige är ensamma om det, det är få länder som har ett personalförsörjningsystem till försvarsmakten som bygger till 100% på frivillighet. Vi har provat ett par år nu, det fungerar inget vidare. Man kan också se det som en betald utbildning för ett jobb inom försvarsmakten, då är det inte en lika dålig deal längre om man är 18 år (och inte mångmiljonär)

Absolut håller jag med dig om att det vore bäst om Försvarsmakten inte behövdes, men så är tyvärr inte verkligheten idag.

Senast redigerad av CotopaXi den 2014-10-29 klockan 00:52
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 11:24 #23
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Kalla värnplikten för slaveriarbete om du vill, men det är inte direkt så att Sverige är ensamma om det, det är få länder som har ett personalförsörjningsystem till försvarsmakten som bygger till 100% på frivillighet. Vi har provat ett par år nu, det fungerar inget vidare. Man kan också se det som en betald utbildning för ett jobb inom försvarsmakten, då är det inte en lika dålig deal längre om man är 18 år (och inte mångmiljonär)
I väst är det tvärtom så att det är ytterst få länder som inte har en frivillig värnplikt. Är väl 6-7 länder i europa varav exakt 0 kan betraktas som några av Europas starkaste militärmakter. Dock har de flesta länder med frivillig tjänstgöring möjligheter att snabbt ändra på dessa regler med någon form av levée en masse om situationen kräver det.

Jag kan dock lätt se att det finns större problem med vilka som söker sig till tjänstgöring i Sverige jämfört med många andra länder. Kan man inte få tillräcklig mängd rätt personer söka sig frivilligt kanske första steget borde vara morot snarare än piska dock?

Slavarbete-virrandet tycker jag inte förtjänar en kommentar
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 13:27 #24
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Slaveri? Nej det kallas värnplikt och något du får betalt för. Du får tre mål mat om dagen. Alltså inte svält.

Dom jag vet har gjort lumpen ångrar det inte idag, utan snarare så skulle dom vilja göra om det med en annan inställning.

Samtidigt får du kunskap för livet och en utbildning. Tre från min klass i gymnasiet gjorde lumpen. Idag är en stridspilot i Kallinge ( Karlskrona ), en är mekaniker på SAAB i Linköping och en officerare i Stockholm. Jobb dom fick fastän dom inte ville göra mönstringen i gymnasiet. Idag stormtrivs dom på sina jobb vilket ett antal andra inte gör kan jag säga.
Du missar poängen - jag önskar inte varken påtvingad erfarenhet eller kunskap, ens om jag får betalt. Hade betalningen varit adekvat så hade de inte behövt tvinga mig, jag hade ställt upp frivilligt.

Visst, det kan väl vara OK att tyck att det är moraliskt rätt att tvinga andra till arbete, men försök inte intala dig själv att det är något annat än parasitism.

Citat:
Slavarbete-virrandet tycker jag inte förtjänar en kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_ridicule
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 14:27 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Det är väl snarare så att forumtroll inte förtjänar att uppmuntras.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 14:33 #26
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
- http://www.wn.se/showpost.php?p=20444682&postcount=11
- http://www.wn.se/showpost.php?p=20489953&postcount=3

Klistra in den i signaturen direkt?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 15:33 #27
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är väl snarare så att forumtroll inte förtjänar att uppmuntras.
Att du kallar mig "forumtroll" gör ingenting för att motbevisa min poäng, och du vet om det.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 20:47 #28
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Har ingenting emot att de som nu känner för att offra sig ställer upp och kryper i lera, men att tvinga folk känns helt absurt till och med för att komma från Sveriges Castrokramare.
Ursäkta? Kallar du mig kommunist? Du blandar nog ihop mig med någon annan då jag är en av de största commie-hatarna på detta forum.

Hellre död än röd är ett känt citat från mig.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 21:47 #29
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så du menar det är okej hämta en svart person från Afrika och att det inte räknas som slaveri så länge man ger den mat?

Om folk frivilligt vill göra värnplikt är en sak men ha lagstiftning med tvång är helt annan sak.

Visst viss utbildning i överlevnad och skydd är väl kanske inte fel, men principen är utbildning i att döds folk i grunden.

Men är typiskt killar som kan tycka om leka med vapen och kriga. Sedan hur många tror du faktiskt hade frivilligt ställt upp att försvara landet om det hade blivit verklighet? Helt annan sak leka låtsaskrig i sandlådan.

Möjligtvis delar av SD som hade kanske tyckt det varit värt skydda Sverige som land på den nivån.
Du kanske ska kolla upp värnplikt. Du är alltså anställd under värnplikten och får lön.

Fast du verkar inte gilla något som har med sverige att göra, så varför bryr du ens eller orkar kommentera?
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-29, 22:01 #30
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Du kanske ska kolla upp värnplikt. Du är alltså anställd under värnplikten och får lön.

Fast du verkar inte gilla något som har med sverige att göra, så varför bryr du ens eller orkar kommentera?
Som företagare kan jag inte med våld tvinga en person jobba för mig och ge valfri skitsumma i lön och påtvingade arbetsuppgifter.

Eller tvinga personer ha 24/7 jobb utan ha rätt gå hem på kväll eller helger.

Att kalla det en anställnings som ger betalt är ju bara rent skitsnack. Det är tvång och slaveri.

För är väldigt simpelt, om det är valfritt så är det upp till varje person göra det. Om man har det i lagen och måste tvinga folk mot sin vilja för det inte finns tillräckligt många frivilliga så säger det rätt mycket.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017